13.7 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμός"La Valla" (2020): Ένα δυστοπικό μέλλον που μας μοιάζει (?)

“La Valla” (2020): Ένα δυστοπικό μέλλον που μας μοιάζει (?)


Της Ιωάννας Χατζηαντωνίου,

Λένε πως ο φόβος είναι ένα συναίσθημα που μας εξιτάρει, προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία που κινεί το ενδιαφέρον και την περιέργεια του ανθρώπινου νου. Το φαινόμενο αυτό αντικατοπτρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην καθημερινότητα του κόσμου: πολλοί άνθρωποι εξασκούν δραστηριότητες που απαιτούν την αντιμετώπιση μιας φοβίας και την έκρηξη αδρεναλίνης. Αντίστοιχα και το στοιχείο της κουλτούρας, ιδιαίτερα στη σύγχρονη εποχή, έχει επηρεαστεί από το έντονο ενδιαφέρον και κλίση του κόσμου στο περίεργο, το τρομακτικό και δη το παραφυσικό, σε συμβάντα και γεγονότα «με μια δόση» φόβου που ανήκουν στη σφαίρα του φανταστικού.

Τι γίνεται, λοιπόν, όταν –εν μέσω πανδημίας– κυκλοφορεί μια σειρά με κεντρικό άξονα μια πανδημία, έναν Γ’ Παγκόσμιο πόλεμο και ένα δυστοπικό κράτος; Στην περίπτωση του La Valla, μια επιτυχία στο Netflix.

Το La Valla (ελληνιστί ο φράχτης, το εμπόδιο) αποτελεί μια ισπανική σειρά που συνδυάζει τα είδη του δράματος, της φαντασίας, της περιπέτειας και του θρίλερ με φόντο μια δυστοπική Ισπανία του 2045. Η σειρά προβλήθηκε πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2020 στο ισπανικό ιδιωτικό κανάλι Atresplayer Premium, ενώ μετά την επιτυχία που γνώρισε στο χώρα, έγινε διαθέσιμο στην παγκοσμίου φήμης πλατφόρμα Netflix το Σεπτέμβριο του 2020. Τη σειρά υπογράφει ως δημιουργός ο Daniel Écija, ενώ πρωταγωνιστούν αρκετά γνωστές προσωπικότητες του ισπανικού κινηματογράφου όπως ο Unax Ugalde και η Ángela Molina.

Τοποθετούμαστε στη δεκαετία του 2040 στην ισπανική πρωτεύουσα της Μαδρίτης η οποία έχει «επιβιώσει» από έναν παγκόσμιο πόλεμο και έναν εμφύλιο, αλλά μαστίζεται μια επιδημία του νορωιού (μαντέψτε την αναφορά!). Η κυβέρνηση της χώρας συσσωρεύει την απαρτία των εξουσιών, ενώ ο λαός δεν εκπροσωπείται άμεσα ούτε έχει το δικαίωμα της εκλογής. Μάλιστα, το ίδιο το σύμβολο που εμφανίζεται στην ισπανική σημαία, αλλά και στις στολές πολλών αξιωματούχων θυμίζει μια παραλλαγή της σβάστικας, παραπέμποντας έτσι υποσυνείδητα τον θεατή σε γεγονότα και εποχές που «μελάνιασαν» την ευρωπαϊκή ιστορία. Παράλληλα, τα κοινωνικά στρώματα διαχωρίζονται από ένα «γιγαντιαίο», όσον αφορά τόσο την οικονομική άνεση και ευμάρεια όσο και την ευχέρεια άσκησης δικαιωμάτων. Φυσικά, δεν λείπει το έντονο στρατιωτικό στοιχείο, καθώς πραγματοποιούνται διαρκείς έλεγχοι από τον εθνικό στρατό ο οποίος έχει αναλάβει εν πολλοίς το ρόλο της αστυνομίας, και η αστυνομία αναλαμβάνει άλλου τύπου χθόνιες επιχειρήσεις. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί, πως η σειρά είναι σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένη από τις συνθήκες διαβίωσης επί της δικτατορίας του Francisco Franco (1939 – 1975).

Απεικόνιση αστυνομικών της σειράς. Στην αριστερή πλευρά του γιακά τους διακρίνεται το σύμβολο της «Νέας» Ισπανίας που θυμίζει τη σβάστικα. Πηγή εικόνας: The Movie Database

Η σειρά ακολουθεί την οικογένεια Mujica (Μούχικα) η οποία επανενώνεται μετά από αρκετά χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, ο Hugo (Ούγκο) Mujica, μαζί με την κόρη του, Marta, και τον αδερφό του Alex ταξιδεύουν στην Μαδρίτη μετά το χαμό της γυναίκας του πρώτου, Sara, από τον νορωιό. Εκεί βρίσκουν την πεθερά του Emilia και τη δίδυμη αδερφή της Σάρα, Julia (Χούλια). Όπως είναι αναμενόμενο, μπελάδες σύντομα βρίσκουν την οικογένεια, όταν κατά τη διάρκεια μιας διαδικασίας απογραφής, οι αρχές «κλέβουν» τη μικρή Μάρτα, με το πρόσημα της αδυναμίας της οικογένειας να την μεγαλώσει κατάλληλα. Φυσικά, η βιτρίνα αυτή εξυπηρετεί άλλους σκοπούς ανώτερων στρωμάτων και πιο συγκεκριμένα της κυβέρνησης η οποία επιτρέπει «μυστικές» έρευνες με τη μορφή πειραμάτων να λαμβάνουν χώρα σε μια πλειάδα παιδιών που θεωρούνται νεκρά, χαμένα ή παρακρατημένα για την ασφάλεια τους.

Παράλληλα, ο Ούγκο και η Χούλια ξεκινούν να εργάζονται στην οικία του Υπουργού Υγείας της χώρας, Luis (Λουίς), ο οποίος στο παρελθόν διατηρούσε στενές σχέσεις με την Εμίλια. Αυτή η γνωριμία, φυσικά, παίζει το ρόλο της στην εξέλιξη της πλοκής καθώς πλήθος μυστικών, σκανδάλων και εκπλήξεων διατηρούν απερίσπαστο το ενδιαφέρον του τηλεθεατή.

Απεικονίζονται οι πρωταγωνιστές της σειράς (από αριστερά στα δεξιά): Εμίλια, Χούλια, Ούγκο και η μικρή Μάρτα. Πηγή εικόνας: Lord Of The Series

Πολλοί σχολιάζουν το αξιοσημείωτο, αλλά συνάμα παράξενο του «συγχρονισμού» της σειράς με τις εξελίξεις και τα παγκόσμια τεκταινόμενα. Μια πανδημία που πλήττει τον κόσμο, η κλιματική αλλαγή που φτάνει στο απροχώρητο, οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας και ο πρόσφατα επιβεβλημένος έλεγχος στους κλειστούς χώρους υποστηρίζεται ότι οδηγεί την πολιτεία μας σε μια πιο αυταρχική διακυβέρνηση στο πολιτικό φάσμα. Φαίνεται πως η ταινία εν μέρει αποτελεί μια καταγραφή της μελλοντικής ιστορίας, του δικού μας παρόντος, με πολλές φυσικά παραλλαγές και έντονο το στοιχείο της υπερβολής, καθώς πρόκειται για απότοκο επιστημονικής φαντασίας. Πάραυτα, η σειρά παραθέτει εμμέσως και υποσυνείδητα στον θεατή κάποια καίρια ερωτήματα σε ό,τι αφορά τη δημόσια υγεία, τα δικαιώματα αλλά και τη διαχείριση μιας πανδημίας. Οι δραματικές καταστάσεις που βιώνουν οι ήρωες της ιστορίας δεν ταυτίζονται σε καμία περίπτωση με το παρόν μας, ούτε πάλι συνάδουν με τον τρόπο που εξελίσσονται οι συνθήκες ως τώρα.

Αλλά καλύτερα να βγάλετε το συμπέρασμα μόνοι σας. Η σειρά είναι διαθέσιμη στο Netflix, άρα… Καλή απόλαυση!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ο Φράχτης (TV Series 2020– ) – IMDb, διαθέσιμο εδώ
  • La Valla, η 1 σεζόν της σειράς διαθέσιμη στο Netflix

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ιωάννα Χατζηαντωνίου
Ιωάννα Χατζηαντωνίου
Γεννημένη στη συμπρωτεύουσα Θεσσαλονίκη το 1999, μετακόμισε στην πρωτεύουσα για σπουδές στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Όνειρο της είναι να αλλάξει κάτι μικρό στον κόσμο δίνοντας το παρόν όπου και όπως μπορεί. Κυνηγάει τα ταξίδια γιατί πιστεύει πως πρέπει να δεις τον κόσμο και μάλιστα με πολλά διαφορετικά μάτια. Λατρεύει την ποίηση, τα βιβλία και έχει πίστη στη δύναμη των λέξεων σε όποια γλώσσα και αν είναι αυτές, εξ ου και η εκμάθηση ξένων γλωσσών ως χόμπι.