Της Άντζελας Γκρέκου,
Όλο και περισσότερο η επονομαζόμενη γενιά “Gen-Z” ασχολείται με τη φωτογραφία είτε μέσω των social media είτε ως χόμπι, ενώ φαίνεται να επικρατεί έντονο ενδιαφέρον για την αναλογική φωτογραφία. Ωστόσο, προτού αναφερθώ στην αισθητική της αναλογικής φωτογραφίας, θα ήταν απαραίτητο να επισημάνω την ιστορία της φωτογραφίας. Την πρώτη φωτογραφία αποδεδειγμένα την απαθανάτισε ο Joseph Nicéphore Niépce, ο οποίος κατάφερε να φωτογραφίσει το σπασμένο παράθυρο του στούντιό του στη Γαλλία. Αυτή η «νέα εφεύρεση» άνοιξε τον δρόμο για τη φωτογραφία από μια απλή πλακέτα που αποτυπώθηκε μια θολή εικόνα μέχρι και σήμερα, που η φωτογραφία αποτελεί το κυρίαρχο μέσο απαθανάτισης γεγονότων. Ενώ η τεχνολογία φαίνεται να εξελίσσεται, παρατηρούμε κάποιες εμβληματικές λήψεις, που έχουν αλλάξει την ίδια την ιστορία. Παρακάτω βλέπουμε πέντε από τις σημαντικότερες φωτογραφίες του 20ού αιώνα.
Starving Child by Kevin Carter, 1993
Μια από τις πιο εμβληματικές και παράλληλα στενάχωρες λήψεις είναι η φωτογραφία που τράβηξε ο φωτορεπόρτερ Kevin Carter στο ταξίδι του στο Σουδάν κατά τη διάρκεια του λιμού το 1993. Η φωτογραφία κέντρισε την προσοχή όλου του κόσμου, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με την επιβίωση του ανήλικου. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το παιδί μεταφέρθηκε σε ένα κέντρο, αλλά απεβίωσε από τον πυρετό της ελονοσίας. Ο Carter κέρδισε το Βραβείο Pulitzer και συνεχίζει να αποτελεί ένα ορόσημο για τον αφρικανικό λιμό.
V-J Day in Times Square by Alfred Eisenstaedt, 1945
Μια από τις πιο διάσημες εικόνες του 20ού αιώνα από τον Alfred Eisenstaedt, που απαθανάτισε την στιγμή που έληξε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, στις 14 Αυγούστου 1945, στο κέντρο της Νέας Υόρκης. Εν ολίγοις, στη φωτογραφία, παρουσιάζεται ένας ναύτης, που φιλάει μια νοσοκόμα σε μια ένδειξη ενθουσιασμού. Αργότερα, θα γίνει γνωστό ότι η νοσοκόμα δεν γνώριζε τον ναύτη και εξεπλάγη από την απότομη κίνησή του. Αποδεδειγμένα η φωτογραφία αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο για σοβαρή περίπτωση σεξουαλικής επίθεσης. Παρ’ όλα αυτά, η απεικόνιση του Eisenstaedt ενσαρκώνει τη χαρά και την ανακούφιση που έρχεται με το τέλος του πολέμου.
Behind the Gare Saint-Lazare by Henri Cartier-Bresson, 1932
Οι επιδέξιες εικόνες του Henri Cartier-Bresson χαρακτηρίζονται από την ταχύτητα και το ένστικτό του, να απαθανατίσει την κατάλληλη στιγμή. Το τέλειο παράδειγμα των δύο φαίνεται στη διάσημη φωτογραφία του, πίσω από το Gare Saint-Lazare. Ο Bresson φωτογράφισε έναν άντρα που πήδηξε σε μια λακκούβα νερού, μέσα από έναν φράκτη, πίσω από τον σιδηροδρομικό σταθμό Saint-Lazare, στο Παρίσι, το 1932. Η φωτογραφία έγινε γνωστή ως η τέλεια απεικόνιση της «αποφασιστικής λήψης», όταν ο φωτογράφος συλλαμβάνει το φευγαλέο.
Guerrillero Heroico by Alberto Korda, 1960
Ο φωτογράφος Alberto Korda κατέγραψε αυτήν την εντυπωσιακή εικόνα του Κουβανού επαναστάτη Che Guevara σε μια εμφάνισή του για μια εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε για τα θύματα της έκρηξης “La Coubre” στην Αβάνα της Κούβας, το 1960. Η εικόνα κυκλοφόρησε ευρέως μετά τον θάνατο του Che Guevara. Είναι μια από τις πιο εύκολα αναγνωρισμένες εικόνες όλων των εποχών και ένα διαρκές σύμβολο της επανάστασης, της εξέγερσης και της αντίστασης.
Portrait of Winston Churchill by Yousuf Karsh, 1941
Μετά την επίθεση στο Pearl Harbour, ο πρώην Πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, Winston Churchill, είχε φτάσει στην Οτάβα του Καναδά, το 1941, για να ευχαριστήσει τους συμμάχους για τη βοήθειά τους. Αρπάζοντας την ευκαιρία, ο φωτογράφος Yousuf Karsh έβγαλε το πούρο του Τσόρτσιλ από το στόμα του, με αποτέλεσμα ο πολιτικός ηγέτης να χτυπήσει στην κάμερα. Αυτό έδωσε στον Karsh το εμβληματικό του στιγμιότυπο, το οποίο θα γινόταν μια από τις πιο ευρέως αναπαραγόμενες φωτογραφίες και ένα ορόσημο στην τέχνη των πολιτικών πορτρέτων. Η εικόνα έδωσε στους σύγχρονους φωτογράφους την ελευθερία να κάνουν κλικ σε ειλικρινείς και ακόμη και επικριτικές φωτογραφίες πολιτικών. «Μπορείτε ακόμη και να κάνετε ένα λιοντάρι που βρυχάται να σταθεί για να φωτογραφηθεί», είπε ο Τσόρτσιλ στον Κarsh, μετά τη λήψη της φωτογραφίας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- The Story Behind Che’s Iconic Photo. Fashion photographer Alberto Korda took Che Guevara’s pictures hundreds of times in the 1960s. One stuck, Orlando Luis Pardo Lazo, Cuba 2016, διαθέσιμο εδώ
- Yousuf Karsh, Huxley -Parlour
- The Life and Death of Kevin Carter, SCOTT MACLEOD/JOHANNESBURG, Time June 2001, διαθέσιμο εδώ
- Alfred Eisenstaedt, Artnet
- Henri Cartier-Bresson, biography. Foundation Henri Cartier-Bresson