Της Ευαγγελίας Παλαιολόγου,
Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής είναι η μόνη χώρα που απαγόρευσε την εκπαίδευση των δούλων. Κατά την εποχή της δουλείας, στις Ηνωμένες Πολιτείες η εκπαίδευση των δούλων Αφροαμερικανών, εκτός από τη θρησκευτική διδασκαλία, αποθαρρύνθηκε πλήρως, μέχρι που τελικά θεωρήθηκε παράνομη στα περισσότερα κράτη του Νότου. Μετά το 1831, με την επανάσταση του Nat Turner η απαγόρευση επεκτάθηκε σε ορισμένες πολιτείες και προς τους ελεύθερους Αφροαμερικάνους.
Η εξέγερση του Nat Turner ήταν μια εξέγερση των σκλαβωμένων Αφροαμερικανών που έλαβε χώρα στην κομητεία Southampton της Βιρτζίνια, τον Αύγουστο του 1831, με επικεφαλής τον Nat Turner. Οι εξεγερμένοι σκότωσαν περίπου 65 ανθρώπους, πολλοί από τους οποίους ήταν λευκοί. Ωστόσο, η εξέγερση ανετράπη αποτελεσματικά στο Belmont Plantation, το πρωί της 23ης Αυγούστου του 1831. Στη συνέχεια, οργανώθηκαν πολιτοφυλακές από λευκούς σε αντίποινα εναντίον των υποδουλωμένων. Το κράτος εκτέλεσε 56 σκλάβους που κατηγορούνταν για την εξέγερση. Περίπου 120 σκλάβοι και ελεύθεροι Αφροαμερικάνοι δολοφονήθηκαν από πολιτοφύλακες και όχλους στην περιοχή. Οι κρατικοί νομοθέτες θέσπισαν νέους νόμους που απαγόρευαν την εκπαίδευση σκλάβων, αλλά και ελεύθερων Αφροαμερικανών.
Παρόλα αυτά, τόσο οι ελεύθεροι όσο και οι υποδουλωμένοι Αφροαμερικάνοι συνέχισαν να μαθαίνουν να διαβάζουν μέσα από την αρωγή διάφορων παράνομων και κρυφών προσπαθειών ελεύθερων Αφροαμερικανών, λευκών και άτυπων σχολείων, που λειτούργησαν έντονα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Επιπλέον, οι σκλάβοι χρησιμοποίησαν διάφορες τεχνικές, όπως αφήγηση ιστορίας, μουσική και χειροτεχνίες, για να μεταδώσουν τις πολιτιστικές τους παραδόσεις και άλλες πληροφορίες. Έως το 1865, περίπου το 9% των σκλάβων πέτυχαν έναν βασικό βαθμό εκπαίδευσης και αυτό συνέβη, διότι στις μεγάλες κυρίως πόλεις οι μορφωμένοι σκλάβοι είχαν περισσότερες ευκαιρίες να διδάξουν άλλους, ενώ συγχρόνως λευκοί και ακτιβιστές Αφροαμερικάνοι λειτουργούσαν παράνομα σχολεία σε πόλεις, όπως οι Μπάτον Ρουζ, Νέα Ορλεάνη, Τσάρλεστον, Ρίτσμοντ και Ατλάντα.
Ένας αξιοσημείωτος εκπαιδευτικός ήταν ο John Berry Meachum, ένας έγχρωμος πάστορας, ο οποίος δημιούργησε το «Floating Freedom School» στον ποταμό Μισισιπή, παρακάμπτοντας τους νόμους κατά της παιδείας των Αφροαμερικανών. Σημαντικό πρόσωπο ήταν και η Margaret Crittendon Douglass, μια λευκή γυναίκα, που δημοσίευσε απομνημονεύματα, αφού φυλακίστηκε στη Βιρτζίνια, για την παροχή δωρεάν διδασκαλίας σε έγχρωμα παιδιά. Η Catherine και η Jane Deveaux, μια έγχρωμη μητέρα και η κόρη της, μαζί με την Καθολική καλόγρια Mathilda Beasley διεύθυναν υπόγεια σχολεία στη Σαβάνα της Γεωργίας. Ακόμα και στις φυτείες η τακτική της πρόσληψης σκλάβων βοήθησε στη διάδοση του αλφαβητισμού, διότι ήταν κοινό για τους μορφωμένους να μοιράζονται τη μάθησή τους. Ως αποτέλεσμα της συνεχούς ροής μάθησης στις φυτείες, πάντα υπήρχαν αρκετοί μορφωμένοι σκλάβοι.
Ήδη από τη δεκαετία του 1710 οι σκλάβοι λάμβαναν βιβλική παιδεία από τους δασκάλους τους. H συγγραφέας Phillis Wheatley διδάχθηκε στο σπίτι του αφεντικού της και κατέληξε να χρησιμοποιεί τις ικανότητές της για να γράφει ποίηση, απευθυνόμενη σε ηγέτες της κυβέρνησης, σχετικά με τα συναισθήματά της για τη δουλεία. Δεν ήταν, όμως, όλοι τόσο τυχεροί. Πολλοί σκλάβοι έμαθαν να διαβάζουν μέσω της χριστιανικής διδασκαλίας, αλλά μόνο εκείνοι των οποίων οι ιδιοκτήτες τους επέτρεπαν να παρευρεθούν. Μερικοί ιδιοκτήτες σκλάβων ενθάρρυναν τον αλφαβητισμό τους, επειδή χρειάζονταν κάποιον για να εκτελέσει διάφορα καθήκοντα εκ μέρους τους. Δεν ενθάρρυναν, βέβαια, τους σκλάβους στο να μάθουν γραφή. Οι ιδιοκτήτες σκλάβων έβλεπαν τη γραφή ως κάτι που μόνο οι μορφωμένοι λευκοί πρέπει να γνωρίζουν. Διάφοροι Αφροαμερικάνοι ιεροκήρυκες προσπαθούσαν να διδάξουν μερικούς από τους σκλάβους να διαβάζουν κρυφά, αλλά υπήρχαν πολύ λίγες ευκαιρίες για συγκεντρωμένες περιόδους διδασκαλίας.
Υπάρχουν ενδείξεις για 237 άγνωστες πλάκες, 27 μολύβια γραφίτη, 2 μολύβια για πλάκες και 18 πλάκες γραψίματος, τα οποία ανακαλύφθηκαν σε σπίτια κάποτε καταλαμβανόμενα από τους έγχρωμους υπηρέτες του Thomas Jefferson. Αυτό δείχνει ότι οι σκλάβοι ασκούσαν κρυφά τις δεξιότητες της ανάγνωσης και της γραφής, όταν είχαν χρόνο, πιθανότατα τη νύχτα. Πιστεύεται ότι οι σκλάβοι εξασκούσαν τη γραφή περισσότερο στο χώμα παρά σε πλάκες, γιατί ήταν πολύ πιο εύκολο να σβηστεί. Στη συνέχεια, οι σκλάβοι μεταβίβασαν τις νέες γνώσεις τους σε άλλους.
Στη δεκαετία του 1780, μια ομάδα που ονομαζόταν «Pennsylvania Society for Promoting the Abolition of Slavery» (PAS) ανέλαβε καθήκοντα κατά της δουλείας, παρέχοντας σε πρώην σκλάβους εκπαιδευτική και οικονομική βοήθεια. Βοήθησε, επίσης, με νομικές υποχρεώσεις για να σιγουρευτεί ότι δεν θα αποτελέσουν ξανά αντικείμενο πώλησης. Μια άλλη ομάδα κατά της δουλείας, η «New York Manumission Society» (NYMS), ίδρυσε δωρεάν σχολείο για τους Αφροαμερικάνους. Λίγο αργότερα η ομάδα PAS ίδρυσε, επίσης, μερικά σχολεία για τους ελεύθερους Αφροαμερικάνους, στα οποία εργάστηκαν πολλοί έγχρωμοι απελευθερωμένοι. Διδάχθηκαν ανάγνωση, γραφή, γραμματική, μαθηματικά και γεωγραφία. Μερικές από τις εργασίες τους έδειξαν ότι οι καθηγητές προετοίμαζαν τους μαθητές για τη δημιουργία μιας νέας μεσαίας κοινωνικής τάξης. Το 1787 ιδρύθηκε το Αφρικανικό Ελεύθερο Σχολείο, το οποίο παρείχε εκπαίδευση στους Αφροαμερικάνους της Νέας Υόρκης για περισσότερες από έξι δεκαετίες.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Beginnings of Black Education. Virginia Museum of History and Culture https://www.virginiahistory.org
- Education, African American. Encyclopaedia.com https://www.encyclopedia.com