Της Αναστασίας Χαλβατζοπούλου,
Οι βασιλικές οικογένειες ανέκαθεν μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού, καθώς και των παραγωγών-σκηνοθετών, όπως για παράδειγμα το “The Crown’’. Μία εξ’ αυτών είναι και «Οι Τελευταίοι Τσάροι» (“The Last Czars”), η οποία έκανε πρεμιέρα στις 3 Ιουλίου 2019, στο Netflix και αποτελείται από 6 επεισόδια. Ως προς το είδος, θεωρείται δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, ή αλλιώς ντοκουντράμα και ήταν η πρώτη απόπειρα παρουσίασης μιας υβριδικής σειράς-ντοκιμαντέρ από την πλατφόρμα.
Στην σειρά προβάλλεται η τελευταία γενιά των Τσάρων της Ρωσίας, οι Ρομανόφ, με το βασιλικό ζεύγος Νικόλαος Β’-Τσαρίνα Αλεξάνδρα και τις σπασμωδικές και απερίσκεπτες κινήσεις τους να οδηγούν όχι μόνο στην εκτέλεση της οικογένειας, αλλά και στην αλλαγή του καθεστώτος της χώρας. Παράλληλα με το δράμα, έχουμε συχνά και την παρέμβαση ιστορικών, πλήρως εξιδεικευμένων στην χρονική περίοδο δράσης, οι οποίοι εμπλουτίζουν το ιστορικό υπόβαθρο. Αξιοσημείωτα είναι και τα αρχεία, τα οποία καλύπτουν έναν σημαντικό αριθμό ιστορικών γεγονότων.
Κύριος στόχος είναι η ιστορική ακρίβεια. Οι δραματοποιημένες σκηνές είναι σαφώς περισσότερες σε σύγκριση με τις αναφορές των ιστορικών, ωστόσο έχουν σημαντικό ρόλο, ως προς την καλύτερη δυνατή κατανόηση των χαρακτήρων.
Η οικογένεια Ρομανόφ παρουσιάζεται με έναν ρομαντισμό, με μια αθωότητα θα έλεγε κανείς, καταβαλλόμενη από άγνοια κινδύνου και παρορμητισμό. Ο Νικόλαος παρουσιάζεται ως ένας αξιαγάπητος πατέρας και οικογενειάρχης, χωρίς, ωστόσο, να διαθέτει κάποια ιδιαίτερα πολιτικά ή ηγετικά χαρίσματα. Αφουγκράζεται τα όσα έχει να τον συμβουλεύσει η τσαρίνα, με την οποία παραμένει ερωτευμένος. Από την άλλη, η τσαρίνα, μια πειθαρχημένη και θρησκόληπτη γυναίκα, ανήμπορη να βοηθήσει τον γιο της, ο οποίος έπασχε από αιμορροφιλία, συνήθης παιδική νόσος της εποχής, καταφεύγει σε κάθε μορφή θεραπείας για να σώσει το παιδί της, αλλά και ταυτόχρονα το μέλλον της χώρας. Συναισθηματικά φορτισμένη εξαιτίας των δύσκολων καταστάσεων που ζει, δεν είναι λίγες οι σκηνές που την δείχνουν να κάνει χρήση ουσιών. Άξιες αναφοράς είναι και οι σκηνές με τις κόρες και πριγκίπισσες της οικογένειας. Ανίδεες για το τι τους περιμένει, ζουν την ηλικία τους, έχοντας και τα φλερτ τους ακόμα και όταν οι συνθήκες δεν το επέτρεπαν.
Η σειρά δεν εστιάζει μόνο στα μέλη της βασιλικής οικογένειας, αλλά επίσης και σε πρόσωπα, τα οποία ο λόγος και η παρουσία τους πυροδότησαν μια σειρά εξελίξεων, δίχως προηγούμενο. Το πρώτο, στο οποίο γίνεται ειδική μνεία, είναι ο Γκριγκόρι Ρασπούτιν, ο περιβόητος μοναχός που έφτασε στα ανάκτορα για να θεραπεύσει το διάδοχο του θρόνου, Αλεξέι. Παρόλο που οι ιστορικοί προσπάθησαν να διαχωρίσουν όλους τους μύθους που απομακρύνουν το όνομα του από την αλήθεια, παραμένει άγνωστος ο βαθμός επιρροής που ασκούσε στον τσάρο και στην τσαρίνα. Το δεύτερο πρόσωπο με το οποίο, αν και καταπιάνεται λιγότερο η σειρά, δίνεται εξίσου προσοχή, είναι ο Γιάκοβ Γιουρόβσκι. Αρχικά τον γνωρίζουμε ως έναν κατακρεουργημένο στρατιώτη στο πεδίο της μάχης, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου πολέμου και μετέπειτα, ως σοβιετικό επαναστάτη και εκτελεστή της οικογένειας Ρομανόφ.
Στα θετικά της σειράς θα μπορούσε να προσθέσει κανείς, τα αμιγώς εξαιρετικά κοστούμια, όπως και τα σκηνικά, τα οποία αντικατοπτρίζουν άρτια την χλιδή και τη μεγαλειώδη ζωή των τελευταίων μοναρχών της Ρωσίας.
Ωστόσο, υπήρχαν και ορισμένες αστοχίες και παραλείψεις. Παραδείγματος χάριν, το μαυσωλείο του Λένιν, ενώ ολοκληρώθηκε μόλις τον Οκτώβριο του 1930, στην σειρά είναι ήδη νεκρός το 1905 (πέθανε το 1924). Επιπλέον, η βρετανική προφορά έρχεται σε αντίθεση με την ατμόσφαιρα, και μόνο προς το τέλος γίνεται μια προσπάθεια προσέγγισης της ρωσικής. Τέλος, παρόλο που η επανάσταση υφίσταται παρασκηνιακά σε όλη τη διάρκεια της σειράς, προβάλλεται με περισσότερη αφοσίωση μόνο προς τα τελευταία επεισόδια, χωρίς βέβαια να της δίνεται η δέουσα προσοχή, καθώς το κέντρο βάρους εστιάζει στην βασιλική οικογένεια.
Ο απόηχος της σειράς βρήκε τους Ρώσους θεατές δυσαρεστημένους, σε αντίθεση με το «Τσερνόμπιλ», το οποίο βρήκαν συμπαθητικό, χαρακτηρίζοντας την έως και γελοία. Παρόλα αυτά, εκτιμήθηκε η παρουσία των ιστορικών. Είναι μια αξιόλογη σειρά, η οποία καταπιάνεται με τα ιστορικά γεγονότα μιας χώρας, αλλά και μιας οικογένειας-αυτοκρατορίας, της οποίας το τέλος σηματοδότησε την ολοκλήρωση μιας εποχής και την αρχή μιας νέας, που θα άλλαζε οτιδήποτε θεωρούνταν μέχρι τότε δεδομένο σε παγκόσμια κλίμακα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το The Last Czars του Netflix, savoirville.gr, διαθέσιμο εδώ
- “The last Czars” season 1: Γοητευτικό, moveitmag.gr, διαθέσιμο εδώ
- The Last Czars trailer: Η πτώση της αυτοκρατορίας των Romanov στη νέα σειρά του Netflix, unboxholics.com, διαθέσιμο εδώ
- «Οι Τελευταίοι Τσάροι» (The Last Czars) η νέα ιστορική σειρά του Netflix, stellasview.gr, διαθέσιμο
- The Last Czars: the historical drama that the whole of Russia is laughing at, theguardian.com, διαθέσιμο εδώ