Της Μανταλένας Κατωπόδη,
Σημαντικό κομμάτι του επιχειρείν στην Ελλάδα, αποτελεί το οικοσύστημα των start-ups ή αλλιώς των νεοφυών επιχειρήσεων. Λίγα χρόνια πριν, η έννοια των “start-ups” ήταν άγνωστη στην Ελλάδα, όμως τα τελευταία χρόνια η αναγνώρισή της έχει διαδοθεί σε μεγάλο εύρος. Η ίδρυσή τους στοχεύει στην καινοτομία και στην ανάπτυξη ενός προϊόντος ή υπηρεσίας για τα οποία υπάρχει ζήτηση, από τον επιχειρηματία και την ομάδα του. Τα αρχικά έσοδα και οι ανθρώπινοι πόροι που διαθέτουν είναι περιορισμένοι, έτσι η αναζήτηση κεφαλαίων γίνεται από διάφορες πηγές, όπως τραπεζικό δανεισμό, επιχορηγήσεις ή επιχειρηματικό κεφάλαιο.
Ύστερα από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 που βίωσε η χώρα μας και την παγκόσμια κρίση του κορονοϊού που έρχεται αντιμέτωπος ολόκληρος ο πλανήτης τις ημέρες αυτές, το οικονομικό επίπεδο της χώρας βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού. Στο σημείο αυτό, έρχονται οι νεοσύστατες επιχειρήσεις να δώσουν το παρόν και να αλλάξουν τα μέχρι τώρα δεδομένα στο χώρο των επιχειρήσεων.
Βάση τους, το στοιχείο της καινοτομίας. Τι εννοούμε με τον όρο καινοτομία, όμως; Η έναρξη λειτουργίας ενός καταστήματος, παραδείγματος χάρη κοσμημάτων, δεν υπάγεται στον όρο των νεοσύστατων επιχειρήσεων. Μπορεί να χαρακτηριστεί καινοτόμα επιχείρηση, αν και μόνο αν σχεδιάσει κοσμήματα τα οποία έχουν κάποιο μοναδικό χαρακτηριστικό συγκριτικά με άλλα ή να αλλάξει τη διαδικασία παραγωγής της, προσθέτοντας κάτι το οποίο δεν υπάρχει ή τελικά να αλλάξει τον τρόπο διάθεσης των προϊόντων της στους καταναλωτές.
Εδώ προκύπτει το εξής ερώτημα: πώς δημιουργώ μια νεοσύστατη επιχείρηση; Αν κανείς αναζητήσει στο διαδίκτυο τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να το καταφέρει, δε θα βρει τα ίδια ακριβώς βήματα για να τον καθοδηγήσουν, και αυτό διότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις διαφέρουν μεταξύ τους και το κλειδί για τον δρόμο της επιτυχίας δεν ακολουθεί έναν δρόμο.
“Nobody said it was easy. No one ever said it would be this hard”
Μία φράση από το γνωστό συγκρότημα Coldplay, η οποία χαρακτηρίζει την έννοια των start-ups.
Η αρχή για την ίδρυση μιας start-up ξεκινά από τον εντοπισμό ή την έλλειψη που αντιμετωπίζει η κοινωνία και η οικονομία σε ένα αγαθό ή υπηρεσία. Η νεοσύστατη επιχείρηση έρχεται να καλύψει το κενό έδαφος και να παράσχει μία νέα λύση. Έχει τη δυνατότητα, επίσης, να ανακαλύψει και να δώσει μία νέα λύση σε κάτι το οποίο δε θα φανταζόταν κάποιος ότι χρειάζεται αλλαγή, καθώς ένα πρόβλημα δεν έχει πάντοτε μόνο μία λύση.
Στη συνέχεια, ο επιχειρηματίας βρίσκει την αρχική του ιδέα (“ideation”) και την ομάδα του. Αυτά που έχει στο μυαλό του προσπαθεί να τα υλοποιήσει και στην πραγματικότητα με τα κατάλληλα άτομα στο πλευρό του, έχοντας πάντα ως «βασικό συστατικό» την εμπιστοσύνη και την επικοινωνία μεταξύ των μελών της, δημιουργώντας την ιδέα σε μία βιώσιμη επιχείρηση.
Ως ένα τρίτο βήμα θεωρείται το επιχειρηματικό αντικείμενο ή όραμα (“concepting”) που έχει η εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι πλέον ξεκαθαρίζεται ο στόχος της και η θέση που θέλει να βρίσκεται στα επόμενα χρόνια και προχωρά στον σχηματισμό της στρατηγικής της, δηλαδή των δράσεων και των ενεργειών της κατά χρονική σειρά και του “roadmap”, ή αλλιώς του οδικού της χάρτη. Το roadmap περιλαμβάνει τα σημαντικά βήματα που απαιτούνται για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος και αποτελεί έγγραφο υψηλού επιπέδου, καθώς είναι εύκολα κατανοητό συμβάλλοντας στην στρατηγική σκέψη του επιχειρηματία. Έπειτα, προχωρά στην έρευνα αγοράς, η οποία θα δείξει κατά πόσο είναι αποδεκτή η αρχική ιδέα και το επιχειρηματικό μοντέλο που σχεδιάστηκε, έτσι ώστε να ταυτιστεί η προτεινόμενη αξία με την κάλυψη ανάγκης της αγοράς (“Product/Market Fit”). Αφού η επιχείρηση συλλέξει τα απαραίτητα στοιχεία, σχεδιάζει τον Επιχειρηματικό της Καμβά (“Business Model Canvas”), το οποίο παρουσιάζει όλα τα δομικά στοιχεία της επιχείρησης, όπως τους πελάτες, τι προσφέρει, με ποιον τρόπο παράγει αξία ή τις πηγές xρηματοδότησής της.
Μόλις η ιδέα αποδειχτεί βιώσιμη και έχοντας ως οδηγό τον Επιχειρηματικό Καμβά της εταιρείας, ξεκινά το λανσάρισμα του προϊόντος ή της υπηρεσίας, δηλαδή η εισαγωγή και η προβολή του στην αγορά και η σχεδίαση του Επιχειρηματικού της Σχεδίου (“Business Plan”), δίνοντας τη δυνατότητα για τη σύνταξη του καταστατικού της. Επίσης, πλέον είναι σε θέση να δημιουργήσει τους πελάτες της (“Customer Persona & Customer Validation”).
Τέλος, με την πραγμάτωση των παραπάνω και την ομαλή έναρξη της δραστηριοποίησης της επιχείρησης, σειρά έχει και το “scale-up” της για την περαιτέρω ανάπτυξή της, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη ώθηση και προοπτικές εξέλιξης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΜΙΑΣ START-UP, ΚΕΜΕΛ. Διαθέσιμο εδώ.
- Startup, Investopedia. Διαθέσιμο εδώ.
- How to Create a Startup: A Quick Guide, European Innοvation Academy. Διαθέσιμο εδώ.
- Τα στάδια εξέλιξης μιας start-up, Rejoin. Διαθέσιμο εδώ.