Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,
Προσπαθώντας πάντοτε να θίγουμε ζητήματα διαφόρων ειδών, υπό την ευρεία στέγη που μας προσφέρει ο κλάδος της Οικονομίας, αναζητούμε τη διαφοροποίηση. Παραμένοντας πιστοί στο πλάνο μας αυτό, θα ασχοληθούμε στο παρόν άρθρο με την αγορά του νερού εντός συνόρων και τη διαμόρφωση της αγοράς γύρω από αυτό.
Ο έντονος ανταγωνισμός, σε υγιή πλαίσια, και η αύξηση της κινητικότητας σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στον χώρο, είναι τα τρέχοντα βασικά χαρακτηριστικά του χώρου. Ζαγόρι, Βίκος, Κορπή, Αύρα, Θεόνη, Δίρφυς, Σαμαριά, Ζαρός και άλλες πολλές ακόμα ετικέτες έχουν η καθεμιά το δικό της μερίδιο και τους δικούς της οπαδούς και συνεργάτες.
Προτού προχωρήσουμε στην ανάλυση των μεριδίων αυτών, αξίζει να σημειωθεί πως εκτός της θερινής περιόδου, που η ζήτηση και η κατανάλωση είναι σαφώς αυξημένη, φέτος σε επίπεδο τριμήνων και μετρώντας τα τρία εξάμηνα του έτους, καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 8%, σε όσα brands έχουν περάσει τις πόρτες των supermarkets. Συγκεκριμένα, 610.700 φετινά λίτρα πουλήθηκαν, από τα 562.500 περσινά και 160 εκατομμύρια ευρώ πωλήσεις έναντι των 142,3 εκατομμυρίων του 2020.
Όπως είναι λογικό, οι συγκρίσεις θα γίνουν με βάση τις πωλήσεις, και συγκεκριμένα τον όγκο αυτών. Πρώτο το νήμα, για το έτος προς του οποίου το τέλος βαδίζουμε οσονούπω, κόβει το Ζαγόρι, με μερίδιο αγοράς υπολογισμένο στο 21,8%. Τη σκυτάλη παίρνει ιδιωτική ετικέτα με 14,6%. Κάπου εδώ, προς διευκρίνιση πάντων, το Ζαγόρι έχει αποκλειστική συνεργασία για την ιδιωτική ετικέτα του Σκλαβενίτη, ενώ ο Βίκος για την αντίστοιχη της Lidl Hellas. Συνέχεια με Βίκο, λοιπόν, και 13,1%. Η λίστα των δημοφιλέστερων κλείνει με Θεόνη, Κορπή, Δίρφυ, Κωστηλάτα, Ζαρό, Αύρα και Σαμαριά, με 10,3%, 9,1%, 4,1%, 3,7%, 3,4%, 3,4% και 2,4% κατ’ αντιστοιχία.
Το «βασίλειο του ύδατος» έχει και ανθρακούχα μορφή, η οποία, επίσης, προσφέρει σημαντικά ποσά στους εμπλεκόμενους στην αγορά. Το Ζαγόρι και πάλι απόλυτος πρωταγωνιστής και, μάλιστα, με εξαιρετική βελτίωση συγκριτικά με το 2020 και άνοδο σε οριακά πάνω από 20% μερίδιο αγοράς, από το 16,7% του 2020, αφήνοντας στη δεύτερη θέση την περσινή πρωταθλήτρια Σουρωτή, η οποία για το 2021 απολαμβάνει το 18,4% της αγοράς του κλάδου. Ιδιωτική ετικέτα με 17,3% κλείνει τις θέσεις στο βάθρο, ενώ έπονται Μιτσικέλι, από τον Βίκο, Ξινό Νερό εκ Φλώρινας ορμώμενο, Ζαρός, Perrier, San Pellegrino, Mastiqua και Aqua Carpatica, με σαφώς μικρότερα νούμερα, ικανά όμως ώστε να καθίστανται αξιοσημείωτοι παίκτες της αγοράς.
Σε επίπεδο επενδύσεων, όπως είχαμε επισημάνει και στο παρελθόν, όταν ασχοληθήκαμε με την NU Aqua και την αγορά των εργοστασιακών εγκαστάσεων του Λουτρακίου, παρατηρείται μία γενικότερα αυξημένη κινητικότητα. Η ίδια εταιρεία ετοιμάζεται να λανσάρει το αμέσως επόμενο διάστημα το Avaton, παίζοντας λίγο πολύ με την τοποθεσία παραγωγής της ετικέτας, που δεν θα είναι άλλη από το Άγιο Όρος και την περιοχή γύρω από την Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας. Στις σημαντικές κινήσεις συγκαταλέγεται και αυτή της Λουξ, η οποία απέκτησε κάτι παραπάνω από το 40% των μετοχών της ετικέτας Δίρφυς.
Μόνο «άβατο» δεν θεωρείται, τελικά, η αγορά του νερού στη χώρα μας, με την πίτα να μοιράζεται σε πολλούς παίκτες. Περί υδάτων, όχι όμως περί ανέμων, έρχεται ανάπτυξη και επενδύσεις άξιες αναφοράς. Αναμένουμε σύντομα ανακοινώσεις και αποτελέσματα σε έναν χάρτη ελληνικής επιχειρηματικότητας, που χρήζει άμεσης και συνεχούς αναβάθμισης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Νικητές και χαμένοι στη μάχη της αγοράς των νερών, Capital. Διαθέσιμο εδώ.