Της Μαριάτζελας Δημητροπούλου,
Ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί της αρχής, των άρθρων και στο σύνολο του κατά πλειοψηφία. Υπέρ της αρχής τάχθηκαν ΝΔ και Ελληνική Λύση, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25 καταψήφισαν.
H ηγεσία του Υπουργείου, με τη παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, στοχεύει στην απλοποίηση πλαισίου λειτουργίας, στη μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία στην οργάνωση και λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων και στη μείωση του κρατικού παρεμβατισμού, στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και τη στήριξη των εκπαιδευτικών, καθώς και στην αξιοποίηση των κτιριακών εγκαταστάσεων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα οφέλη για τους μαθητές είναι η αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, καθώς εισάγεται σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, ενώ παρέχεται η δυνατότητα για διευρυμένο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, διαμορφωμένο από το σχολείο με ευελιξία, με τη δυνατότητα του σχολείου να διαχειριστεί με μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία το ανθρώπινο δυναμικό του προς όφελος της παρεχόμενης εκπαίδευσης (π.χ. να προβλέπει τη διδασκαλία μαθημάτων από ειδικότητες συγκεκριμένου κλάδου, να απομακρύνει ακατάλληλο εκπαιδευτικό). Παρέχεται επίσης η δυνατότητα να ορίζει το ίδιο το σχολείο τους διευθυντές και υποδιευθυντές του, και να καταρτίζει τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του σχολείου, χωρίς έλεγχο σκοπιμότητας από κρατικούς παράγοντες. Παρέχεται, τέλος, η δυνατότητα για απογευματινές δραστηριότητες, αλλά και για δραστηριότητες τους θερινούς μήνες.
Στους εκπαιδευτικούς, από την άλλη πλευρά, δίνεται η δυνατότητα να εργάζονται και σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του (υποχρεωτικού ή διευρυμένου) ωραρίου με πρόσθετη αμοιβή, σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης με πρόσθετη αμοιβή, αλλά και σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι τις 30 Ιουνίου).
Επίσης, προβλέπονται συμβάσεις αορίστου χρόνου για τους εκπαιδευτικούς, ενώ καταργούνται οι συμβάσεις διετίας. Ακόμη, θεσμοθετείται η συστηματική διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις (σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες), ενώ προβλέπεται η λειτουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και για το σχολικό έτος 2020-2021.
Υπεραμυνόμενη του νομοσχεδίου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μίλησε στην ολομέλεια της Βουλής για «δέκα αλήθειες» και «δύο κόσμους που συγκρούονται μεταξύ του προοδευτισμού και της οπισθοδρόμησης». Παράλληλα, επιτέθηκε στο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορώντας τον για εμμονικές ιδεοληψίες σε οτιδήποτε αφορά την ιδιωτική επιχειρηματικότητα. Επιπροσθέτως, ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο διασφαλίζεται η κρατική εποπτεία επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αλλά ταυτόχρονα τους δίνει την ελευθερία και την αυτονομία να αναπτύξουν τη δράση τους. Επίσης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι το νομοσχέδιο ωφελεί τους μαθητές, με αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και εισαγωγή συστήματος αξιολόγησης. Ακόμη, σημείωσε ότι ωφελεί και τους εκπαιδευτικούς, δίνοντας ευκαιρίες πρόσθετης απασχόλησης με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους, με αυξημένη προστασία στο εργασιακό καθεστώς τους.
Στον αντίποδα των δηλώσεων της κ. Κεραμέως, η αντιπολίτευση στηλιτεύει το παρόν νομοσχέδιο και εξαπολύει τα πύρα της κατά της κυβερνητικής πολιτικής. «Υπάρχουν πράγματι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα μας, που αποτυπώνονται γλαφυρά με τη πολιτική που εφαρμόζετε. Από τη μια, είναι ο καθαρόαιμος νεοφιλελεύθερος προσανατολισμός σας, η λογική της αγοράς -ακόμα και σε περίοδο κρίσης- και η αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων, και από την άλλη είναι η δική μας προοδευτική αντίληψη ότι η παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα και όχι καταναλωτικό προϊόν», είπε από την πλευρά της η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου και μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Εμείς λέμε ιδιωτικά σχολεία κάτω από την εποπτεία του κράτους. Παιδεία, δηλαδή ως κοινωνικό αγαθό και όχι ως καταναλωτικό προϊόν».