16 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαE-food και η δύναμη της μάζας: Άμεση κινητοποίηση ή βεβιασμένες αποφάσεις;

E-food και η δύναμη της μάζας: Άμεση κινητοποίηση ή βεβιασμένες αποφάσεις;

 


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Όπως όλα δείχνουν, το επεισόδιο e-food που απασχόλησε την οικονομική και κοινωνική σκηνή το τελευταίο διάστημα φαίνεται να φτάνει προς το τέλος του. Ο σάλος που προκλήθηκε και οι αλλεπάλληλες αντιδράσεις από πολλά μέτωπα ανάγκασαν την εταιρία σε στροφή 180 μοιρών και αλλαγή στρατηγικού σχεδιασμού.

Σε ανάλυση που προηγήθηκε πριν από κάποιες μέρες, δόθηκε μία ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με την αναστάτωση που προηγήθηκε. Ένα μήνυμα από την πλευρά της εταιρίας προς 115 διανομείς, των οποίων οι συμβάσεις έληγαν τον Σεπτέμβριο, προτείνοντας ανανέωση σε ένα πιο ελεύθερο μοτίβο συνεργασίας, ευρέως διαδεδομένο ως Freelance, εξόργισε τους ίδιους τους διανομείς, τα σωματεία τους, τα πολιτικά κόμματα και την κοινωνία ολόκληρη.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στο κομμάτι των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης και την επιρροή που αυτά μπορούν να ασκήσουν εν έτει 2021. Τα νέα μαθεύτηκαν μέσα σε δευτερόλεπτα, ο κόσμος αντέδρασε, οι χρήστες της εφαρμογής άρχισαν να μειώνονται ραγδαία και οι αρνητικές κριτικές για την εταιρία έδιναν και έπαιρναν για πολλές μέρες στη σειρά. Η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο και έτσι η εταιρία, βλέποντας τον κίνδυνο της κατάρρευσης να μην αποτελεί πια και τόσο μακρινό σενάριο, άλλαξε τελείως τρόπο σκέψης. Εκτός της άμεσης απολογίας της και των απαραίτητων διευκρινίσεων, 9 μέρες μετά το πρώτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της e-food προς τους εργαζομένους της, ήρθαν τα πάνω κάτω και πλέον 2.016 εργαζόμενοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου έχουν στα χέρια τους προτάσεις ανανέωσης αορίστου χρόνου με πλήρεις εξασφαλίσεις.

Ήταν, άραγε, αυτή μια μεγάλη κοινωνική και οικονομική επιτυχία; Ήταν το social media effect σε όλο του το μεγαλείο; Μα, social media effect γιατί; Γιατί, λοιπόν, μέσω από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, πολύς κόσμος εξέφρασε την άποψή του ελεύθερα, κατέκρινε τις πολιτικές της εταιρίας, οργάνωσε πορείες διαμαρτυρίας και στάσεις εργασίας, πήρε αυτό που, τελικά, ήθελε. Σπουδαία δουλειά από όλους και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, μια εταιρία τεραστίων διαστάσεων για τα ελληνικά -και όχι μόνο- δεδομένα κλονίστηκε και υποχρεώθηκε σε αλλαγές σχεδιασμού.

Πηγή εικόνας: Fpress

Ποιο είναι, όμως, το πραγματικό σκεπτικό πίσω από την απόφαση των προηγούμενων ημερών εκ μέρους της e-food; Ήταν όντως τόσο απάνθρωπη και αντιεπαγγελματική η απόφαση της; Η απάντηση είναι κάπου στη μέση, όπως συνήθως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα. Υπάρχει και η οπτική που θέλει μια ωραία πρόθεση από την εταιρία, πίσω από το όλο σκεπτικό. Μπορεί, άρα, να μην είχε ανάγκη να κρατήσει όλο το υπάρχον προσωπικό, όμως σε μια ένδειξη καλής θέλησης να πρότεινε τον συγκεκριμένο τρόπο ανανέωσης, προκειμένου να τους διατηρήσει στο έμψυχο δυναμικό της. Μπορεί όντως ως φιλοσοφία να μην παρέχει όσες καλύψεις θα έπρεπε στους εργαζομένους, όμως δεν είναι προτιμότερο από τη μη ανανέωση σύμβασης και την ανεργία; Μήπως το λάθος της επιχείρησης ήταν περισσότερο επικοινωνιακό παρά εργασιακό;

Εν τέλει, πόσο ξένο μάς είναι αυτό το μοντέλο εργασίας; Η Wolt το κάνει ήδη σε όλο τον κόσμο και στη χώρα μας. Η UberEats το ίδιο, αν και ακόμη δεν έχει παρουσία στην Ελλάδα. Πολλές ακόμη εταιρίες ανά την υφήλιο λειτουργούν με το σκεπτικό του όσο δουλεύεις, όσο έχεις όρεξη, όσο αντέχεις, τόσο θα αμείβεσαι. Μήπως θα έπρεπε το κύριο μέλημα των εργαζομένων, αλλά και των σωματείων τους, των πολιτικών και του λαού στο κάτω κάτω να είναι να εντάξουν στο Freelance περισσότερα διαπιστευτήρια και εξασφαλίσεις; Σίγουρα, το μοντέλο αυτό της εργασίας θα μας απασχολήσει πολύ στο μέλλον και θα έχουμε τον χρόνο να το αναλύσουμε περαιτέρω, όμως για την ώρα αρκεί για να θέσει γόνιμους προβληματισμούς γύρω από το εργασιακό καθεστώς που επικρατεί.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • E-food: Τα «κόκκινα γιλέκα» στους δρόμους της Αθήνας- Μαζική διαμαρτυρία των διανομέων, Capital. Διαθέσιμο εδώ.
  • Εικοσιτετράωρη απεργία, αύριο, στον κλάδο εστίασης και των διανομέων στην e-food, Capital. Διαθέσιμο εδώ.
  • Άτακτη υποχώρηση από την efood – Αορίστου χρόνου όλες οι συμβάσεις, Capital. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 ως τα τέλη Μάρτιου 2022 διετέλεσε Αρχισυντάκτης Οικονομικών του OffLine Post.