Της Κωνσταντίνας Κουλοπούλου,
Βρισκόμαστε στην καρδιά ενός ακόμα παράξενου καλοκαιριού, καθώς και στην καρδιά της τουριστικής σεζόν 2021. Ταυτόχρονα, όμως, βρισκόμαστε και σε μία χώρα όπου τα αυτονόητα θεωρούνται ζητούμενα και μόλις γίνουν πράξη, σπεύδουμε να τα προβάλουμε, δήθεν ότι πρωτοπορήσαμε, τη στιγμή που απλά κάναμε το καθήκον μας.
Φυσικά, ο λόγος και πάλι στα εξιλαστήρια θύματα της κοινωνίας και συγκεκριμένα, της εκάστοτε ελληνικής Πολιτείας, τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Τη στιγμή που όλοι μας έχουμε την ανάγκη να επισκεφτούμε νέα μέρη, μαγευτικά ελληνικά τοπία και αρχαιολογικούς χώρους, δεν είναι άδικο οι μεν να μπορούμε να κάνουμε τη σκέψη πράξη, ενώ οι δε όχι;
Αφού, λοιπόν, όπως προείπαμε, βρισκόμαστε στην καρδιά της τουριστικής σεζόν και τα μουσεία, οι αρχαιολογικοί χώροι και γενικότερα τα ελληνικά αξιοθέατα έχουν την τιμητική τους, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ειλικρινά για την πρόσβαση, σε όλα τα προηγούμενα μέρη, των ΑμεΑ.
Οι αρχαιολογικοί χώροι στην Ελλάδα υπολογίζονται συνολικά στους 434. Από αυτούς, μέχρι το 2017, οι 151 μόνο κρίνονταν προσβάσιμοι για ΑμεΑ, αριθμός ο οποίος στεναχωρεί ιδιαίτερα και προβληματίζει τόσο σε εθνικό, όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεδομένου ότι η πρόσβαση σε τέτοιου είδους χώρους αποτελεί αδήριτη ανάγκη ενός Ευρωπαίου -και μη- πολίτη, ανάγει το πνεύμα και γαληνεύει την ψυχή, είναι επιεικώς απαράδεκτη η στάση της χώρας μας απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους, καθώς εμμέσως απαγορεύει την προσέλευσής τους σε τέτοιους χώρους. Εκτός, όμως, από τους Έλληνες, οι οποίοι αδυνατούν να επισκεφτούν τα όμορφα αξιοθέατα του τόπου τους, λόγος γίνεται και για τους ξένους που επισκέπτονται την χώρα, αλλά αποκόπτονται από τα μέρη στα οποία χτυπάει η ελληνική ψυχή και η ιστορία του τόπου.
Ξεκινώντας με την πρωτεύουσα Αθήνα, τα διαμάντια της πόλης, δηλαδή η Ακρόπολη και το Μουσείο Ακρόπολης κρίνονται κατάλληλα για άτομα με προβλήματα στην κίνηση. Μάλιστα, το πρόσφατο έργο στον Παρθενώνα, αποτελεί τη νέα γενιά τεχνολογίας και πρόσβασης στον Ιερό Βράχο. Συγκεκριμένα, μιλάμε για αναβαθμισμένες υποδομές που περιλαμβάνουν τον σύγχρονο ανελκυστήρα πλαγιάς, ο οποίος διαθέτει γυαλί που προσφέρει πανοραμική θέα και ταυτόχρονα, κρίνεται απόλυτα ασφαλής για τη μεταφορά ΑμεΑ, ηλικιωμένων και ατόμων που έχουν ανάγκη την ανάβαση με τον ανελκυστήρα. Είναι αλήθεια πως το έργο είχε ως προέκταση το «τσιμέντωμα» του Ιερού Βράχου που προσφάτως έπεσε μπροστά από τον Παρθενώνα και έχει δημιουργήσει πλήθος ερωτηματικών στην εγχώρια και διεθνή κοινότητα, χωρίς ακόμα να έχουμε αποφασίσει αν η κίνηση αυτή αποτελεί ευεργέτημα ή βεβήλωση του Ιερού χώρου της Ακροπόλεως. Ωστόσο, οφείλουμε να παραδεχτούμε πως ο ανελκυστήρας είναι κάτι που έπρεπε απαραίτητα να γίνει, ειδικά σε έναν τόσο εμβληματικό χώρο, όπως η Ακρόπολη.
Το Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο απέχει 300 μέτρα από τον Ιερό Βράχο, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2003 με έξυπνο σχεδιασμό, ώστε να φιλοξενεί τους συνανθρώπους μας με δυσκολίες στην κίνηση. Πρόκειται για ένα αρκετά εκσυγχρονισμένο χώρο, προσιτό σε μικρούς και μεγάλους, γεμάτο αγάλματα, ευρήματα και γλυπτά, έτοιμο να φιλοξενήσει άτομα με προβλήματα ακοής και όρασης. Το Μουσείο της Ακρόπολης, το όραμα της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη, αποτελεί κοιτίδα του ελληνικού πολιτισμού, καθώς κάνει πράξη την «τέχνη για όλους».
Επιπλέον, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Βυζαντινό Χριστιανικό Μουσείο βρίσκονται εντός των χώρων που κρίνονται κατάλληλοι για ΑμεΑ. Μιλώντας για Μουσεία, είναι σημαντικό πως πολλά μουσεία στα ελληνικά νησιά που κάθε χρόνο δέχονται εκατομμύρια τουρίστες, διαθέτουν εγκαταστάσεις πρόσβασης για τους συνανθρώπους μας. Το Βιομηχανικό Μουσείο Σύρου, το αρχαιολογικό μουσείο Σαντορίνης και το Μουσείο Μαρμαροτεχνείας της Τήνου κρίνονται αντάξια των διεθνών προσδοκιών και φιλοξενούν όλους τους πολίτες. Η αχαϊκή πρωτεύουσα, η Πάτρα, αν και δεν παρουσιάζει τρομερή πρόοδο σχετικά με την προσβασιμότητα των ΑμεΑ στην πόλη, έχει φροντίσει να παρέχει ένα μουσείο ανοιχτό σε όλους, πράγμα που συμβαίνει και με άλλους χώρους, όπως το εκθεσιακό κέντρο της γέφυρας Ρίου–Αντιρρίου, Χαρίλαος Τρικούπης.
Διασχίζοντας νότια τη χώρα, φτάνουμε στο Ηράκλειο Κρήτης, έναν τόπο με ιστορία σε κάθε γωνιά του νησιού. Τόσο το Μουσείο όσο και η Κνωσός παρέχουν πλέον την δυνατότητα πρόσβασης σε άτομα με αναπηρίες. Μέχρι το 2014, τα βασιλικά ανάκτορα της Κνωσού, το παγκοσμίου φήμης αυτό αξιοθέατο ήταν εντελώς δυσπρόσιτο σε άτομα με ειδικές ανάγκες, ενώ από το 2016 σημειώνεται σημαντική πρόοδος, καθώς οι αρμόδιοι φρόντισαν να επιδιορθώσουν επιτυχώς αυτή την αστοχία του χώρου.
Η Ελλάδα είναι μία εκ των χωρών που ανά τα χρόνια θέτουν υποψηφιότητες για την ανάδειξη τους ως πολιτιστικές πρωτεύουσες. Μπορεί η χώρα να έχει πολλά να πει και να δείξει, ωστόσο, σε θέματα γενικής πολιτικής και διαβίωσης του συνόλου σε καθημερινή βάση, τερματίζει στις τελευταίες θέσεις.
Ως μία χώρα βαθιά συνδεδεμένη με τον πολιτισμό και την ιστορία, δεν νοείται να μην επιτρέπουμε σε όλους τους ανθρώπους της γης να επισκεφτούν τα μνημεία μας με αξιοπρέπεια, ασφάλεια και δέος. Το θέμα των ΑμεΑ και η διαχείρισή του από την ελληνική κοινωνία και Πολιτεία είναι κάτι που πρέπει να μεταβληθεί άμεσα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Η πρόσβαση ΑμεΑ στην Ακρόπολη με τον νέο αναβατήρα -Εύκολα, με ασφάλεια, με δύο νέες διαδρομές [βίντεο], iefimerida.gr, Διαθέσιμο εδώ
- Νέα διαδρομή για την ξενάγηση επισκεπτών στην Κνωσό – Προσβάσιμη για ΑμεΑ [εικόνες], iefimerida.gr, Διαθέσιμο εδώ
- Μόνο 151 από τους 434 αρχαιολογικούς χώρους είναι προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία, iefimerida.gr, Διαθέσιμο εδώ
- Αφιλόξενοι για ΑμεΑ χώροι αρχαιοτήτων, philenews.com, Διαθέσιμο εδώ