Του Κωνσταντίνου Σούζα,
Η καλοκαιρινή σεζόν – αν και καθυστερημένα λόγω του κορωνοϊού – έχει ήδη ξεκινήσει. Ο τουρισμός αποτελούσε ανέκαθεν το πετράδι του στέμματος της ελληνικής οικονομίας. Με τη χώρα να δέχεται ετησίως κάτι περισσότερο από 30.000.000 τουρίστες, με την κυβέρνηση να ελπίζει στην αύξηση των κρατικών εσόδων λόγω του τουρισμού και με πολλούς ανέργους να απασχολούνται ως εποχικό προσωπικό σε τουριστικές επιχειρήσεις, επιφέροντας μείωση στα ποσοστά ανεργίας, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία είναι μεγάλη. Παρόλα αυτά οι συνθήκες εργασίας όσων απασχολούνται σε τουριστικές επιχειρήσεις, ιδίως κατά την καλοκαιρινή σεζόν, δεν είναι και οι καλύτερες δυνατές…
Είναι πολύ λογικό η καλοκαιρινή περίοδος εργασίας να μην επιτρέπει την ύπαρξη «φυσιολογικών» ωραρίων. Οι τουριστικές επιχειρήσεις καλούνται, στο μικρό χρονικό διάστημα των πέντε μηνών, να εξυπηρετήσουν μια πληθώρα τουριστών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να δουλεύουν ακόμη και δώδεκα ώρες, με λίγα ρεπό, γεγονός που καθιστά την απασχόληση ιδιαίτερα εξαντλητική, ακόμη και αν οι συνθήκες αυτές αποτελούν προϊόν συμφωνίας μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου. Παράλληλα, οι δυνατότητες στο κομμάτι της στέγασης είναι πολύ περιορισμένες και οι διαθέσιμες εγκαταστάσεις οριακά επαρκείς, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να μοιράζονται συνήθως το μικρό δωμάτιό τους μαζί με κάποιον άλλο.
Η βασικότερη όμως δυσκολία που αντιμετωπίζει ένας εργαζόμενος, είναι οι απαιτήσεις των πελατών. Γιατί για κάποιους το καλοκαίρι σημαίνει ήλιος, θάλασσα, βόλτες, νυχτερινές περιπλανήσεις, καλό φαγητό και ξεκούραση. Ξεχνούν όμως, ότι για κάποιους άλλους – τους εργαζόμενους του τουριστικού κλάδου – το καλοκαίρι σημαίνει πολλές ώρες εργασίας, εξυπηρέτηση πελατών κάτω από δυσβάσταχτες καιρικές και όχι μόνο συνθήκες και κυρίως… κούραση! Απαιτητικοί πελάτες λοιπόν, των οποίων οι απαιτήσεις για την παροχή υπηρεσιών και τη ταχύτατη εξυπηρέτηση αυξάνονται κατά την καλοκαιρινή περίοδο και ιδίως κατά το διάστημα των διακοπών, έρχονται να προσθέσουν έναν ακόμη βαθμό δυσκολίας στην εποχική απασχόληση. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές, που οι απαιτήσεις των πελατών φέρνουν σε δύσκολη θέση το προσωπικό, το οποίο συνήθως δεν φέρει και καμία ευθύνη.
Την επόμενη φορά λοιπόν που θα πας διακοπές, φρόντισε να είσαι ευγενικός με το προσωπικό των τουριστικών επιχειρήσεων. Φρόντισε να σεβαστείς τους ανθρώπους αυτούς, που φορώντας το καλύτερό τους χαμόγελο, θα βρίσκονται εκεί για να σε υποδεχτούν και να σε εξυπηρετήσουν. Τους ανθρώπους που – για τους δικούς τους λόγους – απαρνήθηκαν τις καλοκαιρινές τους διακοπές και προτίμησαν να απολαμβάνουν τα προνόμια των διακοπών, δουλεύοντας σε εξαντλητικές συνθήκες και με κουραστικά ωράρια εργασίας. Φρόντισε να μη συμπεριφέρεσαι στους ανθρώπους του προσωπικού σαν να είναι σκλάβοι σου. Και να θυμάσαι πως ένα μεγάλο χαμόγελο και ένα μικρό φιλοδώρημα… σίγουρα σου περισσεύουν!