Του Νικόλα Λιαροδήμου,
Το 2020, φεύγοντας, μας ωθεί, ήδη, σε απολογιστικές διαθέσεις. Είναι μία χρονιά που εμβόλισε την υγεία του παγκόσμιου πληθυσμού, μία χρονιά που, λυγίζοντας τους πολίτες των χωρών, δίδαξε πως τα δεδομένα δεν είναι αυτονόητα.
Η αναδιοργάνωση της καθημερινότητας ήταν βίαιη, διότι η αποτροπή της διασποράς του COVID-19 ήταν, και παραμένει, απαραίτητο συστατικό για την επιβίωση και την εύρυθμη λειτουργία των κοινωνικών συνόλων! Σε αυτούς τους πρωτόγνωρα πιεστικούς ρυθμούς, τα θετικά και αισιόδοξα γεγονότα αποσιωπήθηκαν, όχι διότι η κοινωνία αδιαφόρησε, αλλά διότι η πανδημία τιτλοφορήθηκε ως επείγουσα και γενική προτεραιότητα!
Μία από τις ευχάριστες ειδήσεις έρχεται από τη θάλασσα. Παραδοσιακά, η ελληνική ναυτοσύνη είχε να μας προσφέρει νότες αισιοδοξίας. Έτσι και φέτος, δεν αμέλησε αυτήν της την υποχρέωση!
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, με σταθερή την πρωτοκαθεδρία που του δίνει το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας που κατέχει, φέτος, μέχρι και το πρώτο μισό του Δεκεμβρίου, ήταν ο πρώτος αγοραστής μεταχειρισμένων πλοίων. Με αξία 3.094 δις δολάρια, 198 ελαφρώς μεταχειρισμένα πλοία περιήλθαν στην κατοχή Ελλήνων πλοιοκτητών, αισιοδοξώντας να συμπληρώσουν τη δεύτερη εκατοντάδα μέχρι τέλος του έτους. Σημαντική πηγή ρευστότητας αποτέλεσε η πώληση των παλαιών πλοίων, η οποία απέφερε 1,68 δις δολάρια. Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η πρωτιά στην απόσυρση πλοίων με 58 βαπόρια στα διαλυτήρια. Ανανέωση και απόσυρση πλοίων ισχυροποίησαν την εμπορική μας ναυτιλία, σε μία χρονιά ιδιαίτερα ιδιόμορφη.
Η Ελλάδα του 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, ηγείται της ανοδικής πορείας της δυναμικότητας της ναυτικής της δύναμης, ξεπερνώντας την Κίνα, την Ιαπωνία, το Χονγκ Κονγκ και τη Σιγκαπούρη (η πεντάδα αυτή κατέχει περισσότερο από το 50% του παγκόσμιου στόλου). Το διάστημα 2007-2019, η μεταφορική ικανότητα του ελληνικού στόλου διπλασιάστηκε χωρίς να γεράσει, με μέσο όρο ηλικίας 9,17 έτη, όταν στον παγκόσμιο στόλο η μέση ηλικία είναι 9,61 έτη.
Αναμένοντας τα νέα για τις παραγγελίες νέων πλοίων, που σίγουρα θα είναι εξίσου θετικά, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως τα γερά θεμέλια της εμπορικής ναυτιλίας μας και το μεράκι των ανθρώπων της θάλασσας, από τους εφοπλιστές μέχρι τους ναυτικούς μας, είναι η συνταγή της πρωτοκαθεδρίας!
Με την ελπίδα πως η αναγέννηση των Ελληνικών ναυπηγείων, που βρίσκεται σε εξέλιξη, θα επιτύχει, η επιστροφή της ναυτιλίας μας στον τόπο της για επισκευές, αλλά και κατασκευές νέων πλοίων, θα σημάνει την οριστική επάνοδο της Ελλάδας στις θαλάσσιες μεταφορές.
Καθοριστική συμβολή προς την κατεύθυνση αυτή οφείλει, όμως, να διαδραματίσει η διεύρυνση το αριθμού των πλοίων υπό ελληνική σημαία. Οι σύνθετες ευρωπαϊκές διατάξεις και η ελληνική αδυναμία διαμόρφωσης ενός ευνοϊκότερου πλαισίου έχουν δυσμενή αποτελέσματα. Από τα 3.968 ποντοπόρα πλοία που βρίσκονται υπό ελληνικά συμφέροντα, μόνο τα 636 πλέουν με τη γαλανόλευκη να κυματίζει στην πρύμνη τους!
Η αποποινικοποίηση της παροχής φορολογικών κινήτρων στην ελληνική ναυτιλία και τον εφοπλιστικό κόσμο, και πολύ περισσότερο η παρότρυνσή τους για επιστροφή στα ελληνικά ναυπηγεία, με ουσιαστικά οφέλη, θα αποτελέσει σημαντική ώθηση προς την περεταίρω ανάπτυξη της δυναμικής μας στις θάλασσες του κόσμου! Στο ίδιο μήκος κύματος, η ισχυροποίηση του Έλληνα ναυτικού και η έμπρακτη προτροπή του κράτους για αύξηση των ελληνικών πληρωμάτων θα αποτελέσουν την επισφράγιση της παραδοσιακής σχέσης του έθνους μας με τη θάλασσα!
Καλές Θάλασσες στους ναυτικούς και τα βαπόρια μας!
Αναφορές
- Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, Ετήσια Έκθεση 2020.
- Καθημερινή, Ναυτιλία, “Επενδύσεις 3.094 δις από τους Έλληνες εφοπλιστές”.