Της Τάνιας Βράνου,
Τα τελευταία χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Έχει καταφέρει να μπει στη καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών εφόσον γίνεται με τέτοιο τρόπο κατά τον οποίο κάνουν γρήγορα κι εύκολα τις αγορές τους χωρίς να σπαταλούν επιπλέον χρόνο και χρήμα. Ενώ το διαδίκτυο έχει μπει εδώ κι αρκετά χρόνια στη ζωή των Ελλήνων, το ηλεκτρονικό εμπόριο άργησε να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους.
Την εποχή της κρίσης στην Ελλάδα οι Έλληνες καταναλωτές αλλά και ελληνικές επιχειρήσεις ξεκίνησαν να το ψάχνουν περισσότερο για τις αγορές μέσω διαδικτύου. Αυτό συνέβη γιατί με την έλευση της κρίσης, στο ελληνικό κράτος επικράτησε η ανεργία, οι μισθοί μειώθηκαν, και το επίπεδο ζωής των ανθρώπων δεν ήταν όπως πριν. Από τη στιγμή που οι άνθρωποι ξεκίνησαν να χάνουν τις δουλειές τους και να μειώνονται οι μισθοί τους, ξεκίνησε η οικονομική πτώση με αποτέλεσμα να προσπαθούν να επιβιώσουν καλύπτοντας βασικές ανάγκες.
Πολλά καταστήματα πτώχευσαν κι άλλα αναγκάστηκαν να μειώσουν το προσωπικό τους. Αρκετά από τα καταστήματα που κατάφεραν να παραμείνουν ανοιχτά, φρόντισαν να αποκτήσουν και ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ άλλα έκλεισαν τα φυσικά τους παραρτήματα και δημιούργησαν μόνο ηλεκτρονικά. Σε τι εξυπηρετούσε αυτό; Κατάφεραν να μειώσουν τα έξοδά τους και να πουλάνε τα αγαθά τους σε χαμηλότερες τιμές έτσι ώστε να είναι σε θέση να τα αγοράζουν οι καταναλωτές.
Αυτή ήταν και η περίοδος που το ηλεκτρονικό εμπόριο άρχισε να «έχει πέραση». Οι καταναλωτές ξεκίνησαν να αγοράζουν προϊόντα μέσω ιντερνέτ οικονομικά και ξεκούραστα. Άρχισαν να αναζητούν πληροφορίες για τα ηλεκτρονικά καταστήματα σχετικά με την αξιοπιστία τους και τη ποιότητα των προϊόντων τους.
Σήμερα με τη κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού το ηλεκτρονικό εμπόριο για άλλη μια φορά εκτοξεύθηκε στα ύψη. Τα περιοριστικά μέτρα που πάρθηκαν ανάγκασαν τους πολίτες και κυρίως τις ευπαθείς ομάδες να ελαττώσουν σημαντικά τις μετακινήσεις τους. Τα φυσικά καταστήματα, εκτός από τα σούπερ μάρκετ μείωσαν τις ώρες λειτουργίας τους. Αυτή τη φορά, η πλειοψηφία των ηλεκτρικών αγορών δεν είχε να κάνει τόσο με είδη ένδυσης, αλλά κυρίως με είδη πρώτης ανάγκης όπως τρόφιμα, τα οποία και παράγγελναν διαδικτυακά από σούπερ μάρκετ, αλλά και έτοιμο φαγητό που επίσης παράγγελναν μέσω ίντερνετ. Βέβαια, παρατηρήθηκε ότι τα καταστήματα με προϊόντα ένδυσης και υπόδησης έριξαν κατά πολύ τις τιμές οπότε αυτό υπήρξε και μια ευκαιρία για να κάνουν οι πελάτες τις αγορές τους.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της καραντίνας τα καταστήματα επένδυσαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο αναβαθμίζοντας τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, ενώ κάποια που δεν είχαν e-shop ή είχαν e-shop βιτρίνα, φρόντισαν να δημιουργήσουν για να διευκολύνουν τους πελάτες τους. Έδωσαν επιπλέον βάση στην εξυπηρέτηση των πελατών από το διαδίκτυο, ωστόσο δεν έλειψαν και κάποια προβλήματα λόγω του όγκου των παραγγελιών.
Έρευνες που έγιναν, υποστηρίζουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να κλέβει την παράσταση από τον παραδοσιακό τρόπο αγορών ακόμη και μετά την εποχή της καραντίνας. Αυτό έχει τα πλεονεκτήματά του αλλά και τα μειονεκτήματά του. Θα είναι άραγε το ηλεκτρονικό εμπόριο ο λόγος ώστε να αποδυναμωθεί ακόμη περισσότερο η οικονομία ή μήπως θα αποτελέσει τη λύση στα προβλήματά της;
Γεννημένη το 1993 στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτη της σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Προσφάτως πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων στον ΕΟΠΠΕΠ. Οι κύριες ασχολίες της τα τελευταία χρόνια είναι η μουσική αγωγή, ο εθελοντισμός και η εμψύχωση, κυρίως σε προγράμματα παιδαγωγικού χαρακτήρα, ενώ προσφάτως και επί της ευκαιρίας προστέθηκε η αρθρογραφία και η συμμετοχή σε ραδιοφωνική εκπομπή. Αρθρογραφεί στην κατηγορία των κοινωνικών θεμάτων, του OffLine Post.