Της Νίκης Μαχαιρίδου,
Τις τελευταίες δεκαετίες η μουσική βιομηχανία κερδίζει συνεχώς έδαφος, έχοντας γίνει πιο γνωστή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Παράλληλα, όλο και συχνότερα αναπαράγεται η πεποίθηση ότι, η μουσική βιομηχανία δεν περιορίζεται μόνο στα να προωθεί διάφορα είδη μουσικής ή λαμπερούς και ταλαντούχους καλλιτέχνες. Αντίθετα, έχει τη δυνατότητα να διαμορφώνει ακόμη πολιτικές στάσεις και συμπεριφορές.
Πράγματι, η μουσική βιομηχανία, αποτελεί πλέον μια εξαιρετικά δημοφιλή και κερδοφόρα επιχείρηση. Η ασταμάτητη ροή κυκλοφορίας μουσικών κομματιών, οι αυξανόμενες πωλήσεις μουσικών άλμπουμ και οι περιοδείες των καλλιτεχνών που «ασφυκτιούν» από κόσμο, επιφέρουν τεράστια έσοδα σε μια, όχι μόνο μουσική, ανερχόμενη δύναμη. Οι μουσικοί καλλιτέχνες ανά τον κόσμο, έχουν αποκτήσει ένα μεγάλο κοινό από οπαδούς, που τους ακολουθεί πιστά στις εμφανίσεις τους, προωθεί και υποστηρίζει τη δουλειά τους. Το γεγονός αυτό, αποφέρει στους καλλιτέχνες μια τεράστια δυναμική. Οι λαμπεροί αυτοί σταρς, που θαυμάζουμε επί σκηνής και σε μουσικά βραβεία, αποτελούν και διαμορφώνουν τα σύγχρονα πρότυπα επιρροής για εκατομμύρια ανθρώπους. Πολλές φορές, η επιρροή που ασκούν δεν έγκειται απλώς στη δημιουργία μιας μουσικής κουλτούρας ή σε έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Αντίθετα, αγγίζει την κοινωνική και πολιτική σφαίρα.
Η δημιουργία ενός μουσικού άλμπουμ ή μιας μουσικής παράστασης, δεν είναι μόνο ένα μουσικό γεγονός. Πολλές φορές επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει το κοινό, περνώντας εμμέσως κάποια μηνύματα. Ξεχωριστό παράδειγμα αποτελεί η εκκεντρική εμφάνιση της Μαντόνα στη Eurovision το 2019 στο Ισραήλ, όπου οι χορευτές που την πλαισίωναν έφεραν πάνω τους τη σημαία της Παλαιστίνης. Το κοινωνικό-ιστορικό πλαίσιο πίσω από την πράξη αυτή, είναι οι αμέτρητες καταπατήσεις δικαιωμάτων και κυριαρχίας που έχει δεχθεί στο πέρασμα των χρόνων ο Παλαιστίνιος λαός από το Ισραήλ.
Ακόμη και στο πολιτικό φάσμα, οι μουσικοί καλλιτέχνες διαδραματίζουν σημαντικότατο ρόλο. Ειδικότερα, στη διεθνή μουσική σκηνή, οι καλλιτέχνες μιλούν ανοιχτά για τις πολιτικές τους απόψεις, σχολιάζουν την πολιτική επικαιρότητα και τους φορείς της. Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά, «καθοδηγούνται» πολλοί από τους φανς τους προς τη δική τους πολιτική κατεύθυνση και την υιοθετούν. Δεν είναι λίγες οι φορές όπου πολιτικοί ταγοί συμπεριλαμβάνουν στην προεκλογική τους εκστρατεία διάσημα μουσικά πρότυπα, τα οποία αναμφίβολα αποτελούν πόλο έλξης για ψηφοφόρους. Το 2008 στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, σύσσωμο το καλλιτεχνικό στερέωμα τάχθηκε υπέρ του Μπαράκ Ομπάμα. Η Μπιγιονσέ μάλιστα, αποτέλεσε το κύριο πρόσωπο του προεκλογικού του αγώνα.
Στην Αμερική του 2020, πολλοί καλλιτέχνες έχουν εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά τους προς τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και τις πολιτικές του αποφάσεις, «ρίχνοντας» με τον τρόπο αυτό τη δημοτικότητα του. Τελευταίο παράδειγμα, αποτελεί η απόφαση του κορυφαίου συγκροτήματος των Rolling Stones, οι οποίοι απαγορεύουν ρητά στον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών να χρησιμοποιεί τη μουσική τους στις δημόσιες προεκλογικές εμφανίσεις και συγκεντρώσεις του. Η ενέργεια αυτή του συγκροτήματος, υποδηλώνει και γνωστοποιεί την πολιτική τους θέση, η οποία δεν συνάδει επ’ ουδενί με την πολιτική του Τραμπ.
Η επιρροή των μουσικών αστέρων ξεπερνά τα σύνορα της Αμερικής. Η μεγάλη απήχηση που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια η K-pop μουσική, η οποία προέρχεται από την Νότια Κορέα, δεν αποτελεί δημιούργημα μόνο της μουσικής βιομηχανίας της χώρας, αλλά,πολύ περισσότερο, ένα πολιτικό πλάνο της κυβέρνησης. Μέσω αυτού του είδους μουσικής προωθείται παράλληλα η κουλτούρα, ο πολιτισμός, η γλώσσα και ο τουρισμός της Νότιας Κορέας. Η διασημότητα που έχει λάβει η K-pop την έχει πλέον καταστήσει ένα παγκόσμιο φαινόμενο.
Με λίγα λόγια, ο χώρος του θεάματος έχει την ισχύ να μεταβάλλει και να καθορίσει πολιτικές αποφάσεις, όπως και να εξοβελίσει κοινωνικά στερεότυπα που επιβιώνουν ακόμη στη σύγχρονη κοινωνία.
Γεννήθηκε το Νοέμβριο του 2000. Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει παρακολουθήσει πληθώρα σεμιναρίων σχετικά με την πολιτική και τις διεθνείς σχέσεις. Είναι μέλος της Avaaz κοινότητας και ασχολείται ενεργά με το κομμάτι του εθελοντισμού. Υπήρξε συντάκτρια του OffLine Post σε κοινωνικά και ιστορικά θέματα.