Του Γιώργου Βλαχάκη,
1449: Τo έτος 1449, η φυλή των Οϊρατών, μετά από τις συνεχόμενες νίκες κατά των υπόλοιπων μογγολικών φυλών, κατάφεραν να δημιουργήσουν μια ενωμένη Μογγολία. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους, οι Μογγόλοι ξεκίνησαν μια μεγάλη, οργανωμένη επίθεση ενάντια στη δυναστεία Μινγκ της Κίνας. Η αφορμή της επίθεσης αυτής ήταν η κακή μεταχείριση των απεσταλμένων τους από τους Κινέζους. Μετά την ήττα της δυναστείας Μινγκ στην πόλη Τατούνγκ στη βορειοανατολική Κίνα και μετά από την προτροπή του ευνούχου αυλικού Γουάνγκ Ζεν, ο 22χρονος τότε αυτοκράτορας της Κίνας, Γινγκζόνγκ, αποφασίζει να οδηγήσει ο ίδιος έναν στρατό 500 χιλιάδων στη μάχη. Ο κινεζικός στρατός αναγκάστηκε να υποχωρήσει στο Πεκίνο, καθώς οι ήττες στις πρώτες μάχες στα σύνορα ήταν μεγάλες. Η έλλειψη οργάνωσης, ωστόσο, και η συνεχής αλλαγή σχεδίων καθυστέρησαν την υποχώρηση των Κινέζων και οι Μογγόλοι τους πρόλαβαν πριν καταφέρουν να φύγουν. Στις 31 Αυγούστου, ο Μινγκ Αυτοκράτορας έφτασε στο φρούριο Τούμου με 50 χιλιάδες στρατιώτες. Το ίδιο βράδυ, ωστόσο, στην περιοχή έφτασε μια δύναμη Μογγόλων, που περικύκλωσαν το Κινεζικό στράτευμα και τους έκοψαν την παροχή νερού. Την επόμενη μέρα, οι Κινέζοι, διψασμένοι και τρομοκρατημένοι, παρέδωσαν τα όπλα, ενώ δύο μέρες αργότερα παραδόθηκε και ο Αυτοκράτορας Γινγκζόνγκ. Οι Μογγόλοι προσπάθησαν ύστερα να ζητήσουν λύτρα για τον κρατούμενο Αυτοκράτορα, όμως ο νέος αυτοκράτορας δεν τα πλήρωσε ποτέ και οι Μογγόλοι κράτησαν τον Αυτοκράτορα Γινγκζόνγκ κρατούμενο για 4 χρόνια.
1911: Η Ελλάδα, ύστερα από την ταπεινωτική ήττα στον «ατυχή πόλεμο» του 1897, επιδόθηκε στον εκσυγχρονισμό των ενόπλων της δυνάμεων και ιδιαίτερα, του μικρού και απαρχαιωμένου της στόλου. Στα τέλη του 1908, αποφασίστηκε η αγορά τεσσάρων αγγλικών και τεσσάρων γερμανικών αντιτορπιλικών, σε αυτά αργότερα, προστέθηκε και το θωρακισμένο καταδρομικό Αβέρωφ. Το Αβέρωφ ναυπηγήθηκε στο Λιβόρνο της Ιταλίας, αρχικά για να χρησιμοποιηθεί από το ιταλικό ναυτικό, όμως η ακύρωση της παραγγελίας ώθησε το Ελληνικό κράτος να ενδιαφερθεί για την αγορά του, το Νοέμβρη του 1909 και να προλάβει την Τουρκία, η οποία επίσης ενδιαφέρονταν για το πλοίο. Η αγορά του κόστισε 24 εκατομμύρια δραχμές και το 1/3 της τιμής δόθηκε από το κληροδότημα του Γεωργίου Αβέρωφ (1815-1899), έτσι το πλοίο πήρε και το όνομά του. Την πρώτη Σεπτεμβρίου του 1911, το Αβέρωφ φτάνει στο Φάληρο και γίνεται δεκτό με ιδιαίτερο ενθουσιασμό από τον ελληνικό λαό. Στα χρόνια των βαλκανικών πολέμων (1912-1913), το «Αβέρωφ» έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη νίκη κατά των Οθωμανών. Το πλοίο συνέχισε να υπηρετεί στο Ελληνικό Ναυτικό μέχρι και το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, αν και απαρχαιωμένο εκείνη την περίοδο. Το 1952, το «γηραιό» αυτό πλοίο παροπλίστηκε, έχοντας, όμως, συνδεθεί άρρηκτα με πάμπολλες λαμπρές στιγμές στην ιστορία του Ελληνισμού. Σήμερα λειτουργεί ως μουσείο.
1939: Τον Αύγουστο του 1939, η απειλή ενός νέου πολέμου στην Ευρώπη ήταν μεγαλύτερη από ποτέ. Η Ναζιστική Γερμανία, τα προηγούμενα έτη της δεκαετίας του 1930, ακολούθησε μια επεκτατική πολιτική με προσάρτηση εδαφών μέσω διπλωματικών πιέσεων στις γύρω χώρες. Η κατάσταση, ωστόσο, είχε φτάσει πλέον στο απροχώρητο. Στις 23 Αυγούστου του 1939, η Ναζιστική Γερμανία και η Σοβιετική Ένωση υπέγραψαν το σύμφωνο μη επίθεσης Ρίμπεντροπ-Μολότοφ, μυστικά άρθρα του επίσης διαιρούσαν την Ανατολική Ευρώπη σε γερμανικές και ρωσικές σφαίρες επιρροής. Με βάση αυτό το σύμφωνο και μετά από ένα στημένο συνοριακό επεισόδιο μεταξύ Γερμανίας και Πολωνίας, την πρώτη Σεπτεμβρίου του 1939, η Γερμανία εισβάλει στην Πολωνία. Η εισβολή αυτή προκάλεσε μια αλληλουχία γεγονότων που ξεκίνησε τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε αυτόν συμμετείχαν όλες οι μεγάλες δυνάμεις της εποχής. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος κράτησε 6 χρόνια, το αποτέλεσμα του οποίου ήταν η ολοκληρωτική ήττα της Γερμανίας και των συμμάχων της, της Ιταλίας και της Ιαπωνίας. Ο πόλεμος αυτός θεωρείται ως ο πιο καταστροφικός στην ανθρώπινη ιστορία, καθώς προκάλεσε 70 εκατομμύρια θανάτους.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Έκθεση του Καναδικού Ινστιτούτου Επιστήμης και Εκπαίδευσης, Διαθέσιμο εδώ
- Ιστορία Πλοίου Αβέρωφ από τον ιστότοπο του πλωτού μουσείου, Διαθέσιμο εδώ
- Αφιέρωμα του Σαν Σήμερα για το Θωρηκτό Αβέρωφ, Διαθέσιμο εδώ
- BBC History Magazine, τεύχος 4, Οκτώβριος 2011