Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,
Εδώ και κάποιους μήνες είχε τεθεί επί τάπητος το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης συγκεκριμένων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας. Μάλιστα, σε αρκετά δημοσιεύματα, εγχώριας ή και αλλοδαπής προέλευσης, γερμανικής κυρίως, έχει «διαρρεύσει» πως η συζήτηση αφορούσε 23 στο σύνολο εγκαταστάσεις αεροδρομίων. Υπενθυμίζουμε πως από το 2017, η Fraport, εταιρεία που δραστηριοποιείται στα εναέρια μέσα μεταφοράς και έχει την έδρα της στην Φρανκφούρτη, είχε αναλάβει την αξιοποίηση 14, μέχρι πρότινος ελληνικών, αεροδρομίων, με τους οιωνούς να είναι αρκετά θετικούς, από την πρώτη κιόλας στιγμή μιας σχέσης που θα διαρκέσει τουλάχιστον 40 χρόνια με βάση τις συμβάσεις που υπογράφηκαν.
Επιστροφή στο σήμερα, λοιπόν, και τα 23 υπό διαπραγμάτευση αεροδρόμια. Όπως είναι λογικό, το ενδιαφέρον εστιάζεται, σε πρώτη φάση, στα άκρως τουριστικά σημεία. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε πως Καλαμάτα, Πάρος, Μήλος, Νάξος, Χίος, σε πρώτο επίπεδο, και Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Καστοριά, σε δεύτερο, έχουν στραμμένα τα φώτα πάνω τους. Με την ταχύτητα εκπλήρωσης των εργασιών που έφερε εις πέρας ο γερμανικός κολοσσός, δεν θα περίμενε κανείς πως θα υπάρχει αντίλογος. Συνολικές δαπάνες για την Ελλάδα που υπερβαίνουν τα €1,2 δις και ήδη €440 εκατομμύρια σε σταθμούς, αεροδιαδρόμους και έργα συντήρησης.
Οι συνθήκες αρχίζουν και γίνονται αρκετά ιδιαίτερες, όμως, για το αεροδρόμιο που βρίσκεται λίγο έξω από την μεσσηνιακή πρωτεύουσα, την Καλαμάτα. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σπουδαία αύξηση στις εισροές τουριστών στην πόλη. Συγκεκριμένα, 20% αυξητική τάση από το 2018 στο 2019 και 336.000 στο σύνολο επισκέπτες, που ήταν και η τελευταία χρόνια χωρίς τις συνθήκες που επέβαλλε η παγκόσμια υγειονομική κρίση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ το συντριπτικό 92,2% αυτών προέρχονταν από χώρες του εξωτερικού. Σύμφωνα με προβλέψεις, οι δαπάνες για το προαναφερθέν αεροδρόμιο θα πρέπει να κινηθούν ανάμεσα σε €60 και €80 εκατομμύρια, προκειμένου να αναβαθμιστεί πλήρως.
Μήλον της έριδος θα χαρακτήριζε κανείς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, χωρίς, φυσικά, να έχει άδικο. Τον τελευταίο καιρό, βέβαια, φήμες θέλουν και την ΤΕΜΕΣ, ελληνική εταιρεία εκμετάλλευσης ακινήτων και τουριστικών, ξενοδοχειακών μονάδων να έχει εκφράσει έντονο ενδιαφέρον προς επένδυση στο αεροδρόμιο της Μεσσηνίας. Ο έλεγχος της εταρείας γίνεται από την οικογένεια Κωνσταντακόπουλου, η οποία χαίρει εκτίμησης, εκτός των άλλων, και για την πολύ επιτυχημένη πορεία των μονάδων της Costa Navarino στα νότια της Πελοποννήσου. Δεν είναι μυστικό, άλλωστε, πως τόσο η αναγνωρισιμότητα της περιοχής, όσο και η επισκεψιμότητα έχουν ενισχυθεί σε τεράστιο βαθμό εξαιτίας της.
Επιπλεόν, τα σενάρια θέλουν εμπλοκή και της οικογένειας Βασιλάκη, εκ των μεγαλομετόχων της Aegean Airlines, η οποία τυγχάνει να έχει άψογες σχέσεις με την οικογένεια Κωνσταντακόπουλου. Αναλυτικότερα, έχει γίνει λόγος για καθιέρωση του αεροδρομίου της Καλαμάτας ως βάση της αεροπορικής εταιρείας, κάτι που αν υλοποιηθεί θα αλλάξει τελείως την μέχρι τώρα εικόνα των εγκαταστάσεων, αλλά και της περιοχής γενικότερα.
Κάπου εδώ, τίθεται ένα αρκετά δύσκολο δίλημμα. Σε μια κούρσα ανάμεσα σε Fraport και ΤΕΜΕΣ, ή σύμπραξη Κωνσταντακόπουλου, Βασιλάκη ας πούμε, τι θα ήταν προτιμότερο για το αεροδρόμιο, την Καλαμάτα, την Μεσσηνία και την Ελλάδα γενικότερα. Από την μία το άκρως επιτυχημένο πείραμα της Fraport με τις πρώτες ιδιωτικοποιήσεις να έχουν αρκετά θετικό πρόσημο και από την άλλη η ΤΕΜΕΣ που με την Costa Navarino έχει καταφέρει να δώσει άλλη πνοή, άλλον αέρα στην ευρύτερα περιοχή.
Ένας γρίφος για δυνατούς λύτες. Υπάρχει, όμως, στην πραγματικότητα, σωστή και λάθος απόφαση; Θα μάθουμε όλοι, στο εγγύς μέλλον.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Ο γερμανικός Τύπος για το αεροδρόμιο Καλαμάτας και το ενδιαφέρον ΤΕΜΕΣ και Fraport, Το Θάρρος. Διαθέσιμο εδώ.
- Για Καλαμάτα ετοιμάζεται η Fraport, Messinia Live. Διαθέσιμο εδώ.
- Griechenland will Tourismus weiter fördern – und privatisiert Flughäfen, Handelsblatt. Διαθέσιμο εδώ.
- Εγκρίθηκε η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας από το ΔΣ του Υπερταμείου, Kalamata, Times. Διαθέσιμο εδώ.