Του Παναγιώτη Γεραμάνη,
H εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού έδωσε μια σημαντική ώθηση στην εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, που ανθεί τα τελευταία χρόνια και έχει καταργήσει την υποχρέωση φυσικής παρουσίας σε ένα μαγαζί. Τώρα πια, τα e-shops είναι ο βασικός τρόπος αγοραπωλησίας καταναλωτικών αγαθών. Τι απαιτείται, όμως, για να αποκτήσει κάποιος ένα τέτοιο κατάστημα στην Ελλάδα;
Αρχικά, ο έμπορος αποφασίζει το είδος των προϊόντων του, τους προμηθευτές του, τους τρόπους πληρωμής και, φυσικά, το είδος της πελατείας που επιθυμεί. Σημαντικό, κατόπιν, είναι το αν το κατάστημα θα λειτουργεί ως ατομική επιχείρηση ή εταιρία. Η δραστηριοποίηση μέσω κεφαλαιουχικής εταιρείας συνδέεται με πολλά πλεονεκτήματα, γιατί ο επιχειρηματίας βρίσκει εύκολα και αξιόπιστα κεφάλαια και επενδυτές, δίχως να πασχίσει μόνος του να αναζητά προνομιακές ευκαιρίες και τιμές για την πραμάτεια του. Η ατομική επιχείρηση, από την άλλη, ιδρύεται ευκολότερα.
Ως έδρα του e-shop δεν γίνεται να δηλώνεται η οικία φυσικού προσώπου, χάριν ευκολίας ελέγχου της εφορίας. Το μισθωτήριο συμβόλαιο αυτού του επαγγελματικού χώρου κοινοποιείται στην εφορία. Εάν απαιτείται άδεια λειτουργίας, π.χ. για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τότε θα πρέπει να τηρηθούν οι κανόνες που ορίζει ο νόμος για τις προδιαγραφές του χώρου αυτού.
Ύστερα, ο ιδιοκτήτης του e-shop πρέπει να διαθέτει έναν Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ), για να μπορέσει να πουλάει τα προϊόντα του οnline. Αν υπάρχει ήδη επιχείρηση, απλώς ενημερώνεται ο ισχύων ΚΑΔ από το λογιστή. Για την απόκτηση ΚΑΔ το πρώτον χρειάζεται εγγραφή στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο της έδρας της επιχείρησης, Βεβαίωση Έναρξης Δραστηριότητας και ΑΦΜ από την αρμόδια Δ.Ο.Υ και εγγραφή στον ΕΦΚΑ.
Φορολογικά Βάρη
Ως προς τις ατομικές επιχειρήσεις η φορολογία αποτιμάται 9% για κέρδη έως 10.000€ και ανεβαίνει μέχρι το 44% για κέρδη άνω των 40.000€. Αν το e-shop λειτουργεί με τη μορφή εταιρίας, τότε η φορολόγηση ανέρχεται στο 22%, για το 2021, ανεξαρτήτως ποσού κερδών. Επίσης, τα μερίσματα των μετόχων στις κεφαλαιουχικές εταιρίες φορολογούνται με 5%.
Ο έμπορος προκαταβάλει ισόποσο φόρο ως προκαταβολή επόμενου έτους, ενώ αφαιρείται ως προκαταβολή το ποσό που προπληρώθηκε το προηγούμενο έτος. Στο πρώτο έτος για τις ατομικές και για τα 5 πρώτα έτη για τις εταιρίες το ποσοστό προκαταβολής φόρου ορίζεται στο 50% αντί 100%.
Από την 1 Ιουλίου 2021, άλλαξε ο τρόπος χρέωσης του ΦΠΑ στις διαδικτυακές πωλήσεις εντός ή εκτός της ΕΕ. Πλέον χρεώνεται ΦΠΑ σε όλα τα εμπορεύματα που εισέρχονται στην ΕΕ και δεν εξαιρούνται πια αγορές κάτω των 22€, προς αποφυγή κατάχρησης αυτής της απαλλαγής.
Από την 1η Ιουλίου, σε κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ ο αριθμός φορολογικού μητρώου ΦΠΑ, για τον κύκλο εργασιών των πωλητών ηλεκτρονικού εμπορίου, ανέρχεται σε ένα κοινό ευρωπαϊκό όριο ύψους 10.000€, πάνω από το οποίο ο ΦΠΑ πρέπει να καταβάλλεται στο κράτος μέλος που παραδίδονται τα εμπορεύματα. Οι διαδικτυακοί πωλητές δύνανται πλέον να εγγραφούν σε μια ηλεκτρονική πύλη καλούμενη «ενιαία θυρίδα» (Οne-Stop Shop), για να εκπληρώσουν όλες τις υποχρεώσεις τους όσον αφορά τον ΦΠΑ από πωλήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ. Η εγγραφή μπορεί να γίνει στο δικό τους κράτος μέλος και στη δική τους γλώσσα. Μόλις εγγραφεί ο διαδικτυακός πωλητής μπορεί να κοινοποιεί και καταβάλει ΦΠΑ στην ενιαία θυρίδα, που διαβιβάζει τον ΦΠΑ στο αντίστοιχο κράτος μέλος, για όλες τις πωλήσεις του στην ΕΕ μέσω 3μηνιαίας δήλωσης.
Ιδρύεται ακόμα και «ενιαία θυρίδα εισαγωγών» για πωλητές εκτός ΕΕ ώστε να εγγραφούν εύκολα στα μητρώα ΦΠΑ στην ΕΕ. Έτσι, διασφαλίζεται ότι το ορθό ποσό του ΦΠΑ διοχετεύεται στο κράτος μέλος στο οποίο οφείλεται τελικά. Για τους καταναλωτές, αυτό σημαίνει πολύ μεγαλύτερη διαφάνεια, αφού όταν αγοράζουν από πωλητή τρίτης χώρας ή πλατφόρμα που είναι εγγεγραμμένοι στην θυρίδα αυτή, ο ΦΠΑ αποτελεί μέρος της τιμής που καταβάλλεται στον πωλητή.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- “Δημιουργία e-shop – τι χρειάζεται | 2021”, διαθέσιμο εδώ
- “Δημιουργία eShop και Εφορία – Τα 4 συχνότερα ερωτήματα [2021]”, διαθέσιμο εδώ
- “ΦΠΑ: οι νέοι κανόνες για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην ΕΕ θα απλουστεύσουν τη ζωή των εμπόρων και θα εισαγάγουν μεγαλύτερη διαφάνεια για τους καταναλωτές”, διαθέσιμο εδώ
- “Φορολογία: Νέοι κανόνες για το e-εμπόριο στην Ε.Ε.”, διαθέσιμο εδώ