Της Εύας Πάντελη,
Το Erasmus αποσύρεται από τη Βρετανία σύμφωνα με πηγές, όπως έγινε γνωστό πριν λίγες ημέρες. Το πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεχίζεται χωρίς τη συμμετοχή, όμως, της Βρετανίας. Ο πρωθυπουργός της χώρας, Μπόρις Τζόνσον, σε σχετική ανακοίνωση τόνισε, ότι η απόφαση ήταν δύσκολη, όμως, έπρεπε να παρθεί, αφού το Erasmus ήταν αρκετά δαπανηρό για τη χώρα. Έτσι, σύντομα θα αντικατασταθεί από το Βρετανικό πρόγραμμα Alan Turing, το οποίο θα ωθεί τους φοιτητές να σπουδάσουν στα «καλύτερα πανεπιστήμια», δίνοντας ευκαιρίες στους Βρετανούς για σπουδές κι εκτός της Ευρωπαϊκής Ηπείρου.
Πρόκειται για μια απόφαση αρκετά σοκαριστική, αφού η Βρετανία συμμετείχε στο πρόγραμμα από το 1987. Επιπλέον, πολλές και διαφορετικές ήταν οι αντιδράσεις για αυτή την κίνηση του πρωθυπουργού Τζόνσον, όπως αναφέρεται στο άρθρο της Independent, στο οποίο εκφράζεται κυρίως η αντίδραση -ή μάλλον απογοήτευση- της κοινής γνώμης. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός, ότι με αυτή την απόφαση δεν επηρεάζονται μόνοι οι Βρετανοί φοιτητές και οι σπουδές τους, αλλά και οι Ευρωπαίοι, οι οποίοι πιθανώς βρίσκουν εξαιρετικά δύσκολο και πολυδάπανο, να σπουδάζουν πλέον στη Βρετανία.
Είναι καίριο και για εμάς, λοιπόν, να αναλογισθούμε την πιθανή έκβαση αυτής της νέας κατάστασης για την Ευρώπη και την Ελλάδα, καθώς επηρεάζει κι εμάς άμεσα. Το πρόγραμμα Erasmus είναι μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο σε σχολικό, όσο και σε πανεπιστημιακό επίπεδο, έχοντας να προσφέρει πολύτιμες γνώσεις κι εμπειρίες σε κάθε συμμετέχοντα. Πέρα από τις εμπειρίες, τη διεύρυνση των πολιτιστικών, κοινωνικών και γνωστικών οριζόντων των ατόμων που λαμβάνουν χώρα, υπάρχει και μία ορισμένη οικονομική υποστήριξη μέσω τους προγράμματος. Κατά αυτόν τον τρόπο, οι φοιτητές, οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια, τα οποία αφορούν κυρίως τις σπουδές τους και την πρόοδό τους σε αυτές, έχουν τη δυνατότητα, συμμετέχοντας στο Erasmus, να βιώσουν μια πολυδιάστατη και ωφέλιμη εμπειρία. Η δυνατότητα, όμως, αυτή παύει πλέον να υφίσταται για όσους επιθυμούσαν να επιλέξουν τη Βρετανία για τις σπουδές τους, μέσω του προγράμματος, αλλά ίσως και των σπουδών τους σε αυτή τη χώρα εν γένει.
Όπως προαναφέρθηκε, μέσω των κριτηρίων τα οποία αφορούν κυρίως τις σπουδές των υποψηφίων, αλλά και μέσω της χρηματικής βοήθειας που τους παρέχεται, η οικονομική κατάσταση και δυνατότητά αυτών, δεν αποτελούσε βασικό παράγοντα ή εμπόδιο ώστε να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα. Με τα νέα δεδομένα και την εξαίρεση της Βρετανίας από αυτό, όσοι επιθυμούν να φοιτήσουν στη χώρα, θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψιν τους και τον οικονομικό παράγοντα.
Η στέρηση της συγκεκριμένης επιλογής, δεν φαίνεται, όμως, να αφορά μόνο τους ενδιαφερόμενους φοιτητές και τις οικογένειές τους, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία. Είναι υψίστης σημασίας η ύπαρξη συλλογικής μέριμνας για τους σπουδαστές, αφού αφορά κυρίως την εκπαίδευση και την μελλοντική τους επαγγελματική αποκατάσταση. Παράλληλα, πρέπει να καταστεί σαφές, πως τόσο η Βρετανία όσο και οι υπόλοιπες χώρες έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν πολλά προνόμια σε ποικίλους τομείς στους φοιτητές-επισκέπτες τους. Ως πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τέτοιου είδους αποφάσεις πρέπει να μας προβληματίζουν άμεσα, καθώς επιφέρουν μεταβολές και ριζικές αλλαγές στις σχέσεις των χωρών-μελών μεταξύ τους εν γένει, ενώ επηρεάζουν άμεσα και τον καθένα από εμάς.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Brexit deal: “UK decided not to stay in Erasmus exchange programme”, EU says, Independent.co.uk, διαθέσιμο εδώ
- Τέλος η ανταλλαγή φοιτητών με Βρετανία – Αποχωρεί από το Erasmus, skai.gr, διαθέσιμο εδώ