Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,
Κάπου εδώ, όντες στην πλευρά των ανθρώπων που επιλέγουν να βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο, θα προσπαθήσουμε να εκμεταλλευτούμε την πανδημία του κορωνοϊού, η οποία δεν λέει να μας εγκαταλείψει, για περαιτέρω σκέψη και προβληματισμό, εκτός φυσικά του γνωστού και μη εξαιρετέου χώρου της υγείας.
Εκτός, λοιπόν, από τα εκατομμύρια νοσούντα και θανόντα, ανά τον πλανήτη, θύματα, προέκυψαν και άλλα ζητήματα γύρω από τον επιχειρηματικό κλάδο, που είναι και αυτός που μας ενδιαφέρει. Αναδείχθηκαν κενά στο σύστημα, που οι περισσότερες εταιρίες, δημόσιου ή ιδιωτικού ενδιαφέροντος, ακολουθούν και δυστυχώς χρειαζόταν μια πολύ δυσχερής συνθήκη, σαν αυτή της πανδημίας, για να τα υπενθυμίσει και να τα επαναφέρει στο προσκήνιο.
Εν έτει 2020, είναι το λιγότερο ανεπίτρεπτο, όπου δύναται, οι επιχειρήσεις να μην έχουν μεριμνήσει για την εξ’ αποστάσεως ομαλή λειτουργία τους. Δεν είναι ανάγκη, για παράδειγμα, μία έγκυος γυναίκα, να μην έχει την δυνατότητα να προσφέρει τις υπηρεσίες της από την άνεση του σπιτιού της, μέχρι η κύηση της να χρήζει πραγματικά άδειας. Δεν είναι ανάγκη, επίσης, ένας άνθρωπος που ταλαιπωρείται από έναν τραυματισμό να υποφέρει καθημερινά κατά την μετάβαση του στον εργασιακό του χώρο και να μην έχει την επιλογή να προσφέρει χωρίς να είναι αναγκασμένος να χρεώνεται μέρες από την άδειά του, ενώ δεν υπάρχει πρόβλημα σε ό,τι αφορά την προσφορά του στον εργασιακό του χώρο. Είμαστε πολύ τυχεροί, που στην εποχή μας, η τεχνολογία και το διαδίκτυο είναι σε τόσο προηγμένο στάδιο που προσφέρουν απεριόριστες δυνατότητες, στις περισσότερες αν όχι σε όλες τις δραστηριότητες.
Δυστυχώς, στην χώρα μας τουλάχιστον, δημιουργήθηκε ένας απίστευτος πανικός στις δημόσιες υπηρεσίες, αλλά και στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς η επιβολή των περιοριστικών μέτρων την άνοιξη είχε ως συνέπεια την «παράλυση» τους και την σχεδόν εξ’ ολοκλήρου, σε κάποιες περιπτώσεις, παύση των δραστηριοτήτων τους. Πλέον, θέλοντας και μη, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες και διευθυντές επιχειρήσεων έχουν προσαρμοστεί και έχουν υιοθετήσει έναν πιο σύγχρονο τρόπο λειτουργίας.
Περνώντας στην εντελώς θετική σκοπιά ανάλυσης, σύμφωνα με πολλούς ερευνητές που ασχολούνται με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες οι εργαζόμενοι παρουσιάζουν καλύτερα επίπεδα απόδοσης, έχει παρατηρηθεί ότι η τηλεργασία μπορεί να είναι εξίσου ή ακόμα και πιο παραγωγική με την δια ζώσης απασχόληση. Ήδη, σε αρκετές εταιρίες του εξωτερικού και σε λιγότερες εντός συνόρων δίνεται η δυνατότητα επιλογής στους εργαζόμενους να επιλέγουν την άνεση του χώρου κατοικίας τους για κάποιες μέρες της εβδομάδας. Σε κάθε παραγωγική διαδικασία το ζητούμενο είναι να «βγαίνει η δουλειά», να επιτυγχάνονται οι εκάστοτε στόχοι, κάτι που δεν προϋποθέτει σε καμία περίπτωση την φυσική παρουσία των εργαζομένων.
Όπως σε κάθε κρίση, έτσι και σε αυτήν που ήταν υγειονομικού ενδιαφέροντος, υπήρξαν κάποιοι που ήταν έτοιμοι και παρά τις αντίξοες συνθήκες κατάφεραν όχι μόνο να επιβιώσουν, αλλά και να βγουν ακόμη πιο ισχυροί. Τρανό παράδειγμα όλων όσων προαναφέρθηκαν αποτελούν ορισμένες εταιρίες διεθνώς, όμως εμείς θα ασχοληθούμε με δύο από αυτές που μας έκαναν εντύπωση.
Αρχικά, η Microsoft, εκτός των μέχρι τώρα δραστηριοτήτων της, ξεκίνησε την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών γύρω από τα θέματα διαχείρισης της πανδημίας. Έτσι, προκειμένου μια εταιρία να ξεκινήσει τις απολύσεις, οι εκπρόσωποι της Microsoft έβρισκαν λύσεις ώστε να διατηρείται η βιωσιμότητα μέσω της εκμετάλλευσης του ανθρώπινου δυναμικού εξ’ αποστάσεως, όπως δηλαδή επέτρεπαν οι υπάρχουσες συνθήκες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αναδείχθηκε ένα νέο πρόσωπο του παγκόσμιου τεχνολογικού κολοσσού, πιο κοινωνικό, πιο συναδελφικό μα πάνω από όλα πλήρως εκσυγχρονισμένο και έτοιμο να αποδώσει τα μέγιστα.
Από κοντά ακολούθησε η γνωστή σε όλους εταρία παροχής ψυχαγωγικού περιεχομένου Netflix. «Σιγά τα ωά» θα πει κάποιος, απλώς όλοι ήταν κλεισμένοι στα σπίτια τους και είχε παραπάνω συνδρομές δεν έκανε και κάτι ουσιαστικό η ίδια. Η αλήθεια είναι ότι σε πολλές επιχειρήσεις επικρατεί αυτή η «μπακαλίστικη» σκέψη, αυτός ο απαρχαιωμένος τρόπος σκέψης κατά τον οποίο οι όποιοι επενδυτές περιμένουν τις εξελίξεις να έρθουν πάνω τους χωρίς αυτοί να έχουν προηγουμένως μεριμνήσει. Στον αντίποδα, λοιπόν, κατά την διάρκεια της υποχρεωτικής καραντίνας, η Netflix προχώρησε σε εκπληκτική αύξηση του προσφερόμενου περιεχομένου. Παρά το γεγονός ότι νέες παραγωγές δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν πουθενά στον κόσμο, λόγω των περιορισμών που είχαν υποβληθεί για την προστασία της δημόσιας υγείας, η εταιρία έσπευσε να αγοράσει τα δικαιώματα από διάφορες ταινίες και σειρές, λιγότερο ή περισσότερο γνωστές, ώστε να μην αφήσει παραπονεμένο κανέναν από τα εκατομμύρια συνδρομητών. Καθρέπτης όλων των εισηγμένων εταιριών είναι, τι άλλο, τα ταμπλό των χρηματιστηριακών αγορών, στα οποία η Netflix διέπρεψε βλέποντας την τιμή της κοντά στα $470, από τα $325 που βρισκόταν με την είσοδο στην νέα δεκαετία.
Συνοψίζοντας, κάθε επιχείρηση που σέβεται τον εαυτό της οφείλει να προλαβαίνει και όχι να θεραπεύει όποια προβλήματα μπορεί να παρουσιαστούν. Τα εργαλεία που είναι εύκολα προσβάσιμα στην εποχή μας είναι πολλά και δύνανται να προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες και να οδηγήσουν τον επιχειρηματικό κόσμο σε μία νέα εποχή με υψηλότερα επίπεδα αποτελεσμάτων σε όλα τα επίπεδα. Όσοι το καταλάβουν, έστω και μετά την πρόσφατη «σφαλιάρα» του κορωνοϊού, θα καταφέρνουν να εξελίσσονται και να παραμένουν σε υψηλά standards διαχρονικά. Κάποιοι το είχαν ήδη φροντίσει. Καιρός να ακολουθήσουν και άλλοι.