Του Άρη Κατσίδη,
Η Nissan, αδιαμφισβήτητα, είναι μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες, παγκοσμίως, η οποία όχι μόνο ακολουθεί τις επιταγές της νέας πραγματικότητας, αλλά και πρωτοπορεί. Η Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, όπως διαβάζουμε στο CNBC, ανακοίνωσε πως θα παράγει 500.000 λιγότερα αυτοκίνητα, μέσα στη φετινή χρονιά, καθώς η παγκόσμια έλλειψη για τα ειδικά chips των αυτοκινήτων, δημιουργεί προβλήματα στην αγορά των αυτοκινήτων, σε όλο τον πλανήτη.
Ο Chief Executive της Nissan, Makoto Uchida, μίλησε στο Squawk Box Europe του CNBC αναφέροντας, την Πέμπτη (13/5), ότι η εταιρία πρέπει να αντιμετωπίσει μια αύξηση στις πρώτες ύλες. Συγκεκριμένα υποστήριξε ότι ο «αντίκτυπος αυτής της κατάστασης, που προβλέπουμε, είναι περίπου μείωση 500.000 μονάδων από την άποψη της παραγωγής της εταιρείας για την φετινή χρονιά».
Τα σημερινά αυτοκίνητα χρειάζονται και έχουν πλήρη εξάρτηση στα chips, σε όλα τα κομμάτια, από την διαχείριση του κινητήρα μέχρι και τα συστήματα παροχής βοήθειας στον ίδιο τον οδηγό. Πέρα από την Nissan, και άλλες εταιρίες όπως η Ford, η Volkswagen και η Stellantis έχουν παραπονεθεί γι’ αυτήν την κατάσταση, οπότε αντιλαμβάνεται κανείς, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, πως πρόκειται για ένα πρόβλημα το οποίο θα πρέπει οι κατασκευαστές να ξεπεράσουν, προκειμένου να αποφύγουν περαιτέρω ζητήματα. Αυτή η μείωση, συνεπάγεται και παράλληλη μείωση των θέσεων στο προσωπικό, αφού, ήδη, πριν δύο μήνες ανακοινώθηκε πως θα γίνουν απολύσεις 2.000 μη εργοστασιακών υπαλλήλων, ενώ ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει και η Daimler της Mercedes. Αρκετές εταιρείες ‘κολοσσοί’, σε ό,τι έχει να κάνει με τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αδυνατούν να μείνουν ανεπηρέαστες. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι αυτή η κρίση στα chips των αυτοκινήτων θα κρατήσει μέχρι το 2022, και πιθανόν και το 2023.
Η πανδημία έφερε πέρα από αλλαγές στις συνήθειες και ανάγκες των καταναλωτών, δυσκολίες στις επιχειρήσεις ακόμα και σε μεγάλους κολοσσούς όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες. H βιομηχανία των αυτοκινήτων ήταν μια από αυτές που έχει χτυπηθεί από την έλλειψη των chips. Η ζήτηση για τα αυτοκίνητα έπεσε απότομα στην αρχή της πανδημίας, αφού πολλά εργοστάσια έκλειναν και πολλές παραγγελίες αναβάλλονταν ή και ματαιώνονταν. Τους επόμενους μήνες, αν η κατάσταση βελτιώθηκε, τα συγκεκριμένα chips αγοράστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν σε άλλες ηλεκτρικές συσκευές.
Κατά συνέπεια, οι εταιρείες αυτοκινήτων έπρεπε να σταματήσουν τις δραστηριότητές τους. Η Volkswagen έχει σταματήσει την παραγωγή της σε εργοστάσια στο Μεξικό, στη Γερμανία και στη Σλοβακία. Η Mercedes-Benz διέκοψε τις δραστηριότητές της σε δύο εργοστάσια στη Γερμανία και η Ford μειώνει επίσης την παραγωγή στις ΗΠΑ. Αυτά τα προβλήματα παραγωγής συνέβαλαν τώρα στην αύξηση των τιμών των καινούργιων αυτοκινήτων, που κυμαίνεται περίπου στο 10 έως 20 τοις εκατό.