Της Αριάδνης-Παναγιώτας Φατσή,
Ο Πύργος του Eiffel εξακολουθεί να είναι το επίκεντρο του αστικού τοπίου του Παρισιού. Περισσότεροι από 7 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται αυτόν τον εμβληματικό πύργο κάθε χρόνο, σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο του αξιοθέατου. Από το άνοιγμα του πύργου το 1889, 250 εκατομμύρια άνθρωποι από όλο τον κόσμο έχουν απολαύσει όλα όσα έχει να προσφέρει ο Πύργος του Eiffel. Οι Παριζιάνοι αποκαλούν τον πύργο “La Dame de Fer”, δηλαδή «η σιδηρά κυρία», λόγω της ιδιαίτερης κατασκευής του. Ας γνωρίσουμε, όμως, καλύτερα αυτό το αναγνωρίσιμο αξιοθέατο, που αποτελεί και σήμα κατατεθέν της Πόλης του Φωτός.
Όταν η γαλλική κυβέρνηση διοργάνωσε τη Διεθνή Έκθεση του 1889, για να γιορτάσει τα εκατό χρόνια από τη Γαλλική Επανάσταση, πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός για την κατασκευή ενός μνημείου και ζητήθηκε η υποβολή σχεδίων από τους υποψηφίους. Υποβλήθηκαν περισσότερα από 100 σχέδια, και η Εκατονταετής Επιτροπή αποδέχτηκε αυτό του γνωστού μηχανικού γεφυρών Gustave Eiffel. Η ιδέα του Eiffel για έναν πύργο 300 μέτρων (984 πόδια), που χτίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από σφυρήλατο σίδερο και από ανοιχτό πλέγμα προκάλεσε έκπληξη, σκεπτικισμό και αρκετά μεγάλες αντιπαραθέσεις για αισθητικούς λόγους. Όταν άρχισε η κατασκευή του πύργου στο Champs de Mars, μια ομάδα 300 καλλιτεχνών, γλύπτες, συγγραφείς και αρχιτέκτονες έστειλε μια αναφορά στον Επίτροπο της Έκθεσης του Παρισιού, παρακαλώντας τον να σταματήσει την κατασκευή του «γελοίου πύργου», που θα κυριαρχούσε στο Παρίσι, όπως μια «γιγαντιαία μαύρη καπνοδόχος». Αλλά οι διαμαρτυρίες της καλλιτεχνικής κοινότητας του Παρισιού δεν απέδωσαν καρπούς. Η κατασκευή του πύργου ολοκληρώθηκε σε λίγο περισσότερο από δύο χρόνια, στις 31 Μαρτίου 1889. Όταν ολοκληρώθηκε, ο Πύργος χρησίμευσε ως πύλη εισόδου στην έκθεση.
Ο Πύργος του Άιφελ έχει ύψος 1.063 πόδια (324 μέτρα), συμπεριλαμβανομένης της κεραίας στην κορυφή. Χωρίς την κεραία, είναι 984 πόδια (300 m). Η κατασκευή του Πύργου του Άιφελ κόστισε 7.799.401,31 γαλλικά φράγκα το 1889, ή περίπου 1,5 εκατομμύρια δολάρια. Ήταν το υψηλότερο κτήριο στον κόσμο, μέχρι τη στιγμή που το Chrysler χτίστηκε στη Νέα Υόρκη το 1930. Η κατασκευή του πύργου ήταν πρωτοφανής για την εποχή. Το κτίριο είναι διπλάσιο σε ύψος από τον τρούλο του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη ή τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας. Σε αντίθεση με τέτοια παλαιότερα μνημεία, ο πύργος ανεγέρθηκε σε περίπου δύο χρόνια (1887–89), με μικρό εργατικό δυναμικό και μικρό κόστος. Χρησιμοποιώντας την προηγμένη γνώση του για τη λειτουργία των μεταλλικών αψίδων και των μεταλλικών δοκών υπό φόρτωση, ο Eiffel σχεδίασε μια ελαφριά, αέρινη, αλλά ισχυρή δομή, που προκάλεσε μια επανάσταση στην πολιτική μηχανική και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Αφού ο πύργος άνοιξε στο κοινό στις 15 Μαΐου 1889, ο Eiffel δικαιώθηκε για τον πρωτοποριακό σχεδιασμό του.
Ο Πύργος του Eiffel θεωρείται ένα ορόσημο για τη μοντέρνα αρχιτεκτονική. Μια από τις μεγάλες πρωτοτυπίες ήταν το υλικό του. Το σίδερο, το οποίο είχε πρόσφατα γίνει δημοφιλές ως οικοδομικό υλικό, λόγω της βιομηχανικής επανάστασης, έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Όμως, την εποχή που κατασκευάστηκε ο Πύργος, το σίδερο χρησιμοποιούνταν μόνο εσωτερικά, σε δομές στήριξης, ή σε κτίρια που δεν είχαν μεγάλη αισθητική σημασία, όπως θερμοκήπια, εργοστάσια και γέφυρες. Κάθε ένα από τα 18.000 κομμάτια, που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του πύργου, κατασκευάστηκε ειδικά για το έργο και προετοιμάστηκε στο εργοστάσιο του Eiffel στα περίχωρα του Παρισιού. Η κατασκευή από σφυρήλατο σίδερο αποτελείται από τέσσερα τεράστια τοξωτά πόδια, τοποθετημένα σε αποβάθρες τοιχοποιίας, που καμπυλώνουν προς τα μέσα έως ότου ενωθούν σε έναν ενιαίο, κωνικό πύργο. Η κατασκευή του πύργου απαιτούσε 2,5 εκατομμύρια θερμικά συναρμολογημένους μόνιμους μηχανικούς συνδετήρες και 7.300 τόνους σιδήρου. Για να προστατευτεί ο πύργος από τα καιρικά φαινόμενα, χρησιμοποιήθηκε εξ ολοκλήρου βαφή, ένα επίτευγμα που απαιτούσε 60 τόνους χρώματος. Ο πύργος έχει ξαναβαφτεί από τότε 18 φορές. Όπως ανέφερε η ιστορικός τέχνης Gudek Snajdar, “το Παρίσι ήταν το κέντρο της σύγχρονης τέχνης και της ζωγραφικής εκείνη την εποχή, και επρόκειτο να γίνει και η γενέτειρα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής.”.
Αν βρεθεί κανείς στο Παρίσι, ο Πύργος του Eiffel είναι μια μοναδική εμπειρία, καθώς η θέα που προσφέρει πραγματικά μένει αξέχαστη στον επισκέπτη. Οι τρεις πλατφόρμες του πύργου φιλοξενούν δύο εστιατόρια, αρκετούς μπουφέδες, μια αίθουσα δεξιώσεων, ένα μπαρ για σαμπάνια και πολλά υπέροχα καταστήματα δώρων. Εκπαιδευτικές εκδρομές στον πύργο είναι διαθέσιμες για παιδιά και τουριστικές ομάδες, ενώ ο πύργος είναι υπό κανονικές συνθήκες ανοιχτός στους επισκέπτες 365 ημέρες το χρόνο, αν και αυτή τη στιγμή, η λειτουργία του έχει ανασταλεί λόγω πανδημίας. Δεδομένου ότι δε θα υπήρχε πιο κατάλληλος τρόπος να κλείσουμε τις περιηγήσεις μας στο Παρίσι από το πιο εμβληματικό κτίριό του, ελπίζουμε αυτή η σύντομη περιήγηση να σας πείσει να επισκεφθείτε την πόλη και τον πύργο. Όσο για αυτούς που θέλουν να διαβάσουν και άλλα άρθρα περιηγήσεων, σύντομα θα βρεθούμε ξανά στο Offline Post, για να σας παρουσιάσουμε το πολυδιάστατο Λονδίνο, οπότε μείνετε συντονισμένοι!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Eiffel Tower, Encyclopaedia Britannica. Διαθέσιμο εδώ
- Palermo, E. (2017). Eiffel Tower: Information & Facts. Διαθέσιμο εδώ
- Tour Eiffel, official page. Διαθέσιμο εδώ