12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΗ αγορά σε απόσταση ενός "click away"

Η αγορά σε απόσταση ενός “click away”


Του Βασίλη Μοάτσου,

Ήδη από τις 13 Δεκεμβρίου έχει τεθεί σε εφαρμογή η μέθοδος του “click away” και πρόκειται να είναι μέρος της καθημερινότητάς μας μέχρι και τις 7 Ιανουαρίου του νέου έτους. Αποτελεί μια πρακτική η οποία αποσκοπεί αφενός στο να δώσει ανάσα στις εταιρείες ταχυμεταφορών και αφετέρου να αναζωογονηθεί η αγορά, σε μια τελευταία προσπάθεια να «σωθεί» το εμπόριο για το τρέχον ημερολογιακό έτος. Επί παραδείγματι, η Γενική Ταχυδρομική σταμάτησε να δέχεται νέες αιτήσεις αποστολών από τις 3/12 μέχρι και τις 7/12 και η ACS έχει μειώσει κατά το ήμισυ τις αποστολές της από τις 9 του μηνός. Με τα δεδομένα αυτά και συμπεριλαμβανομένης της εορταστικής περιόδου που διανύουμε, η κυβέρνηση προχώρησε στην ανακοίνωση της πρακτικής του “click away”, έχοντας σε δεύτερο πλάνο την ανάκληση της απόφασης σε περίπτωση που προκαλεί περίσσιο συνωστισμό και η μετακίνηση πολιτών καταστεί εκτός ελέγχου.

Τι είναι η υπηρεσία αυτή;

Η υπηρεσία “click away” είναι μία γνώριμη διαδικασία στους περισσότερους και χρησιμοποιούταν ήδη σε αρκετές συναλλαγές. Αποτελεί τη διαδικασία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας ενός προϊόντος, την προπληρωμή του μέσω υπολογιστή είτε πληρωμή με POS κατά την άφιξη στο κατάστημα και τέλος την ολοκλήρωση της παραγγελίας μέσω της παραλαβής του προϊόντος. Σημειώνεται πως η διαδικασία αυτή προβλέπεται μόνο για επιχειρήσεις με πρόσβαση στο δρόμο και συνοδεύεται από αντίστοιχα περιοριστικά μέτρα, που αφορούν το πλήθος των ατόμων που συγκεντρώνονται και πρόστιμα ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα της επιχείρησης που υπέπεσε στην παραβίαση. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, η συναλλαγή επιτρέπεται μεταξύ του καταστήματος με μόλις ένα άτομο -εκείνο που έκανε την αγορά- και η σειρά αναμονής μπορεί να αποτελείται μέχρι και από 9 άτομα με τις γνώριμες πλέον αποστάσεις ανάμεσά τους. Τα πρόστιμα θα κυμαίνονται από 2.000 έως και 50.000 ευρώ και αναστολή λειτουργίας από 15 έως και 90 ημέρες.

Οι προβληματισμοί

Έντονες είναι οι ανησυχίες μεταξύ των καταστηματαρχών. Η παραπάνω διαδικασία προαπαιτεί την ύπαρξη e-shop, ώστε να ολοκληρώνονται με επιτυχία οι συναλλαγές. Το ζήτημα αυτό εγείρει ερωτήματα για πολλές -αν όχι τις περισσότερες- μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα. Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), είναι αδύνατο για τις επιχειρήσεις αυτές να ανταποκριθούν στο κάλεσμα αυτό, καθώς ο πολίτης πολύ απλά «δεν αγοράζει κάτι το οποίο δεν μπορεί να δει». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (Ε.Σ.Α) δήλωσε πως από τη μία πλευρά υπάρχει ο απεριόριστος σεβασμός στους επιστήμονες για θέματα υγείας, ωστόσο οι λύσεις που τώρα προτείνονται δεν είναι παρά προσωρινές, συμπληρωματικές και σίγουρα «μη πειστικές». Όσον αφορά το ζήτημα της μη ύπαρξης e-shop για τις επιχειρήσεις, τη λύση έρχεται να δώσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω της πλατφόρμας που ήδη διαθέτει εν ονόματι e-Καταναλωτής. Η εφαρμογή θα αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ επιχείρησης και καταναλωτή για όλες τις επιχειρήσεις που το χρειάζονται. Μέχρι και το σημείο αυτό, φαίνεται πως η προσωρινή αυτή κατάσταση δεν αποκλείει καμία επιχείρηση η οποία δικαιούται να επαναλειτουργήσει σε αυτό το «πιλοτικό πρόγραμμα».

Ένα δεύτερο ερώτημα το οποίο πρέπει να τεθεί, είναι η βιωσιμότητα επιχειρήσεων κυρίως συνοικιακού χαρακτήρα και με προϊόντα που η επαφή με τον πελάτη είναι ζήτημα βασικό για την έκβαση μιας συναλλαγής. Καταστήματα που λειτουργούν με λίγους πελάτες -της γειτονιάς- όπου το αγοραστικό τους κοινό είναι μεσήλικες και άτομα τρίτης ηλικίας, πώς θα ανταποκριθούν σε ένα σύστημα παροχής ηλεκτρονικού καταστήματος από έναν τρίτο φορέα και το οποίο χρειάζεται εκμάθηση κι εξοικείωση; Καταστήματα υποδημάτων ή ενδυμάτων για παράδειγμα, πόσο θα ωφεληθούν από τη νέα αυτή πραγματικότητα και τελικά θα ζημιωθούν από την πρακτική του “click away”;

Κατά την άποψη του γράφοντα, για το σύντομο χρονικό διάστημα της νέας αυτής καθημερινότητας, θα δημιουργηθεί σχεδόν αμέσως μια αγορά τριών ταχυτήτων. Στην καλύτερη θέση βρίσκονται οι μεγάλες επιχειρήσεις με πολλαπλά καταστήματα στις περιοχές που δραστηριοποιούνται, αλλά και σε εθνικό δίκτυο. Οι συγκεκριμένες έχουν την τεχνογνωσία, για να διαχειριστούν μια τέτοια κατάσταση. Διαθέτουν ήδη εξελιγμένα ηλεκτρονικά καταστήματα, έχουν εμπειρία στο ηλεκτρονικό εμπόριο και είναι εδραιωμένες στη συνείδηση του καταναλωτή στο κομμάτι του e-commerce. Στο δεύτερο σκαλοπάτι, υπάρχουν οι μεσαίες επιχειρήσεις. Οι συγκεκριμένες δεν είναι μέλη ενός μεγαλύτερου δικτύου επιχειρήσεων, είναι συνήθως τοπικού χαρακτήρα και έχουν ήδη κάνει τα πρώτα βήματα στο διαδικτυακό επιχειρείν, αφού οι νέες τεχνολογίες και απαιτήσεις των καταναλωτών το επιτρέπουν και το επιβάλλουν αντίστοιχα. Λειτουργούν με επιτυχία στο κομμάτι των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η κερδοφορία τους είναι αναμενόμενη και η βιωσιμότητά τους είναι, έστω με μεγάλες δυσκολίες, σχεδόν αναμενόμενη. Τελευταίες βλέπουμε τις επιχειρήσεις συνοικιακού χαρακτήρα. Είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, στηρίζονται στη στήριξη της περιοχής στην οποία ανήκουν ενώ το προϊόν που πουλάνε και το κοινό στο οποίο απευθύνονται δεν επιβάλλει την έστω συμπληρωματική -μέχρι τώρα- ύπαρξη ενός e-shop.

Γίνεται κατανοητό πως θα υπάρξουν υψηλές πιέσεις προς τις επιχειρήσεις της τελευταίας κατηγορίας. Απαιτείται να έρθουν σε επαφή με μια νέα πραγματικότητα, με τα αποτελέσματα να είναι αβέβαια. Θα χρειαστεί μια τουλάχιστον γενναία προσπάθεια των επιχειρήσεων, ώστε να καλύψουν κατά ένα μικρό μέρος τις απώλειες του πρώτου και δεύτερου κύματος της πανδημίας και πάνω απ’ όλα να επιδείξουν προσαρμοστικότητα. Είναι αναγκαίο, αλλά και επιβάλλεται νομικά, να επαναλειτουργήσουν με ένα εντελώς νέο τρόπο για τα δεδομένα τους. Είναι εξαιρετικά αβέβαιη η επιτυχία της νέας αυτής τακτικής για τις επιχειρήσεις αυτές και αυτό μένει να φανεί σε έρευνες κι επίσημα δελτία τύπου. Θα αναμένουμε επίσης, νέες εξελίξεις αναφορικά με τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τα μέτρα ενίσχυσής τους από το πρώτο κιόλας εξάμηνο του 2021 και την έλευση και διανομή του εμβολίου για τον κορωνοϊό που θα έρθει σαν από μηχανής θεός να επαναφέρει την κανονικότητα.


Αναφορές

  • Λεοντιάδης, Κώστας, “Νοκ Άουτ Η Γενική Ταχυδρομική, Σταματάει Να Δέχεται Αποστολές Μέχρι Τη Δευτέρα [Αποκλειστικό]”. Techblog.Gr, Διαθέσιμο εδώ. Τελευταία πρόσβαση 12/12/2020.
  • Βλαχάκης, Κώστας, “Πλαφόν Από Την ACS Σε Όλους Τους Πελάτες, Η Γενική Ταχυδρομική Ρολάρει Σιγά-Σιγά”. Techblog.Gr, Διαθέσιμο εδώ. Τελευταία πρόσβαση 12/12/2020.
  • Μιάμη, Αντιγόνη, “Δήλωση Προέδρου ΕΣΕΕ Κ. Γιώργου Καρανίκα”. ΕΣΕΕ – Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας. Διεθέσιμο εδώ. Τελευταία πρόσβαση 12/12/2020.
  • “Με Αφορμή Τις Ανακοινώσεις Της Κυβέρνησης Για Τη Λειτουργία Της Αγοράς, Ο Πρόεδρος Του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης Δήλωσε Στην Κρατική Τηλεόραση”. Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών. Διαθέσιμο εδώ. Τελευταία πρόσβαση 12/12/2020.
  • “Μόνο Με Click Away Το Λιανεμπόριο Από Την Κυριακή, Ανοίγουν Τη Δευτέρα Κομμωτήρια Και Βιβλιοπωλεία”. Gr. Διαθέσιμο εδώ. Τελευταία πρόσβαση 12/12/2020.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Μοάτσος
Βασίλης Μοάτσος
Γεννηθείς το 1998 στο Ηράκλειο Κρήτης, είναι φοιτητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών. Έχει επιλέξει την κατεύθυνση των Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, ενώ παράλληλα φοιτά και στο Deree στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων. Μιλά αγγλικά, γερμανικά, ενώ την περίοδο αυτή κάνει και μαθήματα ισπανικών. Συμμετείχε ενεργά σε προσομοιώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και κατά το περσινό έτος επέλεξε να φοιτήσει στο Leibniz Universität Hannover, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus. Ενδιαφέρεται για ζητήματα διεθνούς πολιτικής, οικονομικές εξελίξεις και τεχνολογία. Του αρέσει το ping pong, το ποδόσφαιρο, το θέατρο και τα επιτραπέζια παιχνίδια στρατηγικής.