Του Τάσου Μοσχονά,
Ο Μάιος φτάνει σιγά σιγά στο τέλος του και ήταν πλούσιος στο επίπεδο της mainstream μουσικής σκηνής. Στις Η.Π.Α., το «φαινόμενο» Olivia Rodrigo συνεχίζει να εντυπωσιάζει, με τα τραγούδια του νέου της album να κυριαρχούν στα charts από την πρώτη κιόλας εβδομάδα κυκλοφορίας του. To ίδιο και με το νέο album του φημισμένου ράπερ J. Cole “The Off-Season”, που παράγει το ένα hit μετά το άλλο.
Στην Ευρώπη, η Eurovision ήρθε και σα «σίφουνας» έφερε πολλαπλά τραγούδια στα streaming charts, κάτι σύνηθες, αλλά παρόλα αυτά, με σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Κάτι φαίνεται πως αλλάζει στα τοπικά όρια του διαγωνισμού, και τα charts το αντικατοπτρίζουν πλήρως.
Στο παρόν άρθρο, κοιτάζουμε τα παγκόσμια και ελληνικά charts της μεγαλύτερης πλατφόρμας streaming Spotify, καθώς και του μεγαλύτερου αμερικανικού chart, Βillboard Hot 100, με σκοπό να βρούμε τα τραγούδια εκείνα που κυριάρχησαν στο μήνα που φεύγει.
Billboard Hot 100
Η 18χρονη Olivia Rodrigo δε χρειάζεται πλέον συστάσεις. Μετά το πρώτο της hit με τίτλο “drivers license”, που άγγιξε την κορυφή του Billboard Hot 100, τα βλέμματα όλων ήταν στραμμένα πάνω της. Ήταν προφανές, συνεπώς, πως η κυκλοφορία του νέου της album “Sour” την 21η Μάϊου θα αποτελούσε ένα από τα μεγαλύτερα δισκογραφικά γεγονότα της χρονιάς. Και οι προσδοκίες δε διαψεύσθηκαν. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές, με την πλειονότητά τους να κάνουν λόγο για ένα album απίστευτης ειλικρίνειας, γεμάτο με θεματικές που ταιριάζουν στην ηλικία της, όπως την εφηβεία, την πρώτη ερωτική απογοήτευση κ.α. Άλλοι κριτικοί κάνουν λόγο για μια νέα δυναμική φωνή για τη Gen-Z, που έρχεται να προστεθεί σε μια «φουρνιά» νέων καλλιτεχνών στις παρυφές της pop, όπως η Billie Eilish. Δεν προκαλεί εντύπωση, συνεπώς, ότι στην κορυφή του chart συναντάμε το τρίτο single του album, το pop-punk με στοιχεία grunge και επιρροές από ταινίες και αισθητική των 90s και 00s, “good 4 u”.
Ο ράπερ J. Cole σίγουρα δεν είναι πρωτοεμφανιζόμενος στα charts, όπως η Rodrigo. Το νέο του album “Τhe Off Season” ήταν το 6ο album (από συνολικά έξι!) που καταφέρνει να αγγίξει την κορυφή του Billboard Charts και να κυριαρχήσει από την πρώτη κιόλας εβδομάδα κυκλοφορίας του στα streams (μετράει ήδη πάνω από 300 εκατομμύρια). Μια ματιά στο Hot 100 να ρίξει κανείς και θα το διαπιστώσει, με τον ίδιο να διατηρεί τέσσερα τραγούδια στο top 10 (“my.life” στο νούμερο 2, “amari” στο νούμερο 5, “pride.is.the.devil” στο νούμερο 7 και “95.south” στο νούμερο 8), και ακόμα 4 τραγούδια στο top 20.
Spotify Top 50 με άρωμα Eurovision
Όσον αφορά τα ελληνικά ημερήσια charts του Top 50 της πλατφόρμας Spotify, σημαντική ήταν η κυκλοφορία του single «Μπορεί» με τη συνεργασία του Mad Clip και της Ελένης Φουρέιρα. Δύο από τα πιο διάσημα και αναγνωρίσιμα πρόσωπα της ελληνικής μουσικής του σήμερα ήταν δεδομένο πως θα φέρουν το “hit” του καλοκαιριού, και τα charts δείχνουν ακριβώς αυτό, τοποθετώντας τους καθημερινά μέσα στην πρώτη τριάδα τoυ Greek Top 50 Chart.
Στην κορυφή του chart, όμως, δε βρίσκονται άλλοι από τους Ιταλούς Måneskin, νικητές του φετινού διαγωνισμού της Eurovision. Έκπληξη προκαλεί το γεγονός πως οι Måneskin διατηρούν στα charts, πλην του νικητήριου “ZITTI E BUONI”, και ακόμα ένα τραγούδι από το φετινό album τους “Teatro d’Ira: Vol 1”, το “I WANNA BE YOUR SLAVE”. Από την άλλη, το τραγούδι της Έλενας Τσαγκρινού “El Diablo”, με το οποίο εκπροσώπησε την Κύπρο, βρίσκεται οριακά στο ελληνικό Top 10, ενώ το τραγούδι της Στεφανίας “Last Dance”, που εκπροσώπησε τη χώρα μας και βρέθηκε στη δεκάδα του διαγωνισμού, βρίσκεται στην 29η θέση, πίσω από τραγούδια όπως το εθιστικό “Mata Hari” της Efendi από το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και το ουκρανικό “Shum” των Go_A, που βρέθηκε, μάλιστα, και στην κορυφή του Global Viral Top 50 chart.
H κυριαρχία των Måneskin δε σταματά, όμως, στο ελληνικό κοινό. Για πρώτη φορά στην ιστορία τραγουδιού από τη Eurovision, το “ZITTI E BUONI” βρέθηκε στην 9η θέση των Global Top 50 Charts. Το “Voila” της Barbara Pravi, δε, που κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο διαγωνισμό, κατάφερε να αγγίξει την 44η θέση. Ενδεικτικό της επιτυχίας των «γιουροβιζιονικών» τραγουδιών στα charts αποτελεί το γεγονός πως συνολικά 11 τραγούδια της Eurovision κατάφεραν να βρεθούν στο παγκόσμιο Top 200 chart, σε σχέση με τα μόλις 4 αμέσως μετά τον τελικό του 2019. Αυτή η παρουσία, αλλά κυρίως η διατήρηση των τραγουδιών στα παγκόσμια charts, προβλέπεται πως θα φέρει «σεισμικές» αλλαγές στη μελλοντική αντιμετώπιση του διαγωνισμού από αρκετές χώρες, που ίσως δεν ασχολούνταν ιδιαίτερα στο παρελθόν. Πλέον, αποδεδειγμένα η συμμετοχή στο διαγωνισμό σε φέρνει πολύ κοντά στην κορυφή των παγκόσμιων charts (βλέπε το νικητήριο τραγούδι του Duncan Lawrence “Arcade”, που 2 χρόνια μετά τη νίκη του στο Ισραήλ βρίσκεται στο Top 50 του Spotify Global εξαιτίας της επιτυχίας του στο TikTok, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ). Και με την ανακοίνωση της καθιέρωσης του πρώτου αμερικανικού spin-off του διαγωνισμού το 2022, με τίτλο “American Song Contest”, στο οποίο θα συμμετέχουν πολιτείες και αμερικανικές επικράτειες, είναι πολύ πιθανό ο διαγωνισμός να φέρει στο μέλλον τα μεγαλύτερα top hits, και γιατί όχι, το επόμενο παγκόσμιο νούμερο 1 του Μαΐου του 2022.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Billboard Hot 100 (Week of May 29, 2021), Billboard, διαθέσιμο εδώ
- RS Charts: J. Cole’s “The Off Season” erupts to number one, Rolling Stone, διαθέσιμο εδώ
- Spotify Greek Top 200 (as of 26.5.2021), Spotify, διαθέσιμο εδώ
- Spotify Global Top 200 (as of 25.5.2021), Spotify, διαθέσιμο εδώ
- Spotify Viral Top 50 (as of 25.5.2021), Spotify, διαθέσιμο εδώ
- Spotify: Måneskin’s “Zitti e Buoni” is the ninth most-streamed song in the world… eleven Eurovision 2021 songs make the global top 200 chart, Wiwibloggs, διαθέσιμο εδώ