Του Άρη Κατσίδη,
O CEO της Amazon, Jeff Bezos, πέρασε μεγάλο διάστημα της ζωής του στον χώρο του investing, αλλά και στην δημιουργία του αμερικανικού κολοσσού του e-commerce. Όπως όλοι οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες, έχει δώσει κατά καιρούς συμβουλές, σχετικά με το πώς πρέπει να διαχειρίζεται κάποιος καλύτερα τα οικονομικά του.
Ας δούμε ποιες είναι αυτές οι πέντε συμβουλές:
1) Να παρατηρείτε τους πελάτες και όχι τους ανταγωνιστές
Ο Jeff Bezos έχει δηλώσει ότι οι τεχνολογικές εταιρίες έχουν εμμονές έναντι των ανταγωνιστών τους. «Περιμένουν και βλέπουν τι φέρνουν οι αντίπαλοί τους, στη συνέχεια προσπαθούν να το ταιριάξουν και να το κάνουν και αυτοί» έχει, χαρακτηριστικά, αναφέρει.
Βέβαια, ακούγουντας τους πελάτες της, η Amazon δημιούργησε το Amazon Web Services (AWS), το οποίο έχει σχεδιαστεί για να λύσει τα προβλήματα με υπερβολικά ακριβά προϊόντα hosting and open-source που δεν δυνατό να υποστηρίζουν εύκολα ταχέως αναπτυσσόμενες ή ήδη μεγάλες εταιρείες. Η AWS είναι, πλέον, επιχείρηση αξίας άνω των $10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το 2015 ο Jeff Bezos ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «πολλές εταιρίες περιγράφουν τους εαυτούς τους ως επικεντρωμένες στον πελάτη, αλλά οι περισσότερες τεχνολογικές εταιρίες στοχεύουν στο να κοντράρουν τους ανταγωνιστές. Παρατηρούν τι κάνουν οι άλλοι και μετά δουλεύουν γρήγορα για να τους ακολουθήσουν».
2) Να παίρνετε ρίσκα
Η Amazon δεν δημιουργήθηκε μέσα σε μία μέρα ως ο αμερικανικός κολοσσός e-commerce που γνωρίζουμε. Χρειάστηκαν τρεις προσπάθειες για να φτάσει στην κορυφή. Πρώτα, λειτουργούσε ως Amazon Auctions, κάτι ανάλογο με το eBay, απλώς δεν είχε την αντίστοιχη επιτυχία και μετατράπηκε σε zShops. Στο τέλος, έγινε το Amazon Marketplace, που όλοι γνωρίζουμε και αντιπροσωπεύει περίπου το 50% των μονάδων που πωλούνται στο amazon.com.
Σχετικά με αυτό, ο Jeff Bezos έχει δηλώσει ότι «δεδομένου ότι υπάρχει πιθανότητα 10% για πληρωμή 100 φορές, θα πρέπει να παίρνεις αυτό το στοίχημα κάθε φορά. Η αποτυχία και η επινόηση είναι αδιαχώριστα δίδυμα. Για να σκεφτείτε μια εφεύρεση πρέπει να πειραματιστείτε και αν γνωρίζετε εκ των προτέρων ότι πρόκειται να λειτουργήσει, δεν θεωρείται ότι κάνατε πείραμα».
3) Κάνε τους εργαζομένους να σκέφτονται σαν ιδιοκτήτες
Όταν ο Jeff Bezos έγραψε την πρώτη ετήσια αποστολή, η Amazon είχε 614 εργαζομένους, καθώς είχαν αυξηθεί κατά 158 από το προηγούμενο έτος. Αυτή τη στιγμή, ο Αμερικανικός κολοσσός e-commerce έχει πάνω από 230.000 εργαζομένους.
Ο ισχυρός άνδρας της Amazon δήλωσε χαρακτηριστικά το 1997 πως «θα συνεχίσουμε να επικεντρωνόμαστε στην πρόσληψη και στο να συνεχίσουν να βρίσκονται σε εμάς ταλαντούχοι υπάλληλοι και να σταθμίζουμε τον μισθό τους σε μετοχές και όχι σε μετρητά. Γνωρίζουμε ότι η επιτυχία μας θα επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά μας να προσελκύουμε και να διατηρούμε μια βάση εργαζομένων που να έχουν κίνητρα, καθένας από τους οποίους πρέπει να σκέφτεται και, ως εκ τούτου, πρέπει πραγματικά να είναι ιδιοκτήτης».
4) Φτιάξε μια κουλτούρα που να είναι σωστή για την εταιρία σου
H κουλτούρα της Amazon είναι φημισμένη για την πρωτοπορία της, ενώ έχει πάντα είτε μικρό κέρδος είτε λίγες απώλειες, δηλαδή δεν κάνει μεγάλα επιχειρηματικά ανοίγματα, όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκεται στο χρηματιστήριο.
Ο CEO της Amazon τόνισε σχετικά με αυτό ότι «τις δύο τελευταίες δεκαετίες, συλλέξαμε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων με παρόμοια σκέψη. Άνθρωποι, που βρίσκουν την προσέγγισή μας ενεργητική και σημαντική».
5) Να μην υπάρχουν πολλά άτομα για τη λήψη αποφάσεων
Ο Jeff Bezos υποστηρίζει ότι υπάρχουν δύο είδη αποφάσεων. «Τα μη αναστρέψιμα σημεία καμπής, που αποκαλεί αποφάσεις τύπου 1, στα οποία πρέπει να συμμετέχουν τα ανώτατα στελέχη και ένας μεγαλύτερος αριθμός αποφάσεων, λέγονται αποφάσεις τύπου 2, στις οποίες μια επιχείρηση μπορεί να κάνει κάποια αντιστροφή, αν γίνει κάτι λάθος» έχει σημειώσει.
Συνεχίζοντας, έχει αναφέρει πως «οι αποφάσεις τύπου 2 μπορούν και πρέπει να λαμβάνονται γρήγορα από άτομα υψηλής κριτικής ή μικρές ομάδες. Καθώς οι οργανισμοί μεγαλώνουν, φαίνεται να επικρατεί η τάση να υπάρχει μεγάλη διαδικασία λήψης αποφάσεων τύπου 1 στις περισσότερες αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένων πολλών αποφάσεων τύπου 2».
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη στασιμότητα και την αποστροφή του κινδύνου, σύμφωνα με το CEO της Amazon.
Όλα όσα προαναφέρθηκαν αποσαφηνίζουν την κατάσταση γύρω από την, κατά τα φαινόμενα, σύνθετη προσωπικότα, σε όλα τα επίπεδα, του ελληνοαμερικανού Jeff Bezos. Σίγουρα τίποτα δεν είναι τυχαίο και ποτέ κανένας δεν του έχει χαριστεί στη μακρόχρονη επενδυτική και επενδυτική του παρουσία. Όσο πιο προσιτός γίνεται, προσφέροντας απλόχερα τις συμβουλές του, τόσο πιο εύφορο θα είναι το έδαφος για την ανάδειξη νέων, επιτυχημένων -ελπίζουμε- πρωτοβουλιών.