13.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠαρατηρητήριο Αμερικανικής ΠολιτικήςΤο Σχέδιο Υποδομών του Biden (το εύκολο και το δύσκολο)

Το Σχέδιο Υποδομών του Biden (το εύκολο και το δύσκολο)


Του Γιάννη Μαρτίκου,

Σε 1 τρισ. δολάρια ανέρχεται τελικά η διακομματική συμφωνία για το σχέδιο υποδομών του Προέδρου Biden, που ψηφίστηκε στη Γερουσία στις 10 Αυγούστου. Οι ψήφοι ξεπέρασαν και τις προσδοκίες των πιο αισιόδοξων: 69 Γερουσιαστές, μεταξύ αυτών και 19 Ρεπουμπλικάνοι, ψήφισαν θετικά, ενώ 30 καταψήφισαν – σημειωτέον, χρειάζονταν 60 ψήφοι ώστε να κλείσει η συμφωνία. Το νομοθέτημα των 2.072 σελίδων περιλαμβάνει 550 δισ. δολάρια σε νέες δαπάνες αλλά και την ανανέωση ήδη εγκεκριμένων εξόδων για τις υποδομές σε προηγούμενη διακομματική συμφωνία.

Αδιαμφισβήτητα, τα χρήματα είναι πολλά. Είναι όμως αισθητά λιγότερα από αυτά που είχε αρχικώς προτείνει ο Πρόεδρος Biden τον Μάρτιο, όταν είχε ανακοινώσει 2.2 τρισ. δολάρια για τις υποδομές και 400 δισ. από επιστροφές φόρων. Σύνολο, δηλαδή, 2.6 τρισ. δολάρια.

Τρεις βασικοί πυλώνες του αρχικού σχεδίου έμειναν εκτός της διακομματικής συμφωνίας. Αυτοί είναι η κατ’ οίκον φροντίδα, που αφορούσε κυρίως στην αύξηση των μισθών έγχρωμων γυναικών, η στέγαση, στην οποία περιλαμβάνονταν τα κοινοτικά σχολεία (commynity colleges), τα δημόσια προγράμματα στέγασης των φτωχότερων νοικοκυριών, οι παιδικοί σταθμοί κ.α. – και εδώ οι ωφελούμενοι θα ήταν στη συντριπτική τους πλειοψηφία έγχρωμοι χαμηλών εισοδημάτων. Ο τρίτος πυλώνας που έμεινε ολοκληρωτικά εκτός ήταν η έρευνα. Σε αυτόν, περιλαμβάνονταν δαπάνες για την κλιματική αλλαγή, την ενέργεια αλλά και χρηματοδοτήσεις σε Πανεπιστήμια μειονοτήτων.

Πηγή εικόνας: Parkway Process Solutions

Όπως εύκολα συμπεραίνει κανείς, η ενίσχυση του βιοτικού επιπέδου των μειονοτήτων και των οικονομικά ασθενέστερων δεν αποτέλεσαν προτεραιότητα για τους Ρεπουμπλικάνους της Γερουσίας, οι οποίοι έκαναν το παν ώστε τα παραπάνω να εξαιρεθούν από τη συμφωνία.

Αυτά τα οποία κατάφεραν μεν μπουν στη συμφωνία αλλά με αρκετά μικρότερη πρόβλεψη για δαπάνες ήταν οι μεταφορές – η χρηματοδότηση σε αυτόν τον τομέα έπεσε αρκετά, κυρίως στις δαπάνες για τα ηλεκτρικά οχήματα, όπου η μείωση έφτασε το 90% (!) αλλά και οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, οι οποίες αφορούν κυρίως στις υποδομές για το νερό.

Άθικτες φαίνεται να πέρασαν τις συμπληγάδες της διαπραγμάτευσης, αφού έμειναν ως είχαν, οι δαπάνες για τα αεροδρόμια, την περιστολή της ρύπανσης αλλά και την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών όπως οι τυφώνες, οι καταστροφικές πυρκαγιές και οι πλημμύρες ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.

Η Nancy Pelosi κάλεσε αυτήν την εβδομάδα τους βουλευτές της δημοκρατικής πλειοψηφίας στη Βουλή των Αντιπροσώπων, να ψηφίσουν όχι μόνο το διακομματικό σχέδιο υποδομών το οποίο πέρασε από τη Γερουσία, αλλά και το 3,5 τρισ. δολαρίων νομοθέτημα των δημοκρατικών που περιλαμβάνει την επέκταση του προγράμματος κοινωνικής ασφάλισης, την προστασία του δικαιώματος της ψήφου αλλά και την κλιματική πολιτική. Αν και η Ομιλήτρια της Βουλής των Αντιπροσώπων έχει τη στήριξη του Λευκού Οίκου στο εγχείρημά της αυτό, βρίσκεται παρόλα αυτά σε ιδιαιτέρως δύσκολη θέση, καθώς πρέπει να πείσει την αριστερή πτέρυγα του δημοκρατικού κόμματος να στηρίξει το ανεπαρκές, σύμφωνα με την τελευταία, σχέδιο υποδομών 1 τρισ. δολαρίων, αλλά ταυτόχρονα να εξασφαλίσει και τις ψήφους των κεντρώων για το φιλόδοξο πρόγραμμα των 3,5 τρισ. δολαρίων.

Οι 9 βουλευτές της πλειοψηφίας που ανήκουν στην κεντρώα πτέρυγα, πιέζουν να τεθεί άμεσα προς ψήφιση το σχέδιο νόμου που πέρασε από τη Γερουσία, σε μία κίνηση που μάλλον αμφισβητεί τους σχεδιασμούς της Nancy Pelosi, η οποία δήλωσε πως εάν η Γερουσία δεν περάσει και τα δύο νομοθετήματα, τότε δεν πρόκειται να φέρει κανέναν οικονομικό νομοσχέδιο στη Βουλή των Αντιπροσώπων προς ψήφιση.

Πάντως, το πρόγραμμα των 3,5 τρισ. δολαρίων δεν αναμένεται να φτάσει προς ψήφιση στη Γερουσία τις επόμενες εβδομάδες (ακόμα και μήνες), με αποτέλεσμα –αν η Nancy Pelosi κρατήσει το λόγο της– η τελική έγκριση του σχεδίου υποδομών του Biden να καθυστερήσει πολύ.

Και όταν φτάσει ωστόσο στη Γερουσία, εκτός από τους Ρεπουμπλικάνους Γερουσιαστές –που εκτός απροόπτου κανείς δεν πρόκειται να ψηφίσει θετικά– θα βρει δυο σοβαρούς Δημοκρατικούς επικριτές. Τους Γερουσιαστές Kyrsten Sinema από την Αριζόνα και τον Joe Manchin από τη Δυτική Βιρτζίνια, οι οποίοι ήδη έχουν εκφράσει τις αντιρρήσεις τους σχετικά με το ποσό των δαπανών. Υπενθυμίζεται πως στη Γερουσία της απόλυτης ισορροπίας δυνάμεων μεταξύ των δύο κομμάτων, έστω και ένας Δημοκρατικός Γερουσιαστής να καταψηφίσει το νομοσχέδιο τότε αυτό αποσύρεται με την παρούσα μορφή του.

Για άλλη μια φορά φαίνεται πως καμία από τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές του δημοκρατικού κόμματος δεν πρόκειται να υποχωρήσει εύκολα, γεγονός που, αν συνδυαστεί με την ισχνή πλειοψηφία και στα δύο σώματα του Αμερικανικού Κογκρέσου, κάνει τη διαπραγμάτευση ακόμα δυσκολότερη.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • House returns to Washington next week to forge ahead with infrastructure bill, CNBC, διαθέσιμο εδώ
  • The infrastructure bill. What’s In and What’s Out, The New York Times, διαθέσιμο εδώ
  • Inside Biden’s $4.5 Trillion Infrastructure Bill, smartasset, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Μαρτίκος
Γιάννης Μαρτίκος
Είναι γεννημένος στην Αθήνα και έχει αποφοιτήσει από τη σχολή ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ. Εκτός από τα μαθηματικά και τη φυσική, τον ενδιαφέρουν η πολιτική, η τεχνολογία, η ιστορία και ο στίβος.