12.8 C
Athens
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΠροβλήματα της επιχειρηματικότητας

Προβλήματα της επιχειρηματικότητας


Του Χρήστου Πουλιδάκη,

Από την νεαρή μου ηλικία με μάγευε ο κόσμος του επιχειρείν και όπως όλοι μεγαλώνουμε με την σκέψη ενός ονείρου, είχα κι εγώ μία, να δημιουργήσω μια εταιρία η οποία θα προσφέρει θέσεις εργασίας, επαγγελματικές προοπτικές και μια καλύτερη ζωή. Ακούγεται περίεργο, αλλά είναι η πραγματικότητα, διότι το να μεγαλώνεις σε μια εποχή κρίσης, νιώθοντας την πίεση και τις δυσκολίες της οικογένειας, είναι αναμενόμενο να επιθυμείς να γίνεις ο σωτήρας της. Οπότε, σε ένα από τα πρωινά οικογενειακά τραπέζια, ανακοινώνω ότι είμαι έτοιμος να κάνω ένα βήμα και να βγω στην αγορά ανοίγοντας ένα κατάστημα. Οι αντιδράσεις, όμως, δεν ήταν οι αναμενόμενες ή έστω θετικές. Μάλιστα, είπαν ότι κάτι τέτοιο είναι άσκοπο, θα πάνε τα χρήματα στον «βρόντο», κι ότι καλό θα είναι να περιμένω να εισαχθώ στο δημόσιο για να έχω σίγουρα τον μισθό κάθε 1η του μηνός, διότι όλες οι επιχειρήσεις κλείνουν. Ομολογώ ότι η συγκεκριμένη αντίδραση είναι δικαιολογημένη, αφού οι γονείς μου, έχουν μεγαλώσει σε μια άλλη εποχή όπου όλα ήταν δύσκολα, πίστευαν ότι το δημόσιο είναι η εξασφάλιση. Αυτό, όμως, δεν μου έκοψε τα φτερά και αποφάσισα να διερευνήσω, τον λόγο για τον οποίο οι επιχειρήσεις «φαλιρίζουν», για να μπορέσει το δικό μου όνειρο να γίνει αληθινό.

Ο ρόλος της επιχειρηματικότητας είναι η ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και γενικότερα της κοινωνίας, συνεισφέροντας, παράλληλα, στην διεθνή ισχυροποίηση της χώρας και στην ευημερία των νοικοκυριών. Είναι, άλλωστε, πρωτεύων παράγοντας στην δημιουργία ανταγωνισμού στην μείωση της ανεργίας, καλύτερων υποδομών και στην παραγωγή πλούτου.

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι η έλλειψη στρατηγικών γνώσεων και ηγετικών ικανοτήτων, κάτι που παρουσιάζεται συνήθως σε οικογενειακές επιχειρήσεις λόγω ύπαρξης αυτοπεποίθησης και υπερηφάνειας. Σε συνδυασμό, λοιπόν, με την ελληνική και οικογενειακή κουλτούρα, η επιχείρηση οδεύει στην πτώχευση.

Ο σκοπός της στρατηγικής είναι η δημιουργία ενός προγράμματος που θα οικοδομήσει το όραμα της. Βέβαια, δίχως στρατηγικό πλάνο δεν υφίσταται ευεξία στη ανταγωνιστικότητα και στην μακροχρόνια βιωσιμότητα.

Οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις στηρίζονται κυρίως σε τοπικούς καταναλωτές, διότι δεν διαθέτουν την δυνατότητα για την έξοδο τους στην διεθνή αγορά. Ελάχιστος, δε, είναι ο αριθμός των επιχειρήσεων που εξάγουν τα προϊόντα τους. Συνεπώς, για την επίτευξη του στόχου αυτού,  χρειάζεται καταρτισμένο προσωπικό το οποίο θα είναι ικανό να φέρει εις πέρας τις αρμοδιότητες που έχουν καταμερισθεί με αποτέλεσμα να δοθεί ώθηση στο να πάει η εταιρία ένα βήμα παρακάτω. Η Ελλάδα μαστίζεται από την έλλειψη στελέχωσης προσωπικού λόγω της  ανασφάλειας, του χαμηλού μισθού και του brain drain.

Επίσης, ένα μεγάλο πρόβλημα το οποίο παρουσιάζεται στη χώρα είναι ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν ακολουθούν την εξέλιξη της τεχνολογίας για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις υπόλοιπες, μικρότερου ή μεγαλύτερου βεληνεκούς. Ελάχιστος αριθμός επιχειρήσεων χρησιμοποιεί websites, πράγμα το οποίο καθιστά δύσκολο για τις εν λόγω επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται διαδικτυακά. Αυτό το γεγονός κάνει το μονοπάτι δύσβατο για τις εξαγωγές προϊόντων στο εξωτερικό ή και σε μακρινές περιοχές από τον τόπο δραστηριοποίησης.

Συνοψίζοντας, γίνεται αντιληπτό ότι είναι αναγκαίο για τους ιδιοκτήτες να ξεκινήσουν να κτίζουν την επιχείρηση τους από το εσωτερικό της, με άτομα τα οποία θα μπορούν να στηρίξουν τις ιδέες και τους σκοπούς της, ώστε να ξεφύγουν από τις παλιομοδίτικες αντιλήψεις και να διαφοροποιούσουν την νοοτροπία τους και τις γνώσεις τους. Μάλιστα, μερικά εξωτερικά αίτια, όπως η φορολογία, και ο αντικαπνιστικός νόμος για παράδειγμα, και οι επιπτώσεις της πανδημίας, γίνονται λόγος να κλείσουν οι επιχειρήσεις. Όμως, είναι βαρύνουσας σημασίας να βελτιωθούν τα εσωτερικά προβλήματα, τα οποία με την κατάλληλη στρατηγική θα μπορέσουν να αντισταθμίσουν τον εξωτερικό παράγοντα και να οδηγηθούν στην οικονομική μεγέθυνση και στην πραγματοποίηση του οράματος.


Αναφορές

  • “Μόλις 2,5 στις 100 ελληνικές επιχειρήσεις εξάγουν”, Capital. Διαθέσιμο εδώ.
  • “Οι Ελληνικές επιχειρήσεις υστερούν στις πωλήσεις μέσω ιντερνετ”, Pro News. Διαθέσιμο εδώ.
  • “Αποτυγχάνουν οι Επιχειρήσεις ή τα Στελέχη;”, Biz Experts. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Πουλιδάκης
Χρήστος Πουλιδάκης
Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, είναι προπτυχιακός φοιτήτης στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών. Αυτή η επιστήμη του κινεί εξαιρετικά το ενδιαφέρον και γι'αυτό του άρεσει να σχολιάζει και να ενημερώνει τον κόσμο πάνω σε αυτό.