13.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

GenZ, Πολιτική και TikTok


Της Ροδάνθης Αλεξίου,

Το TikTok είναι πια το αγαπημένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης της GenZ γενιάς, οι οποίοι παρακολουθούν καθημερινά δεκάδες σύντομα βιντέακια με διασκεδαστικό, κοινωνικό, χορευτικό, χιουμοριστικό περιεχόμενο – και όχι μόνο. Έφηβοι απέκτησαν στάτους διασημότητας από τον λογαριασμό τους στο TikTok με τα χορευτικά βίντεό τους, τα οποία τους βοήθησαν να κλείσουν μεγάλες καμπάνιες με σημαντικούς οίκους μόδας και συμβόλαια με δισκογραφικές και εταιρίες παραγωγής ταινιών. Την περίοδο της καραντίνας του Μαρτίου το 2020 όταν το μέσο κοινωνικής δικτύωσης απέκτησε φανατικό κοινό, κανείς δεν φανταζόταν πώς αυτή η πλατφόρμα θα επεκτεινόταν στην πολιτική σκηνή των ΗΠΑ και θα έπαιζε έναν σημαντικό ρόλο τους επόμενους μήνες στην εμπλοκή της νεότερης γενιάς στις προεδρικές εκλογές της χώρας.

Το πολιτικό περιεχόμενο στην πλατφόρμα αρχικά δεν κομματικοποιήθηκε, καθώς οι καμπάνιες των Ρεπουμπλικανών και Δημοκρατικών υποψηφίων για τις εκλογές του περασμένου Νοεμβρίου δεν μπορούσαν να φανταστούν την απήχηση που έχει στην GenZ γενιά τα βιντεάκια των μερικών δευτερολέπτων. Πολλοί χρήστες άρχισαν να είναι πιο πολιτικά ευαισθητοποιημένοι στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης με σχολιασμούς και κριτική σε θέματα της επικαιρότητας, όπως το κίνημα Black Lives Matter στις αρχές του περασμένου Ιουνίου. Την ίδια εποχή εμφανίστηκε το πρώτο ξεκάθαρο σημάδι ότι η GenZ γενιά ήταν έτοιμη να δώσει το δικό της πολιτικό στίγμα και οι πρώτες κινήσεις τους θα ήταν μέσω του TikTok.

Πηγή: Hope 103.2

Με ένα viral βίντεο, που προέτρεπε τους χρήστες να δηλώσουν ενδιαφέρον για την προεκλογική εκδήλωση του τότε Προέδρου Trump στην Tulsa χωρίς να σκοπεύουν να παρευρεθούν, οι διοργανωτές της καμπάνιας του Ρεπουμπλικανού υποψηφίου περίμεναν πάνω από 100.000 υποστηρικτές κλείνοντας ένα μεγάλο στάδιο. Οι παρευρισκόμενοι εκείνη την ημέρα ανέρχονταν στους 19.000 και φωτογραφίες με κενές θέσεις έκαναν τον γύρω του διαδικτύου. Από εκείνο το περιστατικό οι πολιτικές καμπάνιες των κομμάτων άρχισαν να υπολογίζουν την δύναμη των TikTokers στο αποτέλεσμα των εκλογών.

Παρ’ όλα αυτά η στρατηγική των κομμάτων δεν άλλαξε δραματικά, κυρίως λόγω πρακτικών δυσκολιών. Ενώ πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, επιτρέπει διαφημίσεις πολιτικού χαρακτήρα, το TikTok και το Twitter τις απαγορεύει. Για αυτόν τον λόγο οι Ρεπουμπλικάνοι και οι Δημοκρατικοί επικεντρώνονται την εκστρατεία τους στο Facebook και στο Google και προσπάθησαν αντί να ανεβάσουν πολιτικές επίσημες διαφημίσεις, να πληρώσουν σε πολλές περιπτώσεις χρήστες στο TikTok για να προωθήσουν περιεχόμενο πολιτικού χαρακτήρα. Ενώ το Twitter θεωρεί ότι αυτή η μέθοδος δεν απαγορεύεται στην πλατφόρμα τους, οι αντιπρόσωποι του TikTok απαγορεύουν αυτόν τον τρόπο προώθησης πολιτικών ατζεντών και κατεβάζουν περιεχόμενο που έχει χρηματοδοτηθεί από πολιτικούς φορείς αν αυτό δεν αναγράφεται στην περιγραφή (#ad #sponsored). Έτσι δημιουργήθηκαν χρήστες, όπως το Conservative Hype House με πάνω από 1 εκατομμύριο ακολούθους που προωθούν την πολιτική ατζέντα του τέως Προέδρου Trump και αντίστοιχοι λογαριασμοί προωθούν τις αποφάσεις των Δημοκρατικών ασκώντας έντονη κριτική στο αντίπαλο κόμμα. Τα βίντεο αυτά εμφανίζονται σε χιλιάδες λογαριασμούς και οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα πολιτικά μηνύματα που αυτό προωθεί, είτε πατώντας απλώς το like ή εκφέροντας την άποψή τους στα σχόλια.

Πηγή: Nasdaq

Όπως και αν τελικά αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν αυτή την πλατφόρμα πολιτικά κόμματα για να προωθήσουν την ατζέντα τους και να έρθουν πιο κοντά με τους νεότερους ψηφοφόρους, οι GenZ χρήστες της εφαρμογής εκφράζουν ήδη τις πολιτικές τους απόψεις μέσω από βίντεο και σχολιασμό περιεχομένου άλλων χρηστών. Ο κίνδυνος για παραπληροφόρηση φυσικά παραμονεύει και το TikTok έχει ήδη κατεβάσει περιεχόμενο που δεν υπακούει στους κανόνες που θέτει για τους χρήστες του για τέτοια ζητήματα. Δεν είναι τόσο εξελιγμένο στην αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, όπως το Twitter που εκπαιδεύει τον αλγόριθμό του να αναπαράγει λιγότερες φορές περιεχόμενο που έχει χαρακτηριστεί ως παραπληροφοριακό. Παρ’ όλα αυτά το καινούριο αυτό μέσω κοινωνικής δικτύωσης παίζει πλέον μείζονα ρόλο στην πολιτική ευαισθητοποίηση χιλιάδων νέων, οι οποίοι με μερικά viral βίντεο και εκατομμύρια likes εκφράζουν τις απόψεις τους και ενημερώνονται για παγκόσμια ζητήματα με περιεχόμενο των 8 δευτερολέπτων.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • US election 2020: TikTok gets pulled into the campaigns, BBC, διαθέσιμο εδώ
  • From Facebook to TikTok, U.S. political influencers are paid for posts, Reuters, διαθέσιμο εδώ
  • TikTok: false posts about US election reach hundreds of thousands, The Guardian, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ροδάνθη Αλεξίου
Ροδάνθη Αλεξίου
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα και τελείωσε την Γερμανική Σχολή Αθηνών πριν συνεχίσει ως προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Μεγάλο πάθος της τα ταξίδια, η λογοτεχνία και οι ξένες γλώσσες, που προσπαθεί να τις χρησιμοποιήσει ως μέσο κατανόησης πολιτισμών. Την ενδιαφέρει η παγκόσμια πολιτική, η ανθρώπινη κοινωνική συμπεριφορά και φιλοδοξεί να εκμεταλλευτεί την περιέργειά της για κάθε καινούριο τεχνολογικό επίτευγμα για να συμβάλει στην δημιουργία ενός πιο ασφαλούς και δίκαιου εικονικού κόσμου.