14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΗ εισβολή των e-learnings στην εκπαιδευτική πραγματικότητα

Η εισβολή των e-learnings στην εκπαιδευτική πραγματικότητα


Της Μαρίας Πολίτου,

Η σύγχρονη κοινωνία σηματοδοτείται από μία πληθώρα αλλαγών και μεταβολών στον τομέα της διδασκαλίας και της μάθησης. Η πρωτότυπη ιδέα, η οποία έχει εισβάλει στην εκπαιδευτική καθημερινότητα, έχει συνεισφέρει σημαντικά στον τομέα αυτό. Πρόκειται για μία καινοτόμα προσέγγιση μάθησης, η οποία ονομάζεται e-learning. Η ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) αποτελεί ένα πολύ σημαντικό όπλο στη σύγχρονη κοινωνία. Ο σχεδιασμός και η παρακολούθηση των e-learnings προγραμμάτων έχουν συμβάλει στην ταχύτατη εξάπλωση του σύγχρονου τρόπου μάθησης.

Ήδη από τις αρχές του 2000, στην Ελλάδα είχε αρχίσει να γίνεται κάπως γνωστό αυτό το είδος της εκπαίδευσης, ωστόσο συναντούσε πολλές δυσκολίες στην πράξη. Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Αγγλίας ήταν ο πρωτεργάτης σε αυτόν τον τομέα και αποφάσισε να υιοθετήσει αυτήν την πρακτική και να αποτελέσει το πρότυπο και για τις υπόλοιπες χώρες. Πλέον, στην Ελλάδα έχει ενισχυθεί το πεδίο της δια βίου μάθησης. Γίνεται σημαντική προσπάθεια προκειμένου όλοι να εξοικειωθούμε στην ιδέα της τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας καθώς είναι εξίσου σημαντική με τη δια ζώσης μάθηση.

Πηγή εικόνας: elearningindustry.com

Αναλυτικότερα, το e-learning παρουσιάζει μία πληθώρα θετικών στοιχείων. Παραδείγματα των στοιχείων αυτών είναι ο εκδημοκρατισμός της γνώσης, η εύκολη διαδικασία μάθησης και το ευρύ φάσμα πληροφοριών που παρέχονται. Αρχικά, όλοι οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν μία παράδοση από οποιαδήποτε γωνία της γης και να μπορέσουν να αποκτήσουν συμπληρωματικές γνώσεις ώστε στην πορεία να βγουν στην αγορά εργασίας με μεγαλύτερη ευκολία. Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα ή προβλήματα υγείας, ακόμα και περιορισμούς λόγω της απομακρυσμένης περιοχής στην οποία διαμένουν. Έτσι, το e-learning τους παρέχει τη δυνατότητα να μην περιθωριοποιηθούν και να καταφέρουν να παρακολουθούν μαθήματα μέσω του υπολογιστή. Με ένα σχετικά χαμηλό κόστος -σε σχέση πάντοτε με το κόστος των πλήρων σπουδών δια ζώσης- η ηλεκτρονική εκπαίδευση παρέχει τη δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο να εμπλουτίσει τις ακαδημαϊκές του γνώσεις και να παραμένει επίκαιρος στον κλάδο του, καταφέρνοντας να διαπρέψει και να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του εργασιακού ανταγωνισμού.

Όταν μιλάμε για μαθήματα e-learning, αναφερόμαστε σε μία εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία τελείται μέσω των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων. Ο εκπαιδευτικός αναρτά το εκπαιδευτικό υλικό μία συγκεκριμένη στιγμή την οποία έχει ορίσει και ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα όποτε κρίνει ο ίδιος να μελετήσει το υλικό, σύμφωνα με την πρόοδό του και το χρόνο του, οποιαδήποτε στιγμή κρίνει εκείνος. Ο εκπαιδευτής και ο εκπαιδευόμενος βρίσκονται σε αλληλεπίδραση από διαφορετικές αίθουσες και η έννοια της τάξης δημιουργείται εικονικά.

Η σημασία των e-learnings είναι πολύ σημαντική για τη σύγχρονη ζωή και έχει βοηθήσει πολλούς ανθρώπους να μπορέσουν να αποκτήσουν αντάξιες γνώσεις με αυτές που αποκτούν στα δια ζώσης μαθήματα. Τα πανεπιστήμια πλέον διοργανώνουν πολλές τέτοιες ηλεκτρονικές εκπαιδεύσεις και τις θεωρούν εξαιρετικά αποτελεσματικές. Πρώτο και κύριο μέλημα της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης είναι να μεταλαμπαδεύσει στους εκπαιδευόμενους ποικίλες γνώσεις μέσω ποικιλόμορφων μέσων. Παράλληλα, το e-learning παραδίδεται με πολλούς τρόπους ανάλογα με τις προτιμήσεις του εκπαιδευόμενου, για παράδειγμα μέσω της αυτοδιδασκαλίας, της σύγχρονης συνεργασίας κλπ.

Μέσω των e-learnings οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν συμπληρωματικές γνώσεις πάνω σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή και σε περισσότερα εάν οι ίδιοι το επιθυμούν, και να μπορέσουν να καταρτιστούν καταλλήλως. Μετά το πέρας των μαθημάτων, ο κάθε τελειόφοιτος αποκτά την ευκαιρία για μία επαγγελματική ανέλιξη και ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο θέτει νέους στόχους. Πολλές φορές σε πολλά άτομα παρατηρείται μία έλλειψη ορισμένων γνώσεων και έλλειψη κατάρτισης. Μέσω του e-learning πολλοί εκπαιδευόμενοι κατανοούν καλύτερα το αντικείμενό τους και έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα πολύ ισχυρό γνωσιακό υπόβαθρο.

Πηγή εικόνας: datadriveninvestor.com

Άλλωστε, το σύγχρονο e-learning έχει όλα τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής διδασκαλίας, λόγω της μεγάλης και ταχύτατης εξέλιξης των τεχνολογικών μέσων. Το e-learning θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ακόμα και ως ένας τρόπος ώστε οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν συμπληρωματικές γνώσεις και οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να εξοικονομήσουν χρόνο και να διδάσκουν κανονικά χωρίς πολλές μετακινήσεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά του e-learning αναγνωρίζεται και ανθίζει. Εξάλλου, η εκπαίδευση οφείλει να ανταποκρίνεται στην κοινωνική πραγματικότητα και να την ακολουθεί. Όντας αποκομμένη από αυτήν δεν θα μπορούσε να εμφυσήσει στους εκπαιδευόμενους το αίσθημα της σύγχρονης εκπαίδευσης και όλοι να συμμετέχουν στη ψηφιακή κοινωνία.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Moore, K., (2005), Distance Education: A systems view.
  • Μπουρλετίδης, Κ., (2010), Τι είναι το elearning. Αθήνα: ειδική έκδοση από την εφημερίδα in
  • Χρυσοχόου, Χ., (2016), Online learning: η νέα εποχή στην εκπαίδευση, Αθήνα

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Πολίτου
Μαρία Πολίτου
Είναι φοιτήτρια στην Φιλοσοφική Σχολή, στο τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι 20 χρονών, γεννημένη το 2001 και έχει μεγαλώσει στην Αθήνα. Γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά. Παρακολουθεί σεμινάρια που σχετίζονται με την εκπαίδευση. Στον ελεύθερο της χρόνο διαβάζει κάποια βιβλία και απολαμβάνει βόλτες με φίλους.