Της Τερψιχόρης Κουδούνα,
Η πανδημία του Covid-19 αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς για την παγκόσμια και κατ’ επέκταση την εγχώρια οικονομία. Ως εκ τούτου, πολλοί είναι αυτοί που αντιστάθηκαν στους πειρασμούς της ελληνικής ομορφιάς και συνάμα στα εξωτικά καλοκαιρινά θέρετρα του εξωτερικού, παραμένοντας συνειδητά στην πόλη τους.
Σε χαλεπούς καιρούς, τόσο η ατομική ευθύνη όσο και η οικονομική ευχέρεια καθορίζουν το πεδίο δράσης των ανθρώπων, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να προφυλαχθούν ψυχικά και σωματικά, οδηγούνται σε πιο περιορισμένες επιλογές.
Είναι γεγονός ότι η περίοδος της καραντίνας πέραν της πρακτικής δυσκολίας ως προς την περάτωση των καθημερινών συνηθειών και υποχρεώσεων, ενδεχομένως να μας ώθησε στο να έρθουμε σε ουσιώδη επαφή με τον εαυτό μας. Η διαδικασία της αυτογνωσίας κρύβει απογοητεύσεις, αλλά από τη στιγμή που υπάρχει αυτοβελτίωση, συσφίγγονται τελικά και οι διαπροσωπικές σχέσεις.
Η «προπονητική» αυτή περίοδος, ίσως για άτομα επιρρεπή στον τρέχοντα ιό και αν μη τι άλλο σε ανθρώπους μη έχοντες την οικονομική -και οποιαδήποτε άλλη- δυνατότητα, τους δίνει ένα «αναγκαστικό» κίνητρο για έρευνα και εύρεση προσιτών λύσεων εντός της πόλης τους, που υπό άλλες συνθήκες -κανονικότητας- πιθανότατα να μην αναζητούσαν.
Κάνοντας λόγο συγκεκριμένα για την Αθήνα, θα ήταν τουλάχιστον παράλογο να την αποκαλέσουμε στερεοτυπικά μία ακόμα τσιμεντούπολη χωρίς διεξόδους για τους κατοίκους της.
Έτσι λοιπόν, μετά από μία σχετικά σύντομη έρευνα, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί από το μεγαλύτερο μέρος των Αθηναίων άλλοτε με τη βοήθεια του διαδικτύου και άλλοτε λόγω της κοινωνικής τους φύσης και κατ’ επέκταση μέσω των κοινωνικών τους συναναστροφών, εύλογα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αυτή η πόλη κρύβει πολλές εκπλήξεις και ποικίλες επιλογές για όσους επιθυμούν πραγματικά να την εξερευνήσουν.
Οι ανθρώπινες ανάγκες, ιδίως όταν οι συνήθειες είναι εξεζητημένες, είναι αρκετές και συνήθως διαφέρουν ως προς την ικανοποίηση. Λαμβάνοντας πρωτίστως υπόψη το κομβικό σημείο των καλοκαιρινών διακοπών, τη θάλασσα, χρειάζεται να σημειωθεί ότι οι παραλίες της Αθήνας υπόσχονται στους παραθεριστές οργανωμένες και μη παραλίες, με δεκάδες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν αθλητισμό και διασκέδαση. Παίρνοντας ως παράδειγμα την περιοχή της Βάρκιζας, δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν να ασχοληθούν με το sup, το windsurf κλπ. Την ίδια, όμως, στιγμή έχουν τη δυνατότητα να διασκεδάσουν σε beach bars, δίχως να αισθανθούν λεπτό ότι δεν εγκατέλειψαν την πρωτεύουσα. Στην προηγούμενη, στη Βούλα, στον Άλιμο, μα και σε περιοχές ελάχιστα χιλιόμετρα έξω από την Αθήνα, είναι σε θέση κανείς να απολαύσει το μπάνιο του αμέριμνος. Γιατί όχι και σε μία πισίνα…
Δίχως να ψάχνει κανείς το ακριβές υποκατάστατο των διακοπών, καλό είναι να μην παραμένει αδρανής επειδή ακριβώς δεν έχει αλλάξει τοποθεσία. Καίριο ρόλο για την ψυχική υγεία και την πνευματική διαύγεια του ατόμου διαδραματίζει η κουλτούρα του και συγκεκριμένα η προσπάθειά του να την προσεγγίσει. Το σημείο αυτό, θα μπορούσε κάλλιστα να παραλληλιστεί με τον «ειδικό» τουρισμό, στον οποίο ο καθένας δίνει έμφαση σε ένα ειδικό στοιχείο του πολιτισμού μιας περιοχής. Η Αθήνα, στην οποία περατώθηκε η απαρχή του δημοκρατικού πολιτεύματος, βρίθει από δεκάδες αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, τα οποία ανταποκρίνονται τόσο στο αθάνατο αρχαίο ελληνικό πνεύμα, όσο και σε μεταγενέστερες εποχές. Ποιος δεν θα συνδύαζε ένα δροσερό απόγευμα μία βόλτα στην αρχαία αγορά και ύστερα μία βόλτα στο Θησείο και ένα κοκτέιλ σε μια ταράτσα της Αθήνας;
Ταυτόχρονα, χρειάζεται να επισημανθεί αναφορικά με την επίσκεψη σε μουσεία, πως σε ορισμένα, τόσο λόγω της καθολικής προφύλαξης για τον covid-19 όσο και λόγω της διαρκώς εξελισσόμενης τεχνολογίας, η επίσκεψη μπορεί να γίνει με ένα ελάχιστο κόστος από την οθόνη του υπολογιστή. Ο τομέας του πολιτισμού θίγει ιδιαίτερα και το ζήτημα του αξεπέραστου θερινού κινηματογράφου, αφού όσο συνηθισμένο κι εύκολο κι αν είναι να δει κανείς μία ταινία στην οθόνη του, ο θερινός κινηματογράφος διακατέχεται από μεγάλη μαγεία και ρομαντισμό. Η αφύπνιση της συνείδησης συνδέεται και με διάφορα πολιτιστικά κέντρα και δράσεις, όπως αυτά που διαρκώς τελούνται στο ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και απευθύνονται σε ποικίλες ηλικιακές ομάδες. Ταυτόχρονα, το καλοκαίρι του 2020 συνοδεύεται από εναλλακτικές συναυλίες με τραπεζάκια, που ανταποκρίνονται σε όλα τα γούστα, καθώς τα μέτρα προφύλαξης χρειάζεται να τηρούνται ρητώς και δια ροπάλου.
Ένα τεράστιο μέρος της ευεξίας καλύπτει η διοχέτευση της ενέργειας στην ενασχόληση με δραστηριότητες. Αρχικά, ιδίως όταν πρόκειται για νεαρές ηλικίες, θα ήταν σκόπιμο να αξιοποιηθούν αρκετά παιδικά camps, στα οποία τα παιδιά απασχολούνται για αρκετές ώρες ημερησίως και παραμένουν χαρούμενα, ενισχύοντας την κοινωνικότητά τους. Για τους μεγαλύτερους, «καραδοκούν» εκατοντάδες γυμναστήρια, αθλητικά σωματεία και οργανώσεις, που με μία σύντομη έρευνα, πιθανότατα να αλλάξουν την καθημερινότητά τους και να τους ωθήσουν να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής που διαφορετικά δεν θα επιχειρούσαν. Τα αμέτρητα πάρκα, οι πλατείες και οι χώροι άθλησης της Αθήνας, ας μην μείνουν ανεκμετάλλευτα, όπως ο Εθνικός Κήπος, το πάρκο Ριζάρη και η πλατεία Ελευθερίας. Το κόστος είναι ενδεχομένως μηδενικό και η εμπειρία που θα αποκομίσει κανείς συνδυάζοντας τη βόλτα με κάποια δραστηριότητα ή με κάποιο γραφικό σημείο για να απολαύσει τον καφέ του, είναι πανέμορφη.
Το τεράστιο κομμάτι της διασκέδασης είναι αυτό στο οποίο η Αθήνα δεν παρουσιάζει ουδεμία έλλειψη. Ξεκινώντας από τις πιο οικονομικά προσιτές έως και περισσότερο δαπανηρές επιλογές, η γκάμα είναι τεράστια και σχετίζεται τόσο με φαγητά διαφόρων τιμών, αλλά και συγκεκριμένων γεύσεων και πολιτισμών, σε κάθε γωνιά της Αθήνας. Τα εστιατόρια διαδέχονται τα ατελείωτα νυχτερινά κέντρα, τα οποία ανταποκρίνονται και στις πιο εναλλακτικές προκλήσεις, σε όμορφες ταράτσες, μπαρ αλλά και «πάνω στη θάλασσα», που καθόλου δεν διαφέρει από μία βραδιά σε νησί. Επιπλέον, το να «βαρεθεί» κανείς, δεν είναι απαραίτητα λόγος ανησυχίας. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη κατά καιρούς να οργανώνει τη σκέψη του, τις δράσεις αλλά και να ιεραρχεί τις προτεραιότητές του. Στον ελεύθερο χρόνο του, του προσφέρεται η ευκαιρία να προσεγγίσει το «είναι» του. Η ανάγνωση, για παράδειγμα, λογοτεχνικών βιβλίων, θα τον οδηγήσει στην ταύτιση με ήρωες και στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του. Πλέον, η υβριδική τηλεόραση και όχι μόνο επιτρέπει την πρόσβαση σε θεατρικές παραστάσεις από το σπίτι, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλον τον κόσμο να αδράξει την ευκαιρία για ψυχαγωγία και ποιοτικό χρόνο.
Η Αθήνα έχει χαρακτηριστεί «ιστορική πρωτεύουσα» της Ευρώπης, καθώς κατοικείται ακατάπαυστα από τη νεολιθική εποχή έως και σήμερα. Η Ακρόπολη, ο Άρειος Πάγος, ο λόφος Φιλοππάπου, η αρχαία αγορά, αλλά και η περιοχή της Πλάκας και όχι μόνο, προσδίδουν περίοπτη θέση στην ελληνική κουλτούρα, αναβιβάζοντας την αισθητική της και ενισχύοντάς τη να λειτουργεί ως θέλγητρο για εκατομμύρια τουρίστες. Σύμφωνα με τον Μπαράκ Ομπάμα: «Πολλές από τις ιδέες μας για τη δημοκρατία, πάρα πολλές για τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία και την επιστήμη μας μπορούν να εντοπίσουν την προέλευση από εδώ πίσω στην Αθήνα».
Κλείνοντας, είναι αλήθεια ότι οι τρέχουσες συνθήκες και τα επακόλουθα μέτρα απαραιτήτως χρειάζεται να τηρούνται, χωρίς να εγκλωβίζουν, αλλά ελάχιστα να περιορίζουν. Σε κάθε περίπτωση, η προσβασιμότητα σε εναλλακτικού τύπου διακοπές που ενεργοποιούν τη φαντασία και το ερευνητικό στοιχείο, δεν είναι καθόλου κακή ιδέα…
Ενδεικτικές Πηγές
- https://www.travelstyle.gr/ta-axiotheata-stin-athina-poy-den-prepei-na-chaseis-to-kalokairi-mazi-kai-i-nea-omonoia/
- https://athensclue.gr/athens-clue-top-things-to-do-in-athens-on-tripadvisor/
Είναι δεκαεννέα ετών και πρωτοετής φοιτήτρια στο τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Πάντειου Πανεπιστημίου. Ασχολείται με την εκμάθηση γλωσσών που προάγουν την επικοινωνία, με τις πολεμικές τέχνες, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον της δημιουργούν το θέατρο, η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων και τα ταξίδια.