Της Άννας Βαρβαρέζου,
Η επίτευξη της σωστής ανατροφής και διαπαιδαγώγησης των παιδιών αποτελεί αδιαμφισβήτητα την μεγαλύτερη ανησυχία των νέων γονέων. Η ανασφάλεια γύρω από το εάν θα κατορθώσουν να ανταποκριθούν επαρκώς στον πρωτόγνωρο αυτόν για εκείνους ρόλο δημιουργεί συχνά άγχος και οδηγεί σε σπασμωδικές κινήσεις, οι οποίες, όμως, είναι φυσικό επιφέρουν αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.
Τα τελευταία χρόνια, πολλάκις ανέρχεται στο προσκήνιο του δημοσίου διαλόγου το ζήτημα αναφορικά με την δημιουργία Σχολών Γονέων. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων (Fédération Internationale pour l’ Education des Parents – F.I.E.P.), οι εν λόγω σχολές αποσκοπούν στην κατάρτιση του επαγγέλματος – όπως το αντιμετωπίζουν και αναγνωρίζουν – του γονέα. Μέσα από την εκπαίδευση που παρέχουν, αποβλέπουν στην μεταλαμπάδευση εκείνης της γνώσης που είναι καίρια, προκειμένου ο γονέας να δύναται «να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων» δίχως να χάσει τον έλεγχο τόσο σε πρακτικό, όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο.
Σήμερα, έχουν ήδη συσταθεί σε ολόκληρη την επικράτεια οι αντίστοιχες Σχολές Γονέων, οι οποίες απαντώνται σχεδόν σε κάθε νομό της χώρας. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν κύκλο προγραμμάτων που παρέχεται δωρεάν και απευθύνεται σε κάθε μητέρα και πατέρα, με στόχο τη στήριξη τους σε ένα πολυποίκιλο φάσμα ενεργειών. Άλλωστε, στις σύγχρονες κοινωνίες αποτελεί πλέον κοινός τόπος πως ο ρόλος του γονέα είναι μία σύνθετη αποστολή, που απαρτίζεται από κάθε λογής αντικείμενα, προσδιοριζόμενα πάντοτε από τις ισχύουσες κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν εξειδικευμένοι επιστήμονες όπως ψυχολόγοι, γιατροί, κοινωνικοί λειτουργοί και εκπαιδευτικοί σε μία προσπάθεια να αναπτύξουν στους εκπαιδευόμενους εκείνες τις δεξιότητες που χρειάζεται ένας γονέας. Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειωθεί πως το πρόγραμμα απευθύνεται σε γονείς παιδιών όλων των ηλικιών, ανεξάρτητα από εθνική προέλευση, ηλικία και μόρφωση, σε μελλοντικούς γονείς, γονείς ατόμων με αναπηρίες, εκπαιδευτικούς, ενήλικες τρίτης ηλικίας και ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.
Ως προς το «γνωστικό αντικείμενο» μίας Σχολής Γονέων, αυτό κάθε άλλο παρά συγκεκριμένο και μονοδιάστατο μπορεί να χαρακτηρισθεί. Πιο συγκεκριμένα, μέσα στο πρόγραμμα προσεγγίζονται διάφορες θεματικές, οι οποίες κατά κύριο λόγο αφορούν σε κρίσιμα θέματα όπως για παράδειγμα την ενδοσχολική βία, την ενδοοικογενειακή βία, το ασφαλές διαδίκτυο και την σεξουαλική αγωγή των παιδιών.
Ειδικότερα, το πρόγραμμα των Σχολών Γονέων απαρτίζεται από 6 εκπαιδευτικά προγράμματα:
- Σύγχρονη οικογένεια, διάρκεια 50 ώρες.
- Σύνδεση σχολείου και οικογένειας, διάρκεια 50 ώρες.
- Αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των παιδιών σε άτυπα περιβάλλοντα μάθησης, διάρκεια 25 ώρες.
- Συμβουλευτική σε εξειδικευμένα θέματα (σχολικός εκφοβισμός, διαδίκτυο, πρόληψη εξαρτήσεων, διατροφή), διάρκεια 25 ώρες.
- Συμβουλευτική σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, διάρκεια 25 ώρες.
- Αθλητισμός και διατροφή, διάρκεια 25 ώρες.
Σε μία γενική αποτίμηση, η δημιουργία των Σχολών αυτών δύναται να προσφέρει πληθώρα θετικών αποτελεσμάτων στο κοινωνικό σύνολο και ιδίως στο επίπεδο της οικογενειακής ευημερίας. Πράγματι, η λειτουργία των παραπάνω προγραμμάτων προσφέρει στον γονέα μία πληρέστερη εικόνα ως προς τα ζητήματα που θα αντιμετωπίσει και τον καθιστά, αν όχι ικανότερο, τότε σίγουρα πιο σφαιρικά ενημερωμένο για τα καθήκοντα του.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Σχολές Γονέων, nedivim.gr, Διαθέσιμο εδώ