Της Ροδάνθης Αλεξίου,
Λιγότερο από μια εβδομάδα μακριά από τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, είναι προφανές ότι οι καμπάνιες των δύο υποψηφίων βγάζουν τους τελευταίους άσσους από τα μανίκια τους. Φυσικά, οι τελευταίοι μήνες δεν ευνόησαν καμία από τις δύο προεκλογικές εκστρατείες, καθώς και οι δύο είχαν να προσαρμοστούν στις δύσκολες συνθήκες που επέβαλε ο κορωνοϊός. Διαδικτυακές ή drive-by συγκεντρώσεις, εικονικά συνέδρια και οι αυστηροί υγειονομικοί κανόνες, που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας, που επηρέασε βαθιά την κοινωνική και πολιτική σκηνή του 2020, αναδιοργάνωσαν την στρατηγική των δύο υποψηφίων, αν και οι δύο διαχειρίστηκαν την κατάσταση αρκετά διαφορετικά: ο μεν Biden έτρεξε μια καμπάνια με απόλυτο σεβασμό στην υγειονομική κρίση, που λάμβανε χώρα τους τελευταίους μήνες, ο δε Trump είχε να αντιμετωπίσει κατηγορίες για τον λανθασμένο χειρισμό της κυβέρνησής του έναντι του κορωνοϊού, ενώ, παράλληλα, παρέβλεπε τη σημασία της χρήσης μάσκας και την προστασία της υγείας των υποστηρικτών του κατά τις πολυάριθμες διά ζώσης συγκεντρώσεις του. Αυτές οι διαφορές ήταν, όμως, αντιληπτές από την αρχή της πανδημίας. Τι έχει αλλάξει στην στρατηγική των δύο εκστρατειών μερικές ημέρες πριν την μεγάλη ημέρα;
Αυτή η ερώτηση μπορεί να απαντηθεί αν παρατηρήσουμε τα μέρη που επέλεξαν οι Ρεπουμπλικανοί και οι Δημοκρατικοί να κάνουν τις τελευταίες στάσεις τους πριν τις 3 Νοεμβρίου. Οι πολιτείες αυτές είναι οι Florida, Pennsylvania, North Carolina, Michigan, Wisconsin και Arizona, στις οποίες υπήρχε πολύ μικρή απόκλιση ψήφων στις εκλογές του 2016 μεταξύ της Hillary Clinton και του Donald Trump και στο τέλος τις είχε κερδίσει όλες ο δεύτερος. Και οι δύο υποψήφιοι φέτος έχουν ξοδέψει αρκετά από έναν συνολικό προϋπολογισμό 1 δισεκατομμυρίου σε αυτές τις πολιτείες, που έχουν αρκετούς εκλέκτορες και μπορεί να αποτελέσουν καθοριστικούς παράγοντες για το αποτέλεσμα των εκλογών. Χαρακτηριστικό είναι ότι για κάθε 10 δολάρια τηλεοπτικών διαφημίσεων σε όλες τις πολιτείες, τα 9 ξοδεύτηκαν σε τηλεοπτικές διαφημίσεις σε αυτές τις συγκεκριμένες πολιτείες. Ο Trump, αφού βρέθηκε στην Pennsylvania σε μια συγκέντρωση, που δεν πληρούσε τα υγειονομικά κριτήρια (αποστάσεις, μάσκες), επισκέφθηκε, στη συνέχεια, την Florida, όπου και ψήφισε διά ζώσης. Έχοντας αμφισβητήσει την ασφάλεια των ψήφων μέσω ταχυδρομείου, παρόλο που οι φόβοι του δεν έχουν βασιστεί σε στατιστικά στοιχεία, ψήφισε με τη φυσική του παρουσία. Οι υπεύθυνοι της καμπάνιας του είναι αισιόδοξοι για τα αποτελέσματα των εκλογών, αφού θεωρούν ότι η στρατηγική που εφαρμόζουν, επισκεπτόμενοι σπίτια και διοργανώνοντας μεγάλες συγκεντρώσεις, δημιουργεί μια πιο προσωπική σχέση των ψηφοφόρων με τον Πρόεδρο και κατά συνέπεια ένα πιο φανατικό κοινό. Αυτή θα ήταν μια πολύ έξυπνη στρατηγική, αν δεν ερχόταν σε αντίθεση με τις συνθήκες της προεκλογικής περιόδου και τα υγειονομικά μέτρα, που θα έπρεπε να τηρηθούν. Αντίθετα, ο Biden προτιμάει τις διαδικτυακές συγκεντρώσεις ή σε όσες γίνονται δια ζώσης να τηρεί τις ασφαλείς αποστάσεις και να υπάρχει υποχρεωτική χρήση μάσκας. Όπου χάνει από τις παραδοσιακές προεκλογικές μεθόδους κερδίζει, βέβαια, σε υποστήριξη από γνωστά πρόσωπα της πολιτικής, κοινωνικής σκηνής και του χώρου του θεάματος, οι οποίοι διοργανώνουν fundraisers για την καμπάνια του.
Η εμπλοκή διασήμων στις προεδρικές εκλογές, σίγουρα, βοήθησε στην ευαισθητοποίηση των Αμερικανών να ψηφίσουν, κάτι που αποδεικνύεται τις τελευταίες ημέρες, όταν περίπου 60 εκατομμύρια έχουν ψηφίσει πρόωρα. Στο Τέξας, παραδείγματος χάριν, οι Αμερικανοί που έχουν ήδη ψηφίσει είναι παραπάνω από 7 εκατομμύρια, το 80% των Αμερικανών που ψήφισαν σε αυτή την πολιτεία πριν τέσσερα χρόνια. Αν οι μισοί που έχουν ήδη ψηφίσει έχουν επιλέξει τον Joe Biden, θα έχει ήδη λάβει τις ίδιες ψήφους με την Clinton το 2016. Η ανησυχία για την καμπάνια του Biden, ωστόσο, παραμένει: παρόλο που θα μπορούσαν να κερδίσουν τη λαϊκή ψήφο, μπορεί το σενάριο του 2016 να επαναληφθεί και να χάσουν λόγω της έλλειψης των εκλεκτόρων. Γι’ αυτό, άλλωστε, προσπαθούν να κερδίσουν και στα swing states, που ο Trump είχε κερδίσει με ελάχιστη διαφορά.
Όσον αφορά τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η καμπάνια του Biden βλέπει αισιόδοξα σημάδια για το αποτέλεσμα των εκλογών. Με τα τελευταία στατιστικά να δείχνουν προβάδισμα του πρώην Αντιπροέδρου των Η.Π.Α. έναντι του Donald Trump, ο νυν Πρόεδρος προσπαθεί να εξασφαλίσει τα swing states, γιατί χωρίς αυτά δεν έχει καμιά ελπίδα, για να επανεκλεγεί. Μετά το τελευταίο debate, που υιοθέτησε ένα πιο ήρεμο προφίλ μπροστά στην κάμερα, ελπίζει να κρατήσει τους υποστηρικτές που είχε κερδίσει από τις τελευταίες εκλογές και να μην χάσει την υποστήριξη από το κόμμα του, που φαινόταν δύσπιστο για την ικανότητά του να κερδίσει έναντι του Biden, αφότου τον παρακολούθησαν στο πρώτο επεισοδιακό debate. Ανησύχησαν ότι, με μια πιθανή ήττα του, η επιρροή των Δημοκρατικών θα αυξανόταν τόσο που θα κινδύνευαν και Ρεπουμπλικανοί αντιπρόσωποι στον δικό τους αγώνα για επανεκλογή. Τις τελευταίες ημέρες, όμως, οι Ρεπουμπλικανοί συσπειρώθηκαν ξανά γύρω από τον Αμερικανό Πρόεδρο παρουσιάζοντας ένα ενωμένο κόμμα εν αναμονή της εκλογικής αναμέτρησης.
Η τελευταία εβδομάδα έχει μια παράδοξη ηρεμία με σχέση με τους τελευταίους μήνες και τα σκάνδαλα που τους σημάδεψαν. Μετρώντας τις ημέρες αντίστροφα, περιμένουμε να δούμε, αν φυλάει κάποιος υποψήφιος κάτι για την τελευταία στιγμή και ελπίζουμε αυτή η πολιτική ηρεμία στις Ηνωμένες Πολιτείες να μην είναι απλώς η νηνεμία πριν από την καταιγίδα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Trump and Biden Hit Swing States, With 10 Days Until Election Day, New York Times, https://www.nytimes.com/live/2020/10/24/us/trump-biden-election
- The latest on the 2020 election, CNN, https://edition.cnn.com/politics/live-news/us-election-news-10-26-2020/index.html