Της Λίλης Οικονόμου,
Σε τηλεοπτική της συνέντευξη, στις 16 Δεκεμβρίου, η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ανακοίνωσε κάποιες νέες, αρκετά ριζικές και πρωτόγνωρες προτάσεις για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτή τη φορά, σχετίζονται με την είσοδο των υποψηφίων στα Πανεπιστήμια και, αν και βρίσκεται ακόμη υπό συζήτηση, η πρόθεση είναι να ισχύσουν από τη φετινή χρονιά.
Αφορμή για αυτές τις μεταρρυθμίσεις αποτελεί η επιθυμία να μην παρατηρούνται πλέον χαμηλές βάσεις εισαγωγής που, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, απειλούν με απαξίωση τα δημόσια πανεπιστήμια, καθώς, επίσης, και την φοιτητική πορεία των εισαχθέντων.
Όπως προτείνεται, και σύμφωνα με το πρότυπο των Πανεπιστημίων του εξωτερικού, κάθε τμήμα θα έχει τη δυνατότητα να ορίσει την δική του ελάχιστη βάση εισαγωγής, ανάλογα με το μέσο όρο των επιδόσεων κάθε επιστημονικού πεδίου. Συνεπώς, αρχικά οι υποψήφιοι θα συντάσσουν ένα μηχανογραφικό με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών, ενώ σε δεύτερη φάση, όταν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων, όσοι δεν έχουν επιτυχώς εισαχθεί σε κάποια σχολή θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν ένα δεύτερο μηχανογραφικό για τις κενές, πλέον, θέσεις που θα υπάρχουν.
Για την καλύτερη κατανόηση, μάλιστα, η κ. Κεραμέως εξήγησε αναλυτικότερα τα σχέδιο, αναφερόμενη στο επιστημονικό πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών. Έτσι για παράδειγμα, στη Φιλοσοφική Σχολή, όπως και σε οποιοδήποτε άλλο τμήμα αυτού του πεδίου, αν ο μέσος όρος κυμαίνεται στο 12 και η βάση εισαγωγής είναι το 80%, τότε ο απαιτούμενος βαθμός εισαγωγής θα υπολογίζεται γύρω στο 10. Βέβαια, η βάση εισαγωγής μπορεί να τεθεί και σε ποσοστό 90%, 100% ή ακόμη σε χαμηλότερο, κάτι για το οποίο θα αποφασίζουν οι Πρυτάνεις κάθε Πανεπιστημίου.
Ωστόσο, μέχρι να ψηφιστούν αυτές οι προτάσεις από την Βουλή, αξίζει να αναφερθεί ότι μέχρι στιγμής το σύστημα που ισχύει για τους υποψηφίους είναι η πραγματοποίηση ενός μηχανογραφικού, χωρίς κάποιο κώλυμα για την διεκδίκηση μίας θέσης στην εκάστοτε σχολή επιλογής. Η Υπουργός, μάλιστα, τόνισε ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, αφού οι ανωτέρω αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή την προετοιμασία των νέων μαθητών. Αφορούν αποκλειστικά και μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις.
Στόχος αυτών των μεταρρυθμίσεων είναι οι υποψήφιοι να κάνουν πιο συνειδητές επιλογές, κάτι που καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο δεδομένης της απουσίας του επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία, και ως αποτέλεσμα να μειωθεί η ανάγκη μετεγγραφών, καθώς, επίσης, και το ποσοστό μη ολοκλήρωσης των σπουδών. Επίσης, τίθεται ως στόχος η εξάλειψη του φαινομένου των «αιωνίων φοιτητών», καθώς, σύμφωνα με τα λόγια της υπουργού, ένα ποσοστό του 30% δεν αποφοιτά ποτέ.
Φυσικά, όπως απορρέει από τα παραπάνω, κάτι τέτοιο θα οδηγήσει και σε μείωση του αριθμού των εισακτέων στα Πανεπιστήμια, ενώ… θα μπορούσε, άραγε, να προάγει και τον αποκλεισμό ορισμένων κοινωνικών τάξεων από την ακαδημαϊκή εκπαίδευση;