Του Γιώργου Μοσχόπουλου,
Όλο και πιο δημοφιλής γίνεται η χρήση Big Data και ΑΙ (τεχνητή νοημοσύνη) σε επιχειρήσεις στο εξωτερικό για την αξιολόγηση όχι μόνο της αγοράς, αλλά και της λειτουργίας των ίδιων των επιχειρήσεων. Σταδιακά, βλέπουμε μια αντίστοιχη τάση να ακολουθεί και η αγορά στην Ελλάδα σε μικρότερο βαθμό βέβαια, καθώς το μοντέλο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν είναι τόσο γόνιμο για τη ραγδαία ανάπτυξη τέτοιων τεχνικών ανάληψης επιχειρησιακών αποφάσεων. Τι είναι, όμως, τα Big Data και το AI και τι θα μπορούσαν να προσφέρουν στις επιχειρήσεις;
Τα Big Data, ή αλλιώς «Μεγάλα Δεδομένα», είναι ο τεράστιος όγκος δεδομένων που είναι σχεδόν αδύνατον να γίνουν αντικείμενο επεξεργασίας με τις παραδοσιακές μεθόδους, ενώ ΑΙ, δηλαδή Τεχνητή Νοημοσύνη ορίζεται ως η επιστήμη που επιτρέπει στα μηχανήματα να κάνουν πράγματα που θα απαιτούσαν νοημοσύνη, αν γίνονταν από τον άνθρωπο. Όσον αφορά το πώς θα μπορούσε να βοηθήσει, αυτό γίνεται σε περιπτώσεις πρόβλεψης, παραμετροποίησης, λήψης αποφάσεων, εντοπισμού μοτίβων, καθώς και άλλες λειτουργίες που πιθανόν να μην μπορούν να αξιοποιηθούν, όμως, προσωρινά από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Πιο συγκεκριμένα, σήμερα υπάρχει σαφής ζήτηση για τη βελτιστοποίηση back office λειτουργιών μέσω της αξιοποίησης τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης (π.χ. λειτουργιών Πληροφορικής, Finance, Εξυπηρέτησης Πελατών), καθώς και της παροχής συμπερασμάτων και βαθιάς γνώσης (insights) επί συμπεριφορών των πελατών για τα τμήματα Μάρκετινγκ.
Στον τομέα της βελτιστοποίησης της διοικητικής υποστήριξης, αυτοματοποίηση των βασικών διαδικασιών με επιχειρηματικούς κανόνες, ροές εργασίας και μηχανική μάθηση θα οδηγούσε σε 20-35% μείωση χρόνου εργασιών. Αναφορικά με το μάρκετινγκ, η προσωποποιημένη προσέγγιση μέσω της παροχής προσωποποιημένων υπηρεσιών στους καταναλωτές θα οδηγούσε σε 5% βελτίωση σε δαπάνες μάρκετινγκ, αξιοποιώντας πληροφορίες σχετικά με την ανταπόκριση του καταναλωτή στα διάφορα κανάλια για την καλύτερη εφαρμογή κάθε προωθητικής ενέργειας, την ενίσχυση πιστότητας πελάτη και την ώθηση των πωλήσεων. Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να βοηθήσει τις επιχειρήσεις μέσω του εντοπισμού των μοτίβων σε γνωστικές πληροφορίες και θα οδηγούσε σε ασφαλέστερα συμπεράσματα σχετικά με την αναγνώριση των ευκαιριών ανάπτυξης, διαφοροποίησης και αποτελεσματικότητας μέσω της δημιουργίας μιας οργανωτικής νοημοσύνης μεγάλης κλίμακας, που περιλαμβάνει την ανίχνευση μοτίβων και τη δυνατότητα ανάλυσης πολλαπλών πηγών δεδομένων.
Συμπερασματικά, η χρήση των Big Data αναμένεται να αποτελέσει βασικό γρανάζι στον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων στο μέλλον και αδιαμφισβήτητα ακόμα και τώρα η αγορά βρίθει θέσεων για ανθρώπους που μπορούν να αξιοποιήσουν μεγάλους όγκους δεδομένων και ειδικεύονται σε Data Αnalytics στον τομέα των επιχειρήσεων. Η ανάγκη εκσυγχρονισμού των ελληνικών επιχειρήσεων και η υιοθέτηση της τεχνολογίας θα πρέπει να απασχολεί άμεσα όσους ενδιαφέρονται να την δημιουργία μιας πιο ανταγωνιστικής αγοράς ικανή να προσελκύσει επενδύσεις.
Αναφορές
- Artificial intelligence – organisation for Economic co-operation and development. (n.d.), Retrieved March 17, 2021, OECD. Διαθέσιμο εδώ.
- Digital Maturity study of Greek Economy and Greek Enterprises, Deloitte. Διαθέσιμο εδώ.