Της Κατερίνας Μακράκη,
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι το μέσο εισαγωγής των αποφοίτων του λυκείου στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Από το 1964 μέχρι και σήμερα, ισχύει το ίδιο «συγκεντρωτικό σύστημα» για την είσοδο των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τον Σεπτέμβριο του 1964 είχαμε τις πρώτες «Εισιτήριες Εξετάσεις», υπό την κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου. Το 1980, η κυβέρνηση του Γεωργίου Ράλλη άλλαξε το όνομα «Εισιτήριες Εξετάσεις» σε «Πανελλήνιες Εξετάσεις» και διενεργούνταν στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου. Το 1983, η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου μετονόμασε σε «Γενικές Εξετάσεις» (συστήματα με τις «δέσμες μαθημάτων») και από το 2000 ονομάστηκαν «Πανελλαδικές Εξετάσεις». Εκτός από τις αλλαγές που επιδέχεται η ονομασία του θεσμού, πολλές είναι και οι αλλαγές -είτε μικρές είτε μεγάλες- στη διαδικασία της εξέτασης κάθε χρόνο.
Τι θα ισχύσει φέτος στις Πανελλαδικές εξετάσεις
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις για τα Γενικά Λύκεια θα διεξαχθούν στο διάστημα 14-22 Ιουνίου, ενώ για τα Επαγγελματικά Λύκεια στις 15-28 Ιουνίου. Ο τρόπος διεξαγωγής φέτος, δεδομένου των συνθηκών, θα έχει τις εξής ιδιαιτερότητες:
- Την τήρηση της απόστασης 1,5 μέτρου μεταξύ των υποψηφίων σε κάθε αίθουσα εξέτασης.
- Την υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας, εντός των εξεταστικών κέντρων, από όλους/ες τους/τις υποψήφιους/ες και τους εκπαιδευτικούς.
- Τη διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου μια φορά την εβδομάδα από τους/τις υποψήφιους/ες και το προσωπικό του σχολείου.
Τα πρόσωπα, τα οποία προαναφέραμε και θα συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, θα προσέρχονται στα εξεταστικά κέντρα με τη βεβαίωση του αρνητικού τεστ. Σε περίπτωση που κάποιος υποψήφιος βρεθεί θετικός στον COVID-19, θα του δοθεί η δυνατότητα να εξετασθεί τον Σεπτέμβριο.
Μείωση εξεταστέας ύλης
Το Υπουργείο Παιδείας, στις αρχές του 2021, ανακοίνωσε τη μείωση της ύλης για τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Στη νέα ύλη διαπιστώθηκαν αλλαγές σε δύο μόλις μαθήματα, την ιστορία και τα μαθηματικά, ενώ στα υπόλοιπα η περικοπή της ύλης παρέμεινε ίδια με την περσινή. Στα μαθηματικά, να σημειώσουμε, προστέθηκαν κάποια κομμάτια στην ύλη, που είχαν αφαιρεθεί πέρυσι. Η μείωση της ύλης προήλθε από τις έκτακτες συνθήκες που έχει διαμορφώσει η πανδημία. Βέβαια, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι τον μήνα Ιανουάριο, που ανακοινώθηκε η ανακατάταξη της ύλης, πολλά παιδιά είχαν ήδη προετοιμαστεί για τα κομμάτια που αφαιρέθηκαν.
Η καινοτομία των δύο μηχανογραφικών
Κάθε χρόνο, ο/η κάθε υποψήφιος/α συνήθιζε να υποβάλει ένα μηχανογραφικό, στο οποίο καταγράφονταν τα τμήματα -στα δημόσια πανεπιστήμια- με τη σειρά προτιμήσεώς του/της. Η διαφορά φέτος είναι πως, ενώ κρατάμε το ήδη υπάρχον μηχανογραφικό, προστίθεται η επιλογή κατάθεσης ενός δεύτερου μηχανογραφικού που θα οδηγεί τους υποψήφιους στη δυνατότητα φοίτησης σε ένα δημόσιο ΙΕΚ. Έτσι, μπορεί ένας υποψήφιος να υποβάλει παράλληλα το μηχανογραφικό του για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής του στις Πανελλαδικές εξετάσεις, και μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ, βάσει του απολυτηρίου του/της και κάποιων επιπρόσθετων κριτηρίων σύμφωνα με τα ΙΕΚ.
Ο παράγοντας της ελάχιστης βάσης εισαγωγής
Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε φέτος σε άλλη μια καινοτομία, τη θέσπιση Συντελεστών Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής σε κάθε τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι συντελεστές ορίστηκαν, για το κάθε τμήμα-σχολή, από το εκάστοτε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα της χώρας. Επομένως, αντιλαμβανόμαστε πως για να εισαχθεί ένας υποψήφιος σε ΑΕΙ, θα πρέπει η βαθμολογική του επίδοση να είναι ίση ή μεγαλύτερη της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που έχει ορίσει το τμήμα. Η διαμόρφωση της ΕΒΕ προκύπτει από το μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα -ανά επιστημονικό πεδίο- ο οποίος πολλαπλασιάζεται με συντελεστή. Ο συντελεστής θα βρίσκεται ενδιάμεσα των τιμών 0,80%-1,20%, ενώ στα ειδικά μαθήματα θα κυμαίνεται μεταξύ 0,70%-1,10%.
Ανακοίνωση αποτελεσμάτων μέσω γραπτού μηνύματος
Ανά τα χρόνια βλέπουμε να αλλάζει ο τρόπος ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων για τους υποψηφίους και να εκσυγχρονίζεται. Από την ανάρτηση των αποτελεσμάτων στους πίνακες ανακοινώσεων των σχολείων, περάσαμε στην ανάρτησή τους σε ηλεκτρονική ιστοσελίδα του Yπουργείου, όπου ο κάθε υποψήφιος εισερχόταν με τους κωδικούς του. Έτσι, σήμερα φτάσαμε στην εποχή που ο άμεσα ενδιαφερόμενος δε θα χρειαστεί να καταβάλει κόπο για να μάθει το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του, αφού αυτό θα έρχεται απευθείας με ένα μήνυμα στο κινητό του.
Σχολιασμός αλλαγών
Οι φετινές αλλαγές ως προς την εξέταση αλλά και ως προς τη διαδικασία εισαγωγής των αποφοίτων στο τμήμα της επιλογής τους ήταν αρκετές και καθοριστικές. Ουσιαστικά, αλλάζει το τοπίο με όσα γνώριζαν μέχρι σήμερα οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους και το Υπουργείο Παιδείας βάζει ένα τέλος στις χαμηλόβαθμες σχολές. Σίγουρα, ο παράγοντας της ελάχιστης βάσης εισαγωγής ήταν κάτι που δεν περίμεναν να ακούσουν οι υποψήφιοι. Πιο δύσκολο να εισαχθείς σε κάποια σχολή -σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, μιλώντας πάντα-, μετρημένες θέσεις και έτσι, ίσως υπάρξει μια μικρή αποσυμφόρηση που θα βοηθήσει και στη μείωση της ανεργίας αργότερα. Τώρα όσον αφορά την καινοτομία των δύο μηχανογραφικών, μόνο ως καλή αλλαγή μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού είναι σαν να ήρθε για να συμπληρώσει την πικρή γεύση που άφησε στους υποψηφίους η ΕΒΕ.
Τέλος του σχολείου, όχι του κόσμου
Σε αυτό το άρθρο, ανέφερα μόλις 12 φορές την λέξη «υποψήφιος» και αυτό θα έπρεπε να υπενθυμίζει ότι οι Πανελλαδικές είναι απλώς άλλη μια από τις πολλές δοκιμασίες, που θα χρειαστεί να περάσει κάποιος. Δεν είναι ούτε η πρώτη, αλλά σίγουρα ούτε είναι και η τελευταία. Από τη στιγμή που δίνεται η επιλογή για το αν θα δώσεις αυτές τις εξετάσεις ή όχι, καταλαβαίνεις ότι πρέπει να το κάνεις, μόνο αν είναι θέληση δική σου. Όλοι λένε: «Να περάσεις στο Πανεπιστήμιο, να σπουδάσεις, να βρεις αργότερα μια δουλειά να έχεις να πορεύεσαι». Δεν αντιλέγω, όμως, κάπου στην πορεία χάσαμε τον σκοπό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι άλλα 4-5 χρόνια «σχολείου», τα οποία μπορεί να επιλέξει κάποιος για να διευρύνει τις γνώσεις του σε ένα αντικείμενο που τον ενδιαφέρει, το οποίο μετέπειτα μπορεί να μην ακολουθήσει επαγγελματικά. Κάποιος μπορεί να μην είναι έτοιμος στα 18 του να επιλέξει τι θέλει να κάνει και να δώσει εξετάσεις στα 25, αν τον ενδιαφέρει. Kάποιος άλλος πάλι μπορεί να έχει ήδη βρει την κλίση του σε κάτι, για το οποίο χρειάζεται πρακτική εξάσκηση και να δώσει εξετάσεις για την εισαγωγή σε κάποιο τμήμα καθαρά και μόνο για προσωπική του ευχαρίστηση.
Συνεπώς, ας ευχηθούμε καλή επιτυχία στους υποψηφίους και ας τους υπενθυμίσουμε ότι πάντα θα έχουν επιλογές!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Πανελλήνιες 2021: «Πρεμιέρα» για 100.000 υποψηφίους τη Δευτέρα – Όλες οι οδηγίες, cnn.gr, διαθέσιμο εδώ
- Η ιστορία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ