Της Μαρίας Λεβέντη,
Η ταινία “The Face of Another” γυρίστηκε στην Ιαπωνία το 1966 και αποτελεί μία έκφραση του ιαπωνικού νέου κύματος στον κινηματογράφο, από τον σκηνοθέτη Hiroshi Teshigahara και είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Kōbō Abe που προϋπήρχε από το 1964. Αν και η ταινία αυτή έλαβε μάλλον απογοητευτικές κριτικές, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, καθώς όποια ελπίδα υπήρχε για την πορεία της εκτός Ιαπωνίας διαψεύστηκε, σήμερα οι κριτικοί διαφωνούν για την αξία της, καθώς υπάρχουν αρκετοί που βρίσκουν το θέμα ελκυστικό και την υποκριτική άρτια.
Η υπόθεση επικεντρώνεται στη ζωή του Okuyama, του οποίου το πρόσωπο έχει παραμορφωθεί από εγκαύματα, εξαιτίας ενός εργατικού ατυχήματος και είναι καλυμμένο με επιδέσμους. Ο Okuyama, προσπαθώντας να βρει αδιέξοδο από την απομόνωση, πηγαίνει στον ψυχίατρο Hira, ο οποίος του προτείνει να του φτιάξει μία μάσκα ώστε να αλλάξει η ζωή του ριζικά. Τα δύο άτομα πληρώνουν 10.000 γιεν σε έναν άντρα τον οποίο συνάντησαν σε ένα καφενείο, στο πρόσωπο του οποίου θα βασιστεί η νέα μάσκα.
Αυτή η μάσκα θα αποτελέσει για τον Okuyama αφορμή να δημιουργήσει μία νέα ταυτότητα. Αγοράζει ένα διαμέρισμα, όπου συναντάει ένα κορίτσι με νοητική υστέρηση, το οποίο όμως αναγνώρισε τον άνδρα, όταν ήταν προηγουμένως με τους επιδέσμους. Βλέποντας την αλλαγή του Okuyama με τη μάσκα, ο Hira αρχίζει να φαντάζεται έναν κόσμο, όπου η μάσκα του θα παράγεται μαζικά και θα φοριέται από τον καθένα. Αργότερα, ο Okuyama συναντάει στο δρόμο τη γυναίκα του, ενημερώνοντάς την για ένα δαχτυλίδι που της έπεσε, και την ακολουθεί μέχρι το σπίτι της, προκειμένου να την αποπλανήσει. Ο ήρωας τότε νιώθει τύψεις, καθώς πέτυχε τον στόχο του με ευκολία, και τότε της αποκαλύπτει τον αληθινό του εαυτό. Η γυναίκα του απαντάει πως ήξερε ποιος ήταν στην πραγματικότητα, από τη στιγμή που συναντήθηκαν, προς έκπληξη του Okuyama. Μετά ο ίδιος προσπαθεί να ασελγήσει σε μία γυναίκα στο δρόμο και όταν συλλαμβάνεται παριστάνει τον «κανένα». Τελικά αφέθηκε ελεύθερος χάρη σε μία κάρτα του Hira που βρέθηκε στη τσέπη του.
Τέλος, ο Hira και ο Okuyama περπατάνε στο δρόμο, και τότε είναι που παίρνει μία απότομη στροφή η πλοκή της ταινίας. Οι δύο βασικοί ήρωες βλέπουν να περνάει μπροστά τους μία μεγάλη σπείρα ατόμων που φοράνε μάσκες, κάτι το οποίο αποτελεί εκπλήρωση του ονείρου του Hira που εκδήλωσε νωρίτερα ο ίδιος. Ο Hira τότε ζητάει από τον Okuyama να του επιστρέψει τη μάσκα, αλλά τελικά του επιτρέπει να την φορέσει, ανακηρύσσοντας τον ως ελεύθερο άνδρα. Στη συνέχεια οι δύο αποφασίζουν να ανταλλάξουν χειραψία και τότε ο Okuyama δίνει το τελειωτικό χτύπημα στον γιατρό του…
Η ταινία, της οποίας και την παραγωγή υπογράφει ο Hiroshi Teshigahara, είναι, όπως αναφέρεται, άμεσα συνυφασμένη με το «Ιαπωνικό Νέο Κύμα», περιέχει, μεταξύ άλλων, θέματα που αφορούν τη σεξουαλική βία, αλλά και τα αποτελέσματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Παράλληλα με την ιστορία του Okuyama, μία γυναίκα η οποία έχει επίσης εγκαύματα στο πρόσωπό της, ως αποτέλεσμα του ατομικού βομβαρδισμού του Ναγκασάκι, καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας διηγείται δικές της εμπειρίες. Εργάζεται σε μία ψυχιατρική πτέρυγα, όπου βρίσκονται πολλοί απόστρατοι του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και ζει συνεχώς με τον φόβο έναρξης ενός νέου πολέμου. Αν και για την ταινία αυτή οι απόψεις των κριτικών διίστανται, τολμήστε να τη δείτε και να την αφήσετε να σας κάνει να σκεφτείτε για τα πρόσωπα και τις μάσκες που φοράμε καθημερινά!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- TANIN NO KAO – “The Face Of Another” (1966), monstermoviemusic.blogspot.com, διαθέσιμο εδώ.
- Under the Mask of ‘The Face of Another’ (1966), vocal.media, διαθέσιμο εδώ.