19.4 C
Athens
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςDior: Ένας σταθμός στην ιστορία της μόδας

Dior: Ένας σταθμός στην ιστορία της μόδας


Της Μαρίας – Ελένης Καποτά,

Συνώνυμο της κομψότητας, ο γαλλικός οίκος Dior αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της μόδας. Από την αρχή της λειτουργίας του μέχρι και σήμερα, η αισθητική του οίκου είναι γνωστή παγκοσμίως και αποπνέει αέρα γοητείας.

Όλα ξεκίνησαν από την αγάπη του Christian Dior για την τέχνη. Γεννημένος το 1905 και αρνούμενος να ακολουθήσει τον δρόμο της πολιτικής, ο νεαρός Dior στράφηκε στον καλλιτεχνικό τομέα και μάλιστα, κάτι το οποίο δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι το γεγονός ότι είχε αναλάβει την λειτουργία μιας γκαλερί, στην οποία πουλούσε έργα γνωστών ζωγράφων. Ωστόσο, η περίοδος της Παγκόσμιας Οικονομικής Ύφεσης του 1929 ανάγκασε τον Dior να κλείσει την γκαλερί. Έτσι, τα επόμενα χρόνια ασχολήθηκε με την μόδα, συνεργάστηκε και δούλεψε πλάι σε σχεδιαστές και το 1946 ίδρυσε τον οίκο Christian Dior στο Παρίσι, με την υποστήριξη του επιχειρηματία Marcel Boussac. Τον Φεβρουάριο του 1947, ο Dior παρουσιάζει την πρώτη του συλλογή, μια συλλογή, η οποία επρόκειτο για πραγματική επανάσταση στο χώρο της μεταπολεμικής μόδας, αφού παρουσίαζε κάτι φρέσκο και ιδιαίτερο.

Πηγή Εικόνας: theschooloflife.com

Η πρώτη κολεξιόν του Dior βαφτίστηκε “New Look”, μια φράση η οποία επινοήθηκε από τον τότε συντάκτη του US Harper’s Bazaar, Carmel Snow, αφού αποτελούσε κάτι το διαφορετικό από τη μόδα που απευθυνόταν στο κοινό κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκείνη η μόδα περιλάμβανε ώμους με επένδυση και κοντές φούστες. Αντίθετα, το “New Look” του Dior παρουσίαζε στρογγυλεμένους ώμους, γεμάτη φούστα μέχρι τη γάμπα και cinched waist, που δημιουργούσε την αίσθηση ότι η μέση ήταν μικρότερη. Η συλλογή αυτή οδήγησε στον επαναπροσδιορισμό του Παρισιού, ως πρωτεύουσα της μόδας και η εντύπωση που προκάλεσε ήταν τόσο μεγάλη, καθώς μετά από χρόνια πολιτικών και στρατιωτικών στολών, ο σχεδιαστής πρότεινε ένα διαφορετικό στυλ, το οποίο αρνείται τις σιλουέτες των ρούχων των δύο προηγούμενων δεκαετιών, αλλά είναι επηρεασμένο από το στυλ ρουχισμού στα τέλη του 19ου αιώνα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σύνολά της συλλογής αποτελεί το Bar suit φτιαγμένο από μεταξωτό shantung και επενδυμένο στο ισχίο για στρογγυλεμένο σχήμα. Σύντομα, σταρ του κινηματογράφου, όπως η Rita Hayworth επιθυμούσαν να αποκτήσουν κομμάτια της συλλογής και έτσι, μέσα σε λίγο καιρό, ο οίκος έγινε πασίγνωστος. Το 1948 ο Dior άνοιξε ένα luxury ready – to – wear παράρτημα στη Νέα Υόρκη, ενώ προώθησε και τη σειρά αρωμάτων του. Το πρώτο από αυτά ήταν το Miss Dior. Σύντομα, το “New Look” περιλάμβανε και αξεσουάρ όπως γάντια, καπέλα και παπούτσια.

Πηγή Εικόνας: unsplash.com

Καθώς περνούσαν τα χρόνια, ο οίκος συνδεόταν όλο και περισσότερο με γνωστά και σημαντικά πρόσωπα στο χώρο της μόδας. Μετά το θάνατο του σχεδιαστή, το 1957, τα ηνία πήρε ο τότε 21χρονος Yves Saint Laurent ως καλλιτεχνικός διευθυντής. Στη συνέχεια, ακολούθησε ο Marc Bohan, ο οποίος μοντερνοποίησε με κομψό τρόπο την κλασική σιλουέτα που είχε προτείνει ο Dior, ενώ συνέβαλε στην επέκταση του οίκου. Μετά από κάποιες περιπέτειες που ακολούθησαν την πτώχευση του Boussac Group το 1978, τον Marc Bohan αντικατέστησε ο Gianfranco Ferre, το 1989, ως στιλιστικός διευθυντής του οίκου, ενώ το 2001, δημιουργήθηκε και ο Dior Homme. Ο οίκος Dior άλλαξε και άλλους καλλιτεχνικούς διευθυντές, ανάμεσά τους και ο Raf Simons, ενώ το 2016 η θέση αυτή ανήκε στην Maria Grazia Chiuri. Η Maria Grazia Chiuri αποτελεί μια σημαντική μορφή στον χώρο της μόδας. Μέσω του οίκου, η Chiuri πέρασε σημαντικά κοινωνικά μηνύματα της εποχής μας, ασκώντας ιδιαίτερη επιρροή. Αρκεί να λάβουμε υπόψη μας τα μπλουζάκια με τα φεμινιστικά μηνύματα όπως “We Should All Be Feminists” στη συλλογή Dior Spring 2017 Ready – to – Wear.

Πηγή Εικόνας: unsplash.com

Σήμερα, ο οίκος Dior είναι γνωστός παγκοσμίως. Αρκετοί διάσημοι καλλιτέχνες, όπως η Natalie Portman και η Jennifer Lawrence έχουν κάνει εμφανίσεις με σύνολα Diοr και αποτελούν κεντρικά πρόσωπα της διαφημιστικής καμπάνιας αρωμάτων του οίκου. Τα υπέρλαμπρα φορέματα του Dior σίγουρα εγγράφονται στο μυαλό μας και μας συστήνουν έναν ονειρικό κόσμο. Έτσι, παρόλο που τα όσα αναφέρθηκαν αποτελούν μια συνοπτική επισκόπηση κάποιων ιστορικών στοιχείων του οίκου, αυτό το οποίο είναι κατανοητό, από το Bar Suit μέχρι τα “We Should All Be Feminists” T-shirts, είναι πως η μόδα επηρεάζει την κοινωνία, η κοινωνία επηρεάζει την μόδα και ότι η βιομηχανία αυτή χτίζεται, περισσότερο από ποτέ, από τους ανθρώπους της, πολλοί από τους οποίους είναι άξιοι ευφημισμού. Η μόδα είναι ένα μέσο, το οποίο αντανακλά τον πολιτισμό και δημιουργεί εικόνες και πρότυπα ανθρώπων. Αυτό του μοντέρνου ανθρώπου, του κλασικού αλλά γοητευτικού, του ανατρεπτικού, ενώ μας ταξιδεύει μπροστά από έναν φωτογραφικό φακό, στο ατελιέ ενός σχεδιαστή. Αυτή δεν είναι άλλωστε η μαγεία της;


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Christian Dior, Couturier – Perfumer, dior.com, διαθέσιμο εδώ
  • Christian Dior, britannica.com, διαθέσιμο εδώ
  • Christian Dior by Bibby Sowray, vogue.co.uk, διαθέσιμο εδώ
  • There’s a Reason Everyone Still Loves Dior, instyle.com, διαθέσιμο εδώ
  • Christian Dior: The New Look, artsandculture.google.com, διαθέσιμο εδώ
  • Dior’ s Bar Jacket: A Brief History, vogue.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία-Ελένη Καποτά
Μαρία-Ελένη Καποτά
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι τεταρτοετής φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στην κατεύθυνση «Πολιτισμός και Πολιτιστική Διαχείριση» του Παντείου Πανεπιστημίου. Κατέχει διπλώματα πιάνου (Μέση Α’) και κλασσικού χορού (certificat de 2nd degré) και υπήρξε μέλος της χορωδίας «Μανώλης Καλομοίρης». Από το 2017 παρακολουθεί ημερίδες σχετικές με την ελληνική εξωτερική πολιτική και διπλωματία. Ομιλεί ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά, ενώ λατρεύει τον κινηματογράφο, την ζωγραφική, τα ταξίδια και την πεζοπορία.