Του Νικηφόρου Παγώνη,
Εικοστός πρώτος αιώνας, διαφορετικά ο αιώνας της τεχνολογικής εξέλιξης και της πληροφορίας. Παρατηρούμε με τα χρόνια ότι γίνεται ολοένα και απλούστερη η πρόσβαση σε οποιαδήποτε πληροφορία αναζητήσουμε. Εκτός από τις πληροφορίες βέβαια, έχουμε και την ευκολότερη ενημέρωση που έχει υπάρξει για τα γεγονότα, καθώς παρακολουθούμε οτιδήποτε συμβαίνει τη στιγμή που συμβαίνει, ενώ κάποιες φορές γνωρίζουμε την είδηση πριν ακόμα συμβεί. Ομολογουμένως, ακούγεται πρακτικό, αφού οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας είναι τέτοιοι, που δεν μας επιτρέπουν να ασχοληθούμε με την πολύωρη αναζήτηση κάποιων γεγονότων. Είναι όμως η ευκολία αυτή της εύρεσης δεδομένων και γεγονότων τόσο αθώα, όσο δείχνει;
Βρισκόμαστε σε μία φάση όπου θεωρούνται επιτυχημένες και με απήχηση ειδήσεις που αφορούν δυσάρεστες καταστάσεις. Η «αθώα» και «εύκολη» πληροφορία που λαμβάνουμε, σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κατά αυτόν τον τρόπο, καθώς καθημερινά γινόμαστε δέκτες ειδήσεων βίας, αδικίας, κακοποιήσεων, εξαπατήσεων και λοιπών εγκλημάτων. Κάποια Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και κοινωνικά δίκτυα ασχολούνται κατά κόρον με αυτές τις ειδήσεις, αγγίζοντας τις περισσότερες φορές, τα όρια της υπερβολής και του κιτρινισμού. Επίσης, υπάρχει μία σοβαροφάνεια στην παρουσίαση των γεγονότων αυτών με σκοπό το κέρδος και την προσέλκυση του κοινού, κάτι που όπως φαίνεται έχει αντιληφθεί το κοινό, ψάχνοντας την ουσία και την αλήθεια. Σε αυτή την αναζήτηση έχει βοηθήσει ο πλουραλισμός και τα πολλά πρόσωπα που υπάρχουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα. Το κοινό έχει μάθει να διαχωρίζει την πραγματική είδηση από την υπερβολή και τη σοβαροφάνεια, προτιμώντας τα Μέσα και τα άτομα που θεωρεί ότι προσφέρουν αυτό που αναζητά.
Η φετινή χρονιά δείχνει να είναι η χρονιά του δέκτη, του τηλεθεατή, του αναγνώστη. Παρατηρούμε ότι η σωστή και ποιοτική ενημέρωση έχει την τιμητική της, με το κοινό να επενδύει σε ουσιαστικό περιεχόμενο, αποφεύγοντας και καταδικάζοντας τον «όχλο», τις προσπάθειες κιτρινισμού και υπερπροβολής καταστάσεων. Εκτός όμως από το μέρος της ενημέρωσης, το κοινό επενδύει και σε ποιοτικό ψυχαγωγικό περιεχόμενο, επιλέγοντας προγράμματα υψηλής αισθητικής που προσφέρουν τέρψη σε νου και ψυχή. Πλέον, το κοινό δυνατότερο και πιο εκπαιδευμένο από ποτέ, στηρίζει την ουσία και όχι την υπερβολή σε όλες τις παραγωγές.
Η εποχή μας έχει αφήσει σίγουρα πίσω της παλαιού τύπου τερτίπια κιτρινισμού, ανθρωποφαγίας, υπερπροβολής και προσβολής που συνέβαιναν σε κάποια προγράμματα κατά το παρελθόν με μόνο σκοπό το κέρδος, δίχως σεβασμό στο επίπεδο και την υπόληψη εκείνου που το παρακολουθεί. Το κοινό αναζητά το καινοτόμο, το πρωτοποριακό, το αληθινό και εκείνο που εμπνέει εμπιστοσύνη και δεν τρομοκρατεί, εξ’ ου και η στήριξη προς τα Μέσα, μέσω των ευκαιριών σε προγράμματα και της επιβράβευσης αυτών. Τα νέα πρόσωπα και οι νέες ιδέες πλέον έχουν λόγο και πράττουν έργο με το κοινό να είναι δεκτικό προς την προσπάθεια και το έργο αυτό.
Είναι γνωστό πως σε όλες τις συνθήκες υπάρχουν θετικά και αρνητικά σημεία. Όσον αφορά τη συνθήκη ενός προγράμματος, πράγματι, υπάρχουν επαγγελματίες που πράττουν για το κοινό και επαγγελματίες που πράττουν για το κέρδος. Το κοινό, ωστόσο, έχει τη δύναμη της επιλογής, άρα και τη δύναμη της στήριξης ή της αποδοκιμασίας. Η κοινωνία αναζητά το καινούργιο και απομακρύνεται από το τετριμμένο. Το ίδιο συμβαίνει και με τις προτιμήσεις του κοινού που γίνονται ολοένα και πιο συγκεκριμένες σε βασικά σημεία.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Πώς ξεκίνησε ο Κίτρινος Τύπος, jaj.gr, Διαθέσιμο εδώ