Του Στέφανου Σταγάκη,
Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι μία σύνθετη επιχειρηματική στρατηγική, με την οποία μια εταιρεία προσφέρει οφέλη σε μια κοινότητα. Κατά τη διεξαγωγή προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η εταιρεία αφιερώνει μέρος των κερδών της, προκειμένου να δημιουργήσει έναν θετικό αντίκτυπο στην τοπική κοινωνία. Οι εταιρικές πρωτοβουλίες μπορεί να περιλαμβάνουν την οικονομική υποστήριξη, τη διοργάνωση εθελοντικών δραστηριοτήτων ή ακόμα και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για κάποιο κοινωνικό ζήτημα. Τα πεδία δράσης της ΕΚΕ μπορούν βασικά να αφορούν κάθε πτυχή της καθημερινότητας της κοινωνίας. Ως παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε την οικονομική ενίσχυση της εκπαίδευσης παιδιών με λιγότερες ευκαιρίες, τις δράσεις καθαρισμού πάρκων και παραλιών, τη δωρεά εξοπλισμού σε νοσοκομεία κ.ά.
Η ανάληψη πρωτοβουλιών στο πλαίσιο της ΕΚΕ λειτουργεί θετικά, όχι μόνο για την κοινότητα-στόχο, αλλά και για την ίδια την εταιρεία που τις υλοποιεί: ο θετικός αντίκτυπος των δράσεων ΕΚΕ στους επωφελούμενους είναι πάντοτε φανερός και μετρήσιμος. Ο στόχος αυτών των ενεργειών είναι η αύξηση της αναγνωρισιμότητας του έργου και η προσέγγιση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου κοινού. Για παράδειγμα, μια στρατηγική Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης μιας μεγάλης αλυσίδας καφέ είναι η μετάβαση σε περιβαλλοντικά βιώσιμα υλικά σερβιρίσματος. Μια εταιρεία πληροφορικής μπορεί να συμβάλλει στην καταπολέμηση του χάσματος μεταξύ των φύλων με το να απασχολεί περισσότερες γυναίκες από τον χώρο της πληροφορικής. Μια βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να δωρίσει ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια για άτομα με κινητικές δυσκολίες ή μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών θα μπορούσε να οργανώσει έναν εθελοντικό καθαρισμό στο δάσος της Πάρνηθας.
Δράσεις όπως αυτές προσελκύουν πάντα την προσοχή και λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές για μια σειρά θετικών αποτελεσμάτων. Κάποιες φορές, η πολλαπλασιαστική ισχύς είναι τόσο μεγάλη που κι άλλες επιχειρήσεις, ή και ιδιώτες, αναλαμβάνουν να συνεχίσουν το έργο, να το επεκτείνουν ή να το αναπαράξουν. Σε κάθε περίπτωση, η υιοθέτηση μιας στρατηγικής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης θεωρείται μία από τις καλύτερες μεθόδους προβολής και προσέλκυσης κοινού για μια εταιρεία, καθώς την βοηθά να ξεχωρίζει στην αγορά της, έναντι των υπολοίπων. Επιλέγοντας να είναι κοινωνικά υπεύθυνη, δείχνει ότι μεταξύ όλων των ανταγωνιστών της αγοράς υπάρχει αυτή η μία επιχείρηση που προσφέρει σε όσους έχουν ανάγκη, που «δίνει πίσω» στους ανθρώπους μέρος των κερδών της και στηρίζει έμπρακτα την τοπική κοινωνία.
Η πράξη δείχνει πως η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μπορεί να λειτουργήσει ως αποτελεσματικό μέσο διαφήμισης, καθώς δημιουργεί μια ιδιαίτερα θετική εικόνα και προσεκλύει περισσότερους ανθρώπους να στηρίξουν το κοινωνικό της έργο, αγοράζοντας τα δικά της προϊόντα. Έτσι, ένα δυναμικό πρόγραμμα ΕΚΕ που συμπληρώνεται από μια αποτελεσματική στρατηγική μάρκετινγκ μπορεί να ενισχύσει τις πωλήσεις και να πολλαπλασιάσει τα κέρδη. Αυτός είναι ίσως ο τελικός λόγος για τον οποίο οι επιχειρήσεις επιλέγουν στρατηγικά ανάλογες πρωτοβουλίες. Με μία φράση: τόσο η κοινωνία όσο και οι επιχειρήσεις επωφελούνται σημαντικά από την ΕΚΕ. Είναι απλώς μια κατάσταση στην οποία όλοι κερδίζουν.