Του Γιώργου Βλαχάκη,
1908: Ιδρύεται η General Motors, από τον Ουίλιαμ Ντουράντ, ο οποίος ξεκίνησε ως κατασκευαστής αμαξών. Η εταιρεία είχε έδρα το Ντιτρόιτ και το 1916, υιοθέτησε το χαρακτηριστικό της όνομα. Το 1912, η General Motors έφερε μια μεγάλη καινοτομία, την ηλεκτρική μίζα, η οποία αντικατέστησε τη μέχρι τότε χειροκίνητη μανιβέλα. Το 1918, η μάρκα Chevrolet εντάχθηκε στον όμιλο της. Μετά την αποχώρηση του ιδρυτή από την εταιρεία, το 1920, η παραγωγή χωρίστηκε σε πέντε μέρη: Cadillac, Buick, Pontiac, Oldsmobile και Chevrolet. Εννέα χρόνια αργότερα αγόρασε και τη γερμανική μάρκα Opel. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, o όμιλος προσέφερε στις Συμμαχικές Δυνάμεις προϊόντα αξίας 12 δις. δολαρίων, αυτά ήταν αεροπλάνα, φορτηγά και τανκ. Το 1942, όλη η παραγωγή της General Motors αφιερώθηκε στην πολεμική προσπάθεια. Στα μεταπολεμικά χρόνια, οι καινοτομίες συνεχίστηκαν, καθώς το 1973 ήταν η πρώτη που δημιούργησε αμάξι με αερόσακους και ένα χρόνο αργότερα, εισήγαγε τον καταλύτη για τη μείωση των ρύπων. Η GM αποτέλεσε τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων μέχρι το 2004, όταν ο όμιλος Toyota την ξεπέρασε.
1955: Ανατρέπεται η κυβέρνηση του Χουάν Περόν, μετά από εννέα χρόνια στην εξουσία. Ο Περόν, μετά τον θάνατο της εξαιρετικά δημοφιλούς γυναίκας του, Εβίτας, το 1952, είχε να αντιμετωπίσει μια πληθώρα προβλημάτων στην Αργεντινή. Ο οικονομικός πληθωρισμός, το 1955, είχε φτάσει το 30%. Ταυτόχρονα, η αυταρχική φύση της διακυβέρνησής του και η διαφθορά είχαν προκαλέσει μεγάλη λαϊκή δυσαρέσκεια. Έτσι, στις 16 Σεπτεμβρίου, δημοκρατικοί αξιωματικοί του Στρατού κάνουν πραξικόπημα ενάντια στην Κυβέρνηση και ανατρέπουν τον Περόν, ο οποίος παραιτείται τρεις μέρες αργότερα, κατόπιν απειλής βομβαρδισμού της πρωτεύουσας από το Ναυτικό. Μετά την παραίτησή του, αυτοεξορίζεται αρχικά στην Παραγουάη, έπειτα στον Παναμά και τη Δομινικανή Δημοκρατία και τέλος, στη Μαδρίτη. Οι κυβερνήσεις μετά τον Περόν -είτε στρατιωτικές είτε πολιτικές- δεν κατάφεραν να λύσουν τα προβλήματα που οδήγησαν στην καθαίρεσή του. Ταυτόχρονα, η δημοτικότητα του εξόριστου Προέδρου άνθιζε ξανά, έτσι μετά από εκλογές τον Μάρτιο του 1973, ο Περόν επιστρέφει στη χώρα για να αναλάβει την Προεδρία τον Ιούνιο του ίδιου έτους. Το 1974, πεθαίνει κατά τη διάρκεια της θητείας του.
1970: Η Ιορδανία, μετά από μυστικές συνομιλίες κατά τη δεκαετία του 1960, είχε συμφιλιωθεί ανεπίσημα με το Ισραήλ. Ο λόγος ήταν η παλαιστινιακή απειλή και στα δύο κράτη. Η Παλαιστινιακή Απελευθερωτική Οργάνωση, υπό την ηγεσία του Γιάσερ Αραφάτ, αμφισβητούσε την κυριαρχία του βασιλιά της Ιορδανίας, Χουσεΐν, στην Ανατολική Ιορδανία. Τα γεγονότα αυτά οδήγησαν σε μια κρίση τον Σεπτέμβριο του 1970. Μετά από την αεροπειρατεία τεσσάρων αεροπλάνων, από μια μαρξιστική παλαιστινιακή οργάνωση, το «Λαϊκό Μέτωπο για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης», και την ανατίναξή τους, ο βασιλιάς αποφάσισε να δράσει. Στις 15 Σεπτεμβρίου, κήρυξε στρατιωτικό νόμο στην Ιορδανία και αυτόματα ξέσπασε εμφύλιος πόλεμος. Η κινητοποίηση του στρατού του βασιλιά δεν έγινε στις 16, γιατί μια μάντισσα τον πληροφόρησε πως η ημερομηνία ήταν άτυχη. Έτσι, στις 17, ξεκίνησε η προέλαση του στρατού. Τους Παλαιστίνιους υποστήριξαν οι Σύριοι, που με τη συνεργασία των Η.Π.Α., της Αγγλίας και του Ισραήλ ηττήθηκαν. Στις 27 Σεπτεμβρίου, ο Αραφάτ και ο βασιλιάς Χουσεΐν υπέγραψαν στο Κάιρο σύμφωνο ειρήνης. Τον Ιούλιο του επόμενου έτους, όλοι οι Παλαιστίνιοι αντάρτες είχαν εκδιωχθεί από τα εδάφη της Ιορδανίας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- The history of General Motors, Guardian, διαθέσιμο εδώ
- General Motors, Britannica, διαθέσιμο εδώ
- Juan Perón Overthrown, History Today, διαθέσιμο εδώ
- Juan Perón, Britannica, διαθέσιμο εδώ
- Fifty years ago: Black September for PLO, France 24, διαθέσιμο εδώ
- Fifty years after “Black September” in Jordan, Brookings, διαθέσιμο εδώ
- From 1967 to civil war, Britannica, διαθέσιμο εδώ