5.5 C
Athens
Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕυρώπηΠεριβάλλονUGG: Η μπότα που αρνείται να πεθάνει

UGG: Η μπότα που αρνείται να πεθάνει


Της Φρύνης Κομινάκη,

Οι μπότες UGG είναι αναμφισβήτητα άνετες, μαλακές και ζεστές και, όταν τις φοράμε, αναδίδουν ένα αίσθημα ζεστασιάς και αγάπης. Με $150 ανά ζευγάρι κατά μέσο όρο, δεν είναι φυσικά ούτε φθηνές αλλά ούτε εντελώς εκτός του φυσιολογικού πεδίου τιμών.

Η προέλευση της ιδέας τους χρονολογείται στο 1978, όταν και ιδρύθηκαν ως εταιρεία από έναν Αυστραλό σέρφερ της Νότιας Καλιφόρνια. Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, είχαν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος και είχαν ταυτιστεί με τον χαλαρό τρόπο ζωής της περιοχής, αφού οι άνθρωποι που τις φορούσαν άρχιζαν να αναπτύσσουν μια συναισθηματική σύνδεση με τις μπότες αυτές.

Το 2000, οι μπότες UGG Sheepskin εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στη λίστα Oprah’s Favorite Things®, εκτοξεύοντας τη φήμη της εταιρείας. Έκτοτε, «κατέλαβαν» τον κόσμο και την καθημερινότητα των πόλεων, χαράσσοντας μια νέα εποχή στον κόσμο της μόδας. Αυτό που ξεκίνησε με περιορισμένο αγοραστικό κοινό έφτασε να υπάρχει στην ντουλάπα του καθενός. Αυτή η μεταστροφή οφειλόταν εν μέρει σε μια προσπάθεια επανατοποθέτησης της εταιρείας να μετατραπεί σ’ έναν κατασκευαστή πολυτελών υποδημάτων υψηλής ποιότητας.

Η άνεση και η ζεστασιά τους αποδείχτηκαν ανεπανάληπτα ατού και, παρά την κάπως άχαρη εμφάνισή τους, τα διάσημα μποτάκια ταίριαξαν σχεδόν με όλα τα looks. Εξάλλου, σύντομα απέκτησαν τεράστια ποικιλία -σε χρώματα, μεγέθη, υφές- που συστάθηκαν ακόμα και για πιο formal εμφανίσεις.

Κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας ωστόσο, οι UGG  από must-have υποδήματα μετατράπηκαν στο μεγαλύτερο ατόπημα της μόδας και μέχρι το 2011 η μανία που επικρατούσε ως τότε για τις μπότες τελματώθηκε. Ο ζεστός χειμώνας του 2011 και η έλλειψη δέρματος προβάτου στην Αυστραλία ήταν η χαριστική βολή για να μειωθούν οι πωλήσεις έως και 11,6% το 2012.

Έτσι, όπως και οι περισσότερες μάρκες, η UGG μετά το αρχικό ζενίθ της έπεσε από τη δημόσια εικόνα, καθώς άλλαξαν τα συμφέροντα των καταναλωτών και η μάρκα φάνηκε να κρατάει χαμηλό προφίλ για αρκετά χρόνια. Σύντομα, οι γούνινες μπότες που κυριαρχούσαν στις πωλήσεις στις αρχές της δεκαετίας, θεωρούνταν πλέον παρωχημένες και οι αγοραστές και οι influencers άρχισαν να ασπάζονται νέες τάσεις υποδημάτων.

Στο παρασκήνιο, όμως, η εταιρεία αξιοποίησε αυτό τον χρόνο διακοπής για να επικεντρωθεί στην επέκταση του καταλόγου των προϊόντων της και να συμπεριλάβει περισσότερα και πιο σύγχρονα στυλ μόδας.

Οι μπότες, λοιπόν, με γούνινη επένδυση UGG, που στη δεκαετία των 00s, όπως προαναφέρθηκε, έγιναν το ζευγάρι που αγαπήθηκε από τον κόσμο, τους τελευταίους μήνες είναι γεγονός ότι έχουν επιστρέψει στη μόδα, κάτι που γίνεται αντιληπτό και από τις τελευταίες εμφανίσεις διάσημων μοντέλων και fashion influencers, όπως η Emily Ratajkowski και η Irina Shayk, ενώ παράλληλα οι πρόσφατες συνεργασίες του αυστραλέζικου brand με γνωστούς σχεδιαστές επιβεβαιώνουν την επιστροφή τους στις τάσεις της εποχής, όπου το casual style έχει γίνει κανόνας και επαναστυστήνεται με τους κανόνες του «σικ».Οι οπαδοί τους ίσως ισχυριστούν ότι δεν έφυγαν ποτέ από τη μόδα, ενώ οι «αρνήτριές» τους θα πρέπει να τις συνηθίσουν ξανά στις εμφανίσεις του χειμώνα.

Η ανασήμανση της UGG έφερε την εταιρεία πίσω στο προσκήνιο, αλλά η αγορά είχε ήδη ευνοήσει τα πιο άνετα στυλ και φάνηκε να είναι έτοιμη για την αναβίωση εκείνων των άνετων παπουτσιών που κάποτε κυριαρχούσαν στις πωλήσεις.

Οι πωλήσεις UGG αυξάνονται σταθερά τα τελευταία δύο χρόνια, έχοντας σημειώσει αύξηση 2,5% στις καθαρές πωλήσεις το δεύτερο τρίμηνο του 2020, σε σύγκριση με τις πωλήσεις του προηγούμενου έτους.

Η πανδημία του κορωνοϊού δεν μπορεί να λείπει φυσικά από τους λόγους επαναφοράς των UGG στη μόδα. Ο περισσότερος χρόνος που περνάμε τους τελευταίους μήνες στα σπίτια μας έχει προκαλέσει μια αλλαγή στον τρόπο που ντυνόμαστε, αφού έχει δημιουργηθεί η τάση για πιο άνετα ρούχα, όπως αθλητικές φόρμες, μαλακά πουλόβερ και χνουδωτές παντόφλες. Απ’ αυτήν την άποψη, είναι λοιπόν κατανοητή η στροφή αυτή των καταναλωτών σε πιο άνετα παπούτσια, όπως οι UGG. Με πολλούς από εμάς να εργαζόμαστε ή να σπουδάζουμε εξ αποστάσεως, η καθημερινή μας ενδυμασία έχει γίνει πολύ πιο απλή. Έτσι, η πρόσφατη αύξηση του ενδιαφέροντος στην άνεση έχει δώσει πιθανώς μια δεύτερη ώθηση στις μπότες.

Αυτή η τάση, η οποία εξελίχθηκε από τη δανική έννοια του “hygge”, ήταν δύσκολο να λείπει από τις βιτρίνες των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των χειμερινών διακοπών, τόσο στη δεκαετία των 00s που η φήμη τους είχε εκτοξευθεί όσο και σήμερα που έχουν επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο, με τους έμπορους λιανικής να προωθούν τα ρούχα τους ως «άνετα», «χνουδωτά» και «μαλακά», με διαφημίσεις μοντέλων ντυμένων με υπερμεγέθη πλεκτά πουλόβερ και άνετα παντελόνια.

Παρά τον επανακαθορισμό της εταιρείας, το βασικό ερώτημα σχετικά με τη διαχρονική της ισχύ παραμένει. Η ανάγκη για άνετα χειμωνιάτικα παπούτσια κάθε χρόνο παραμένει αναλλοίωτη. Η μάρκα φαίνεται να έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σχετικά με την υψηλή ποιότητα αλλά και τη μακροζωία των προϊόντων. Δεδομένης μάλιστα της ανθεκτικότητας των προϊόντων της μάρκας, αυτά θεωρούνται ιδιαίτερα δημοφιλή στην αγορά μεταπώλησης.

Κατά κάποιο τρόπο, οι UGG, οι μπότες που πολλοί αγαπούν να μισούν, έχουν καταφέρει να αψηφήσουν τη σκληρή λογική του κύκλου της μόδας και να συνεχίζουν την εμφάνισή τους σ’ αυτή – είτε τις εγκρίνουμε είτε όχι.

Είναι γεγονός, λοιπόν, ότι η UGG έχει διανύσει πολύ δρόμο από το αρχικό της ντεμπούτο το 1978. Το πάθος, λοιπόν, του Αυστραλού σέρφερ για το δέρμα του προβάτου τον ενέπνευσε να προχωρήσει σε μια πρωτότυπη επιχείρηση που έχει πλέον εξελιχθεί σε μια αυτοκρατορία μόδας.

Ωστόσο, ερχόμενοι στην άλλη πλευρά του νομίσματος, η πολυτέλεια αυτής της μάρκας έρχεται σε βάρος των προβάτων από το δέρμα των οποίων είναι κατασκευασμένες.

Ναι, καλά ακούσατε, οι μπότες αυτές είναι φτιαγμένες από δέρμα προβάτου. Συγκεκριμένα, κάθε χρόνο περίπου τρία εκατομμύρια πρόβατα ευνουχίζονται και κόβονται τμήματα των ουρών τους -συχνά χωρίς παροχή κάποιου παυσίπονου για να απαλύνουν τον πόνο των ζώων-, προτού τελικά οδηγηθούν στη σφαγή για το δέρμα τους, από το οποίο τελικά παράγονται οι μπότες UGG.  Αυτή η διαδικασία μάλιστα θεωρείται φυσιολογική στην αυστραλιανή βιομηχανία μαλλιού.

Πέρα από την κακομεταχείριση των ζώων, η συγκεκριμένη διαδικασία παραγωγής μαλλιού είναι επιβλαβής για το περιβάλλον, καθώς υποβαθμίζει τη γη και μολύνει την παροχή νερού.

Σύμφωνα με βίντεο του οργανισμού PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), τα πρόβατα στη βιομηχανία μαλλιού κακοποιούνται, κλωτσούνται και συχνά έχουν σοβαρές πληγές από το κούρεμα. Κάθε ζευγάρι μπότες UGG υποστηρίζει την άσχημη, φρικτή κακοποίηση και θανάτωση των προβάτων. Οι κουρείς συχνά πληρώνονται κατ’ όγκο, όχι ανά ώρα, γεγονός που ενθαρρύνει τη γρήγορη και βίαιη εργασία που αφήνει πληγές στο σώμα των ζώων.

Ο PETA δήλωσε σε επίσημη ανακοίνωσή του ότι οι μπότες UGG κατασκευάζονται μέσω “shearling”, το οποίο συνίσταται στο ξύρισμα των προβάτων με στόχο τη συγκομιδή του δέρματος.

Οι ισχυρισμοί, ωστόσο, της UGG ως προς την κακοποίηση των προβάτων διαφέρουν σημαντικά από αυτούς της PETA, καθώς στην ιστοσελίδα της αναφέρεται ότι επιλέγονται μόνο προμηθευτές που πληρούν αυστηρά ηθικά πρότυπα, συμπεριλαμβανομένης της καλής μεταχείρισης των ζώων, αφού η  UGG πιστεύει ότι κανένα πρόβατο δεν πρέπει να εκτρέφεται αποκλειστικά και μόνο για την παραγωγή δέρματος, προσπαθώντας να διασφαλίσει ότι η επωνυμία της είναι ενάντια στη σκληρότητα των ζώων. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η UGG είναι μια εταιρεία προσανατολισμένη στις πωλήσεις.

Είναι γεγονός ότι η κοινωνία μας τείνει να είναι πολύ εγωκεντρική, αφού ως καταναλωτές σκεφτόμαστε ως επί το πλείστον πώς το προϊόν θα επηρεάσει τη ζωή μας και όχι τις ζωές άλλων ζωντανών υπάρξεων. Δεν σκεφτόμαστε δηλαδή τις επιπτώσεις των αγοραστικών μας συνηθειών.

Κάθε αγορά ενός ζευγαριού από μπότες UGG ή παρόμοιων προϊόντων μαλλιού υποστηρίζει την ακραία κακοποίηση των ζώων. Αν θέλουμε, λοιπόν,  να διατηρήσουμε τα πόδια μας ζεστά και άνετα, υπάρχουν πιο βιώσιμες εναλλακτικές εξίσου άνετες και κομψές. Μεταξύ αυτών είναι μια σειρά από vegan μπότες (“pammies”) από την ηθοποιό και ακτιβίστρια ζώων Pamela Anderson, οι οποίες είναι φιλικές προς τα ζώα, κατασκευασμένες εν μέρει από ανακυκλωμένα ηλεκτρονικά είδη και προοδευτικά υφάσματα που χρησιμοποιούν απόβλητα αντί να βλάπτουν τα ζώα. Όπως έχω αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο (διαθέσιμο εδώ), υπάρχουν πιο βιώσιμοι τρόποι παραγωγής μαλλιού, όπως ο νορβηγικός, που ευνοούν το περιβάλλον καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του προϊόντος, σε αντίθεση με την «ανήθικη» εκτροφή των ζώων που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των UGG.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

Callahan, C. (2020, December 15). How Ugg is making a major comeback 20 years after its heyday. TODAY.Com. Διαθέσιμο εδώ

Watch the Video Exposing the Ugly Truth Behind UGG Boots. (2020, February 7). PETA. Διαθέσιμο εδώ

Ugg boots are mounting a comeback as ugly fashion continues to dominate. (2019, January 23). Business Insider Nederland. Διαθέσιμο εδώ

The Story of UGG®. (n.d.). UGG. Διαθέσιμο εδώ


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Φρύνη Κομινάκη
Φρύνη Κομινάκη
Γεννήθηκα το 1998 στην Αθήνα και είμαι απόφοιτη του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με έντονο ενδιαφέρον στα ενεργειακά θέματα και στα θέματα που σχετίζονται με το δίκαιο της θάλασσας. Μιλάω αγγλικά, ισπανικά και γερμανικά. Έχω μεγάλη αγάπη στα ταξίδια και στη λογοτεχνία. Έχω ακόμα συμμετάσχει, κατά τα εφηβικά μου χρόνια, σε διαγωνισμούς λογοτεχνίας και σε συνέδριο προσομοίωσης των Ηνωμένων Εθνών (MUN).