11.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΗ Coca Cola από την σκοπιά της SWOT ανάλυσης

Η Coca Cola από την σκοπιά της SWOT ανάλυσης


Του Χρήστου Πουλιδάκη,

Η Coca-Cola Company είναι αμερικανική πολυεθνική εταιρεία ποτών παραγωγής, πώλησης και εμπορίας µη αλκοολούχων συμπυκνωμένων ποτών και σιροπιών και έχει την έδρα της στην Ατλάντα της Τζόρτζια στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Η Coca-Cola Company είναι µία από τις πολυεθνικές επιχειρήσεις, σήμερα, που επέκτειναν τις δραστηριότητες παραγωγής και διανομής των προϊόντων σε πάρα πολλές χώρες και είναι μια από τις μεγαλύτερες, αν όχι η μεγαλύτερη, εταιρεία στον τομέα της.

Θα γίνει ανάλυση της εταιρίας με την μέθοδο SWOT. Με αυτόν τον τρόπο προσσεγγίζουμε τις δυνάμεις (Strengths), τις αδυναμίες (Weaknesses), τις ευκαιρίες (Opportunities) και τις απειλές (Threats) στο περιβάλλον που δραστηριοποιείται μια επιχείρηση. Αυτό το εργαλείο βοηθάει στο να γίνει μια αποτύπωση της εταιρίας ώστε  να ληφθούν κατάλληλες αποφάσεις μελλοντικών στρατηγικών αποφάσεων ή κινήσεων.

Strengths – ∆υνατά σηµεία

  • Επωνυμία (brand name): Η Coca-Cola είναι μια από τις ισχυρότερες επωνυμίες της αγοράς, της οποίας η αξία αγγίζει τα $64,4 δις. Το λογότυπό της είναι παγκοσμίως γνωστό και είναι αδιαμφισβήτητα γνώριμο στον καθένα, ενώ μάλιστα βρίσκεται στην 6η θέση μεταξύ των πολυτιμότερων εταιρειών σε διεθνή κλίμακα σύμφωνα με το Forbes. Η φήμη της διευκολύνει τον εντοπισμό σε οποιοδήποτε ράφι έχει τοποθετηθεί και είναι δύσκολο να βρεθεί κάποιο υποκατάστατο για αυτήν λόγω της μοναδικής της γεύσης.
  • ∆ίκτυο διανομής: Στη πραγματικότητα η παραγωγή της δεν αποτελείται μόνο από την γνωστή σε όλους μας Coca-Cola, αλλά διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της, πάνω από 500 μάρκες αντιπροσωπεύοντας περισσότερα από 4.000 προϊόντα στον πλανήτη. Αυτός είναι ο λόγος που διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο διανομής και η ζήτηση των προϊόντων της είναι τεράστια. Το σύστημα που ακολουθεί της δίνει την δυνατότητα να διαχειρίζεται τα κόστη σε χαμηλά επίπεδα όπως επίσης και την τιμή πώλησης. Η σωστή διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας τής επιτρέπει να εξάγει τα προϊόντα της σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές πολύ γρήγορα. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία μπόρεσε και διεύρυνε το δίκτυο της που δέχεται συνεχώς νέους πελάτες.
  • Μερίδιο αγοράς: Οι 2 μεγαλύτεροι ανταγωνιστές στον τομέα παραγωγής ποτών είναι η Coca-Cola και η Pepsi. Από αυτές την κυρίαρχη θέση στην αγορά την έχει η πρώτη.
  • Στρατηγικές µάρκετινγκ: Χρησιμοποιεί παντός τύπου διαφημίσεις και το εύρος της απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και τις προτιμήσεις, αφού διαθέτει μεγάλη ποικιλία προϊόντων, από ενεργειακά ποτά, αναψυκτικά έως και πόσιμο νερό. Επιπλέον, για να κινήσει το ενδιαφέρον των πελατών στοχεύει σε ανθρώπους υψηλού κύρους και διασημότητας ώστε να την προωθήσουν.
    • Πηγή εικόνας: topontiki.gr

Weaknesses – Αδυναµίες

  • Επιβλαβής για την υγεία: Πολλά προϊόντα της περιέχουν ζάχαρη ή ουσίες οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε παχυσαρκία. Η υπερκατανάλωση αυτών των ποτών μπορεί να προκαλέσει διαβήτη και πολλοί θεωρούν ότι προκαλεί και φθορά στα δόντια. Ακόμη σύμφωνα με τον βρετανό φαρμακοποιό Niraj Naik έφτιαξε μια εικόνα βασιζόμενος στον συγγραφέα υγείας Wade Meredith και αναλύει τι γίνεται στο σώμα μας μέσα σε 1 ώρα από  την κατανάλωση μιας Coca-Cola.
Πηγή εικόνας: e3zine
  • Διαφοροποίηση προϊόντων: Σε αυτό τον τομέα η Coca-Cola είναι σε χαμηλά επίπεδα, σε αντίθεση με την Pepsi η οποία έχει διαφοροποιηθεί και εκτός από ποτά παράγει και προϊόντα τροφίμων όπως τα Lays και Kurkure. Αυτός ο κλάδος είναι ένα μοντέλο εσόδων στο οποίο η Coca-Cola υστερεί.
  • Μόλυνση περιβάλλοντος: Η Coca-Cola, επειδή χρησιμοποιεί πλαστικές συσκευασίες σε πολύ μεγάλη ποσότητα, κατηγορήθηκε από την Greenpeace το 2019 για 2η συνεχομένη χρονιά ότι αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες πλαστικών ρύπων. Σύμφωνα με την Guardian, η Coca-Cola κι άλλες 30 εταιρείες παράγουν σε μεγάλη ποσότητα πλαστικά απόβλητα. Βέβαια το 2019 η εταιρεία παραδέχτηκε ότι κατασκεύαζε πάνω από 3 εκατομμύρια πλαστικές συσκευασίες ετησίως.
Πηγή εικόνας: opportimes

Opportunities – Ευκαιρίες

  • Διαφοροποίηση προϊόντων: Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η εταιρεία έχει ένα εξαιρετικό σύστημα διανομής προϊόντων σε ολόκληρο τον κόσμο. Θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί αυτό το «όπλο» εισάγοντας στην αγορά και εναλλακτικά προϊόντα όπως αυτά των τροφίμων. Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσει περισσότερες πωλήσεις και πιθανότατα μεγαλύτερο μερίδιο της δεδομένης κυρίαρχης θέσης της.
  • Πόσιμο νερό: Το Kinley είναι συσκευασμένο νερό το οποίο ανήκει στη Coca-Cola. Το συγκεκριμένο ποτό διατίθεται σε πολλές και διαφορετικές γεύσεις ανάλογα με τις προτιμήσεις του κάθε καταναλωτή σε ανθρακούχο ή μη. Ωστόσο δεν είναι γνωστό σε όλες τις χώρες αλλά μόνο σε κάποιες χώρες της Ασίας και της Ευρώπης. Επομένως θα ήταν αρεστό να αναπτυχθεί το δίκτυο διανομής και κατανάλωσής του σε περισσότερες γεωγραφικές περιοχές.

Threats – Απειλές

  • Πρόστιμα: Οι αρχές της βορείας Ινδίας διέταξαν να κλείσει το εργοστάσιο Mehdiganj επειδή καταναλώνονταν μεγάλες ποσότητες νερού και επέβαλλαν πρόστιμο 126.000 Ρουπίες Ινδίας ή $2.000 για αυτό και άλλα ζητήματα.
  • Ανταγωνισμός: Οι τάσεις και η ανάπτυξη του καφέ και οι αγορές τσαγιού θα μπορούσαν έμμεσα να χτυπήσουν την Coca-Cola, διότι στις μέρες μας πολλοί άνθρωποι αναζητούν πιο υγιείς καταναλωτικές συνήθειες που περιέχουν λιγότερη ζάχαρη.

Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι η Coca-Cola Company είναι μια πολύ ισχυρή εταιρία με πολύ καλό δίκτυο διάχυσης προϊόντων ενώ τα προϊόντα της είναι περιζήτητα, πολύ γευστικά και ποιοτικά. Έχει βέβαια, όπως όλες οι εταιρίες, κάποια προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει και έχουμε δει βήματα προς αυτό. Για παράδειγμα, η εισαγωγή Coca-Cola zero αποδεικνύει ότι ενδιαφέρεται και για τους πελάτες οι οποίοι απεχθάνονται ή δεν θέλουν προϊόντα με προσθήκη ζάχαρης.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Πουλιδάκης
Χρήστος Πουλιδάκης
Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, είναι προπτυχιακός φοιτήτης στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών. Αυτή η επιστήμη του κινεί εξαιρετικά το ενδιαφέρον και γι'αυτό του άρεσει να σχολιάζει και να ενημερώνει τον κόσμο πάνω σε αυτό.