10.3 C
Athens
Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάH σημασία του να είσαι καλός ακροατής

H σημασία του να είσαι καλός ακροατής


Tης Ευανθίας Τσαγγάρη, 

Στους περισσότερους μάς αρέσει να πιστεύουμε πως είμαστε καλοί ακροατές. Νομίζουμε ότι έχουμε μια μοναδική ικανότητα να κατανοούμε τους άλλους. Έχουμε μια αστεία ψευδαίσθηση πως είμαστε οι πιο ανιδιοτελείς και συμπονετικοί άνθρωποι. Ενώ φυσικά, πάντοτε έχουμε μία απάντηση για όλα, που δεν ξεχνάμε να τονίσουμε με κάθε τρόπο στον άνθρωπο που έχουμε απέναντί μας. Και κάπου εκεί χάνεται η επικοινωνία μεταξύ μας. Έπειτα, αναρωτιόμαστε τι συμβαίνει και γιατί δεν υπάρχει αλληλοκατανόηση. Γιατί οι άλλοι δεν μας ακούν, όπως άλλωστε κάνουμε εμείς και γιατί δεν προσπαθούν να μπουν στη θέση μας; Μήπως, όμως, τελικά το πρόβλημα δεν είναι οι άλλοι; 

Σαφώς, βρισκόμαστε σε μια εποχή, όπου η ζωή εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και ο ασθματικός τρόπος με τον οποίο ζούμε δύσκολα μάς επιτρέπει να συνάπτουμε βαθιές και ουσιώδεις σχέσεις. Ωστόσο, είμαστε τόσο επικεντρωμένοι στα προβλήματά μας, που τα προβλήματα των άλλων φαντάζουν αστεία στα μάτια μας. Θεωρούμε τη ζωή μας τόσο πιο σημαντική από των υπολοίπων, που ξεχνάμε πολλές φορές να δούμε τι συμβαίνει γύρω μας.  

Νομίζουμε μεν πως συμμεριζόμαστε τους άλλους κι ότι είμαστε πάντοτε εκεί για να τους ακούσουμε. Όμως, πόσες φορές ακούμε πραγματικά τι έχει να μας πει ο απέναντί μας; Πόσες φόρες έχουμε ήδη τσεκάρει το κινητό την ώρα που μιλάει; Και πόσες φορές περιμένουμε απλώς τη σειρά μας, ώστε να πούμε την τόσο μοναδική λύση που σκεφτήκαμε; Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην «παθητική» ακρόαση που προσφέρουμε στους άλλους και την «ενεργητική» ακρόαση που αναμένουμε από αυτούς.

Πηγή Εικόνας: Lifeskills

Πολλές φορές παριστάνουμε ότι ακούμε, ενώ στην πραγματικότητα έχουμε μπει σε “flight mode”. Η προσοχή μας αποσπάται, κουραζόμαστε, ίσως και εν αγνοία μας και προκειμένου να κάνουμε τον άλλο να νοιώσει καλύτερα πλατειάζουμε, δίνοντας ένα σωρό συμβουλών που εν τέλει του είναι άχρηστες. Αυτό που πρέπει προπάντων να κατανοήσουμε είναι ότι οι άλλοι δεν χρειάζονται τις συμβουλές και υποδείξεις μας, αλλά την κατανόησή μας. Σαν όντα έχουμε την ανάγκη να μας ακούσουν και να μας καταλάβουν. Τη λύση στα προβλήματά μας μόνο εμείς μπορούμε να δώσουμε σαν κύριοι του εαυτού μας.  

Το να είσαι, λοιπόν, καλός ακροατής τη σήμερον ημέρα είναι κάτι δύσκολο. Είναι μία τέχνη που λίγοι ασκούν. Ένα κρυφό προνόμιο αλλά και μία μοναδική επικοινωνιακή δεξιότητα, που με την εξάσκησή της θα καταφέρουμε να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας με τους γύρω μας αλλά και να ανοίξουμε πόρτες σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Τι κάνει, όμως, έναν καλό ακροατή και ποια είναι κάποια βήματα που αποδεδειγμένα μπορούν να μας κάνουν να ακούμε πιο προσεκτικά και ουσιαστικά;  

1. Να είσαι παρών  

Να είσαι παρών σημαίνει να έχεις επίγνωση. Να είσαι εκεί όταν ο απέναντί σου σου μιλάει και να αποφεύγεις κάθε είδους περισπασμούς. Αυτό συνεπάγεται να κρατάς καλή οπτική επαφή και τα χείλη… ερμητικά κλειστά, δίνοντας την απόλυτη προσοχή στον συνομιλητή σου. 

2.Μην διακόπτεις 

Πέρα από ενοχλητικό είναι συνάμα απογοητευτικό να σε διακόπτουν όταν μιλάς. Έτσι εκλαμβάνεις πως ο άλλος δεν νοιάζεται για αυτό που έχεις να πεις. Ένας καλός ακροατής το κατανοεί αυτό, αφού αφήνει τον συνομιλητή του να ολοκληρώσει κι έπειτα τοποθετείται.

Πηγή Εικόνας: Rewire.org

3.Ρώτα περαιτέρω ερωτήσεις 

Κατά την ακρόαση είναι σημαντικό να βεβαιωθείς πως υπάρχει επικοινωνία με τον συνομιλητή σου. Δείξε του το ενδιαφέρον σου κάνοντας ερωτήσεις και δώσε σημασία στις λεπτομέρειες, ώστε να κατανοήσεις κι εσύ καλύτερα τη θέση του. Αυτό θα τον κάνει να «ανοιχτεί» ακόμα περισσότερο και θα συμβάλει σε μία πιο καρποφόρα συζήτηση. 

4.Απόφυγε τις διαφωνίες 

Μην πεις τη γνώμη σου, εκτός αν αυτό ζητηθεί. Το τι πιστεύεις δεν είναι τόσο σημαντικό όσο νομίζεις. Αν θες μία συζήτηση να είναι εποικοδομητική, πρέπει να εξετάζεις τις ανάγκες του απέναντί σου και να αφήνεις τον εγωισμό σου στην άκρη. Σε κάθε περίπτωση, οφείλεις να σεβαστείς την άποψη του συνομιλητή σου, όσο κι αν σε βρίσκει αντίθετο.  

5.Μην κρίνεις

Αν θες να υπάρξει μία ουσιώδης και ειλικρινής αλληλεπίδραση είναι απαραίτητο να είσαι ανοιχτόμυαλος. Ποτέ δεν θα αποκτήσεις την πλήρη εμπιστοσύνη κάποιου, προσπαθώντας να του επιβάλλεις τα «πρέπει» σου. Μάθε να βουτάς τη γλώσσα στο μυαλό πριν μιλήσεις και προσπάθησε να αποδεχθείς τον κάθε άνθρωπο όπως είναι.


 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • 13 qualities of a good listener, Fairygodboss, διαθέσιμο εδώ
  • What great listeners actually do, Harvard Business Review, διαθέσιμο εδώ
  • What does it mean to be a good listener, Good Therapy, διαθέσιμο εδώ
  • 10 τρόποι να γίνεις καλύτερος ακροατής και να αλλάξεις τη ζωή σου, Thessaloniki Arts and Culture, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ευανθία Τσαγγάρη
Ευανθία Τσαγγάρη
Γεννημένη το 2000 με καταγωγή από τη Ρόδο. Προπτυχιακή Φοιτήτρια στο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου. Στο μέλλον, αποσκοπεί να ασχοληθεί με την κειμενογραφία, ενώ πάθος της αποτελεί η αυτοβελτίωση. Έχει ποικίλα ενδιαφέροντα, όπως οι επιχειρήσεις, η ιστορία και η μουσική καθώς είναι και λάτρης των βιβλίων. Κατά την άποψη της, την διακρίνει η ενσυνείδηση και η πνευματικότητά της.