Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,
Σύμφωνα με το Europe Ε-Commerce Report, που σε απλά ελληνικά μεταφράζεται ως η Eκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το έτος που βαδίζει προς τη λήξη του, το 2021 δηλαδή, τα στοιχεία για τα έσοδα και την ανάπτυξη στον κλάδο είναι αρκετά ενθαρρυντικά. Από τη συγκεκριμένη έκθεση, μάλιστα, αντλούμε στοιχεία και για το πως κινείται το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα ηνία, σε χρηματικό όγκο πωλήσεων μέσω διαδικτύου κατέχουν, κατά σειρά, το Ηνωμένο Βασίλειο με 236 δις ευρώ, η Γαλλία με 112 δις ευρώ, η Γερμανία στα 93,6 δις ευρώ και η Ισπανία με 68,4 δις ευρώ. Η διάκριση για την Ελλάδα έρχεται σε ό,τι έχει να κάνει με τον ρυθμό της αύξησης του κύκλου εργασιών, όπου και καταλαμβάνει την πρώτη θέση με αύξηση της τάξης του 77%, ακολουθούμενη από τη Μολδαβία με αντίστοιχη αύξηση 49%, τη Ρωσία με 41%, την Ελβετία και τη Βόρεια Μακεδονία αμφότερες στο 37% και τη Σουηδία με ένα ποσοστό 36%.
Στα λίγο πιο ελληνικά δεδομένα, στο σύνολο των ερωτηθέντων, το 55% των Ελλήνων πραγματοποίησε τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά εντός του 2021, αριθμός σημαντικός συγκριτικά με το 40% που αντιστοιχούσε, για παράδειγμα, το 2013, όταν και η εξοικείωση ήταν ακόμη σε πολύ πιο χαμηλά επίπεδα. Το 63% αυτών φέρεται να ξόδεψε ποσά μεταξύ 15 και 120 ευρώ, με ένα 20% να έκανε αγορές ως και το ύψος των 300 ευρώ.
Ακόμη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζεται και στις εξοφλήσεις των προϊόντων και τις επιλογές πληρωμών. Από την πλευρά των καταστημάτων, υπάρχει πλήρης προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα, αφού πλέον το 98% των καταστημάτων δέχεται πληρωμές με κάρτες, καταθέσεις, ψηφιακά πορτοφόλια καθώς και αντικαταβολή. Το παράδοξο έχει να κάνει με τον φόβο των Ελλήνων για απομακρυσμένες πληρωμές, δείχνοντας μια έλλειψη στο κομμάτι της ενημέρωσης και της εκπαίδευσης γύρω από σημαντικά κομμάτια της αγοράς. Όπως, λοιπόν, αντιλαμβάνεται κανείς, η αντικαταβολή εξακολουθεί να είναι ο δημοφιλέστερος τρόπος πληρωμής κρατώντας, μάλιστα, μια τεράστια διαφορά από τον δεύτερο.
Η επιρροή του κορωνοϊού ήταν εμφανής, καθώς ώθησε το ηλεκτρονικό εμπόριο σε αναβάθμιση ρόλου κοινωνικοοικονομικής σημασίας. Στο ίδιο διάστημα, παρατηρήθηκε σημαντική δαπάνη κεφαλαίων προς μια πραγματικότητα περισσότερο οικολογική. Αν και σε συγκεκριμένους τομείς, όπως αυτός των θεαμάτων, των θεατρικών παραστάσεων και των μουσείων, υπήρξε δραματική μείωση της κίνησης και των συναλλαγών, η ανάπτυξη άγγιξε νούμερα πλήρως ενθαρρυντικά. Τέλος, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, παρά τα όποια πολύ θετικά μηνύματα από τον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι απώλειες των φυσικών καταστημάτων, των μικρομεσαίων, κυρίως, επιχειρήσεων, δε μπόρεσαν, σε καμία περίπτωση, να αντισταθμιστούν.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Καλπάζει ο ρυθμός ανάπτυξης των e-shops, Capital. Διαθέσιμο εδώ.