16.9 C
Athens
Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνία“I am remarkABLE”: Μία… αξιοθαύμαστη πρωτοβουλία!

“I am remarkABLE”: Μία… αξιοθαύμαστη πρωτοβουλία!


Της Μαρίας Μπότη,

Ανισότητες υπήρχαν, υπάρχουν και δυστυχώς πάντα θα υπάρχουν στον κόσμο και σε όλους τους τομείς. Οι φυλετικές ανισότητες είναι ένα φλέγον ζήτημα, το οποίο βρίσκεται συνεχώς στην επικαιρότητα, καθώς είναι ένα «αγκάθι» στη διεκδίκηση και ουσιαστική κατάκτηση των δικαιωμάτων των γυναικών. Στις μέρες μας, συχνά η ύπαρξη μιας ισότιμης παρουσίας μεταξύ ανδρών και γυναικών στον εργασιακό τομέα εκλείπει, ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί ένα ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης. Μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα αδικίας και απαξίωσης ως προς το γυναικείο φύλο, πώς μπορούν οι γυναίκες να ορθοποδήσουν, να υψώσουν το ανάστημά τους και να δηλώσουν ό,τι τις κάνει ξεχωριστές;

Πάνω σε αυτή την πρόκληση βασίστηκε η πρωτοβουλία και η δράση της Google, “I am Remarkable”, με στόχο να εμπνεύσει και να ενδυναμώσει όλες τις γυναίκες – αλλά και μετέπειτα άνδρες – τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική τους ζωή. Η ιδέα γεννήθηκε το 2016 από την Anna Vainer, η οποία ανήκε στο δυναμικό της εταιρίας και την φίλη της Anna Zapesochini, αρχικά για τους εργαζόμενους με τη μορφή σεμιναρίου, όμως, στην πορεία εξαπλώθηκε και σε άλλες εταιρίες, πανεπιστήμια και φορείς ανά τον κόσμο. Ήταν απόρροια μίας ανεξήγητης συμπεριφοράς πρωτίστως των γυναικών, αλλά και άλλων ατόμων που νιώθουν μειονεκτικά, οι οποίες συχνά εμφανίζονται ιδιαίτερα μετριοπαθείς και διστάζουν να προωθήσουν τα επιτεύγματά τους, αλλά και την συνολική εικόνα του εαυτού τους.

Κατά τη διάρκεια αυτής της δράσης, σημαντικές προσωπικότητες, μέσα από ομιλίες και σεμινάρια, μοιράζονται με το κοινό το δικό τους προσωπικό και επαγγελματικό ταξίδι, τις εμπειρίες τους και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν μέχρι να συνειδητοποιήσουν πως είναι ξεχωριστές και αξιοθαύμαστες, εμπνέοντας με το ήθος τους και δίνοντας πίστη και ελπίδα. Μόλις 90 λεπτά είναι αρκετά για την αποδόμηση μίας αρνητικής – και ίσως υποτιμητικής –  εικόνας του εαυτού μας και την ταυτόχρονη εγκαθίδρυση μίας εντελώς διαφορετικής οπτικής, που προάγει την προσωπική ηρεμία, την εργασιακή ενδυνάμωση, την προώθηση των προσωπικών επιτυχιών, καθώς και την διεκδίκηση ίσων ευκαιριών. Έως σήμερα, έχουν ήδη συμμετάσχει 180 χιλιάδες μοναδικά άτομα σε πάνω από 140 χώρες, τα οποία κατάφεραν να αυξήσουν την αυτοπεποίθησή τους και να βελτιώσουν την εικόνα τους. Πού οφείλεται, όμως, αυτή η απαισιοδοξία που βίωναν πρωτύτερα;

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν παρατηρηθεί έμφυλες ανισότητες στον επαγγελματικό τομέα, σχετικά με τη θέση, τον μισθό ακόμα και τη συμπεριφορά κατά των γυναικών. Παρωχημένα στερεότυπα και προκαταλήψεις, που θέλουν τη γυναίκα «έρμαιο» των οικογενειακών υποχρεώσεων μόνο και την αποκοπή της από κάθε είδους ευκαιρία στην εργασία και την κοινωνική ζωή γενικότερα, διαστρεβλώνουν την ορθή αντίληψη της προσωπικής αξίας και διαποτίζουν τη συνείδησή της με τύψεις, άγχος και υποβάθμιση. Συχνά, οι γυναίκες δεν νιώθουν σίγουρες για τον εαυτό τους και δεν τολμούν «μεγάλα» βήματα (δυστυχώς πολλές φορές ούτε και μικρά), τα οποία οδηγούν στους επιθυμητούς στόχους. Πολλές έρευνες προσπαθούν να ερμηνεύσουν την ψυχολογική κατάσταση ενός ιδιαίτερα σημαντικού ποσοστού καταρτισμένων και πετυχημένων ατόμων, τα οποία διακατέχονται από πληθώρα αμφιβολιών, αναφορικά με τις γνώσεις και τις επιτυχίες τους.

We Can Do It poster. Strong girl. Symbol of female power, woman rights, protest, feminism. Vector illustration. Group of women without a face.

Αυτό το αίσθημα χαρακτηρίζεται ως «Σύνδρομο του απατεώνα» (Impostor syndrome) και συγκεκριμένα, θεωρούν πως οτιδήποτε έχουν καταφέρει, είναι αποτέλεσμα ενός τυχαίου γεγονότος ή μιας συμπάθειας, που αργά ή γρήγορα θα αποκαλυφθεί και θα τους επαναφέρει σε μία διαφορετική πραγματικότητα. Σαφώς, το μεγαλύτερο ποσοστό που πλήττεται είναι γυναίκες, καθώς λόγω της άνισης εικόνας που – δυστυχώς – έχει πλάσει και – λανθασμένα – διαιωνίζει η κοινωνία μας, ολοένα και περισσότερες εκτίθενται σε αισθήματα φόβου, επιφυλακτικότητας, δυσπιστίας και αμφιβολιών για την ουσιαστική αξία τους. Πιθανώς, η τελειομανία ή η ύπαρξη στην πλειονότητα ανδρικών προτύπων σε θέσεις εξουσίας είναι υπεύθυνες για τη διόγκωση του προβλήματος.

Μία ακόμα σημαντική πρωτοβουλία γνωστής εταιρίας τηλεπικοινωνιών είναι το “Breaking the glass ceiling”, που καλείται να αντιμετωπίσει την περίπτωση της «Γυάλινης οροφής», η οποία φαίνεται να έχει άμεση σχέση με όσα αναφέρθηκαν. Μπορεί θεωρητικά να παλεύουμε για ισότητα, στην πράξη όμως τίποτα δεν το αποδεικνύει. Η «οροφή» αντιπροσωπεύει τα αόρατα εμπόδια, που καλείται καθημερινά να αντιμετωπίσει μία γυναίκα, καθώς στερείται τόσο προνομίων που απονέμονται με εξαιρετική ευκολία στους άνδρες, καθώς και ευκαιριών που οδηγούν σε μία επαγγελματική ανέλιξη. Η υπο-εκπροσώπηση των γυναικών σε ανώτερες ιεραρχικά βαθμίδες σε πληθώρα εργασιακών κλάδων, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διαστρεβλωμένη άποψη της γυναικείας φύσης, που καλλιεργείται από πατριαρχικές αντιλήψεις, η οποία θωρείται υπαίτια για ένα ανεξήγητο χάσμα μεταξύ των φύλων.

Οφείλουμε να επικεντρωθούμε όχι μόνο στο πρόβλημα, αλλά πρωτίστως στη λύση. Η σύγχρονη γυναίκα καλείται να ανταποκριθεί σε ένα «μείγμα» ρόλων, γυναίκα, μητέρα, σύζυγος, εργαζόμενη, και να είναι σε όλα «σωστή», όπως υπαγορεύουν οι νόρμες της κοινωνίας. Στην προσπάθεια να τα καταφέρει, μερικές φορές αποπροσανατολίζεται και χάνει τους στόχους της, όμως, συνεχίζει να παλεύει για το καλύτερο δυνατό. Κανείς δεν είναι τέλειος και κανείς δεν γεννήθηκε με όλα τα προσόντα που έχει αποκτήσει σήμερα. Η οικοδόμηση μιας εξελισσόμενης και πολλά υποσχόμενης προσωπικότητας είναι το πρώτο βήμα για την αποδοχή και συνειδητοποίηση του αξιοθαύμαστου εαυτού μας. Δεν πρέπει να ντρεπόμαστε για όσα έχουμε κατακτήσει με δύναμη και επιμονή. Μόνο η πίστη στον εαυτό μας και η θέληση για βελτίωση μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση, ακόμα και εξάλειψη, του χάσματος μεταξύ των δύο φύλων. Είμαστε για πολλούς λόγους αξιοθαύμαστοι, και ας το ξεχνάμε.

Πάρε ένα χαρτί και γράψε και εσύ τους λόγους για τους οποίους είσαι σημαντικός/ή.

Σίγουρα είναι πολλοί περισσότεροι από όσους νομίζεις!

Πίστεψε στον εαυτό σου και στις δυνατότητές σου. Αξίζεις ό,τι έχεις καταφέρει μέχρι τώρα.

#IamRemarkable, … και φυσικά όλοι είμαστε!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • Για εμπειρίες γυναικών που συμμετείχαν στην δράση #IamRemarkable της Google, Google, διαθέσιμο εδώ
  • Overview, I am Remarkable with Google, διαθέσιμο εδώ
  • Το σύνδρομο του απατεώνα και πώς να το ξεπεράσεις, angelosleventis.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Breaking the Glass Ceiling: Η έρευνα της Vodafone ξεκινά τη συζήτηση για τη θέση των γυναικών στις επιχειρήσεις και τις προοπτικές βελτίωσής της, Vodafone, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.