Της Δήμητρας Σαρούδη,
Τα δεδομένα στην εποχή μας, αναμφίβολα, απαιτούν από τους νέους μετά από πολύ διάβασμα και προσωπικές στερήσεις να εισέλθουν σε κάποια υψηλόβαθμη σχολή ή σε ένα καλό τμήμα πανεπιστημίου, προκειμένου να έχουν ένα καλό ποσοστό επαγγελματικής αποκατάστασης. Αυταπόδεικτο γεγονός, κάθε Ιούλιο και Αύγουστο με την ανακοίνωση πρώτα της βαθμολογίας των υποψηφίων και έπειτα της ανακοίνωσης του τμήματος στο οποίο πέτυχαν, το πόσο σημαντικό θεωρεί η κοινωνία κάποιος να σπουδάσει ένα «πανεπιστημιακό επάγγελμα». Και μετά έρχεται η ώρα του μεταπτυχιακού, του δεύτερου πτυχίου, της πρακτικής στην καλύτερη εταιρεία και το τρέξιμο συνεχίζεται. Τι γίνεται, όμως, με όλα αυτά τα παιδιά που δεν επιλέγουν τη συγκεκριμένη επαγγελματική οδό; Τι ισχύει με τα τεχνικά επαγγέλματα στη χώρα μας;
Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται αύξηση των ποσοστών των μαθητών που επιλέγουν να τελειώσουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε κάποιο ΕΠΑΛ, ΙΕΚ ή επιλέγοντας κάποιο από τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών του ΟΑΕΔ. Ενδεικτικά παρουσιάζονται τα ακόλουθα:
Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών αντιστοιχεί προς τις ειδικότητες:
(α) Γραφικών Τεχνών
(β) Αργυροχρυσοχοΐας
(γ) Συντήρησης Έργων Τέχνης-Αποκατάστασης
(δ) Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος
(ε) Σχεδιασμού-Διακόσμησης Εσωτερικών Χώρων
(στ) Επιπλοποιίας-Ξυλογλυπτικής
Τομέας Μηχανολογίας αντιστοιχεί προς τις ειδικότητες:
(α) Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών
(β) Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
(γ) Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού
(δ) Τεχνικός Οχημάτων
(ε) Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Η υπερκάλυψη των θέσεων στα πανεπιστήμια, άφησε εκτεθειμένες θέσεις σε πρακτικά επαγγέλματα. Η έλλειψη τέτοιων ειδικοτήτων σε βάθος χρόνου, οδήγησε στο γεγονός να είναι περιζήτητα πλέον. Οι περισσότερες αγγελίες τόσο σε εφημερίδες όσο και σε ηλεκτρονικούς ιστοτόπους, αφορούν τεχνικά επαγγέλματα κατά κόρον. Ποιος νέος, άραγε, στις μέρες μας καταλαβαίνει τι ζητάει η αγγελία που αναφέρεται σε έναν χειριστή κλάρκ; Ποιος ξέρει έστω και ένα γνωστό του που να χρειάζεται καλό ηλεκτρολόγο και υδραυλικό και να μη βρίσκει ή τεχνικό για το κλιματιστικό; Πόσο σημαντικές είναι οι υπηρεσίες καλλωπισμού στις μέρες μας; Είναι μερικά ερωτήματα που αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια το παρόν θέμα.
Αυτό έρχεται να αποδείξει δύο τινά: Πρώτον, πως κακώς υποτιμήθηκαν τόσο χρόνια και δεύτερον πως για να λειτουργήσει εύρυθμα η κοινωνία, χρειάζεται όλα τα επαγγέλματα, ανεξαιρέτως. Σημαντικό κρίνεται το γεγονός της κατάρριψης στερεοτύπων που αφορούν όσους επιλέγουν τον δρόμο των τεχνικών επαγγελμάτων, πως δεν είναι έξυπνοι αρκετά για να εισέλθουν σε ένα πανεπιστήμιο. Αποδεικνύεται έμπρακτα πως ίσως είναι η εξυπνότερη κίνηση, να μαθητεύσουν πάνω σε ένα τέτοιο, ειδικά μετά τα βιώματα της οικονομικής κρίσης που άφησαν ανεξίτηλα τα σημάδια τους μέχρι και σήμερα. Ακόμα ένα στερεότυπο που πρέπει να καταργηθεί, είναι πως σε τέτοιες ειδικότητες το αντικείμενο δε σπουδάζεται. Μία επίσκεψη σε μία τεχνική εκπαιδευτική δομή φτάνει να πείσει κάποιον που αμφιβάλλει. Τέλος, στερεοτυπική και άκρως αβάσιμη είναι η άποψη πως για να πάει κάποιος σε ΕΠΑΛ ή σε συναφή επαγγελματικό ίδρυμα δεν έχει καλή συμπεριφορά.
Άξιο λόγου είναι η ενασχόληση με τα γεωργικά και κτηνοτροφικά επαγγέλματα. Σε μία χώρα σαν τη δικιά μας, ο πρωτογενής τομέας άρχισε να καταλαμβάνει την πρώτη επιλογή προτίμησης επαγγελματικής αποκατάστασης έπειτα από πολλά χρόνια. Το κράτος, δίνοντας κίνητρα τόσο σε νέους αγρότες όσο και σε παλιούς, προσπαθεί να ενισχύει από τη πλευρά του το δύσκολο και απαιτητικό έργο τους. Εξάλλου τα ελληνικά προϊόντα είναι παγκοσμίως γνωστά για την ποιότητα και το μεράκι που χρειάστηκαν για να παραχθούν. Οι νέες μέθοδοι και τεχνικές βοηθούν τα επαγγέλματα του πρωτογενή τομέα να επιλεχθούν και από νεαρά άτομα.
Οποιαδήποτε επαγγελματική επιλογή ακολουθήσει κάποιος, ας έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του πως οι επιλογές τεχνικού επαγγέλματος είναι άπειρες. Ωστόσο, όπως αναφέρει στο βιβλίο του ο Στέφανος Ξενάκης (Το Δώρο, σελίδα 118 – Εκδόσεις KEY BOOKS): «Κορυφαίος δεν γεννιέσαι, γίνεσαι. Δεν έχει να κάνει με το τι κάνεις αλλά με το πώς το κάνεις. Η επιτυχία δεν είναι ο προορισμός. Η επιτυχία είναι ο δρόμος. Αν βγεις στην Αττική Οδό, η επιτυχία δεν είναι η Ελευσίνα. Η επιτυχία είναι κάθε τούνελ που περνάς..».
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Τομείς και Ειδικότητες στα Επαγγελματικά Λύκεια – ΕΠΑΛ, edu.klimaka.gr, διαθέσιμο εδώ