Του Άγγελου Μεταλλίδη,
Ο Αντρέ-Γκυστάβ Σιτροέν ήταν Γάλλος βιομήχανος. Γεννήθηκε στο Παρίσι στις 5 Φεβρουαρίου 1878. Ο πατέρας του ονομαζόταν Λεβί Σιτρούν και ήταν Εβραίος από την Ολλανδία, που ασχολούνταν με το εμπόριο διαμαντιών, ενώ η μητέρα του, Μάζα Κλαιμάν, ήταν επίσης Εβραία, με καταγωγή από την Πολώνια. Όταν ο πατέρας του μετακόμισε από το Άμστερνταμ στο Παρίσι, πρόσθεσε στο επώνυμό του ένα διαλυτικό κι έτσι προέκυψε το Σιτροέν.
Ο πατέρας του αυτοκτόνησε, όταν ο Αντρέ ήταν πολύ μικρός, έπειτα από μία αποτυχία σε ένα επιχειρηματικό άνοιγμα σε αδαμαντωρυχείο στη Νότια Αφρική. Το 1900 ο Αντρέ ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο του Παρισιού και μέχρι να εισέλθει στην παραγωγική διαδικασία επισκέφθηκε τους συγγενείς της μητέρας του στο Λοτζ της Πολωνίας, όπου διατηρούσαν εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας. Αυτό το εργοστάσιο έκανε τον Αντρέ να εμπνευστεί τις μηχανές που δημιούργησε λίγα χρόνια αργότερα. Το 1905 ίδρυσε μια συνεταιριστική εταιρεία που τροφοδοτούσε τις γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και μερικά χρόνια αργότερα, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, διηύθυνε τη δική του εταιρεία, η οποία προμήθευε με πολεμικό υλικό τον γαλλικό στρατό και απασχολούσε περίπου 12.000 εργάτες. Το 1918, όμως, ο πόλεμος σταμάτησε και έτσι η εταιρεία έμεινε χωρίς αντικείμενο εργασίας. Έτσι, λοιπόν, αποφάσισε να στραφεί στην κατασκευή αυτοκινήτων.
Το σήμα της νέας εταιρείας του ήταν το διπλό γρανάζι. Η επικρατέστερη εκδοχή για την επιλογή του αυτή είναι ότι το έκανε σε ανάμνηση της ανακάλυψης από τον ίδιο του διπλού ελικοειδούς γραναζιού. Ίσως ο Αντρέ να έβαλε αυτό το σήμα λόγω της αγάπης του για τον στρατό, καθώς έμοιαζε με το σήμα που είχε πάνω η στολή του, ενώ μια άλλη πιθανότητα είναι το σήμα να είχε κάποια μασονική σημασία, καθώς ο Αντρέ Σιτροέν ήταν επίλεκτο μέλος της Στοάς του Παρισιού «Θετική φιλοσοφία». Το πρώτο μοντέλο που παρουσίασε η νεοσύστατη «Σιτροέν» ήταν το Type A, με ημερήσια παραγωγή 100 αυτοκινήτων, τη μεγαλύτερη από οποιονδήποτε άλλο Ευρωπαίο κατασκευαστή. Το μοντέλο πούλησε περίπου 25.000 κομμάτια, μέχρι το 1921, οπότε αποσύρθηκε από την αγορά. Ακολούθησε το 5CV το 1923 και το 11CV το 1934, που ήταν το πρώτο εμπροσθοκίνητο όχημα στην ιστορία της αυτοκίνησης. Η συνέχεια, όμως, δεν ήταν το ίδιο καλή. Ο Αντρέ ήταν χαρτοπαίχτης, με αποτελέσματα να χάνει πολλά χρήματα στα τυχερά παιχνίδια. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα μεγάλα έξοδα που έπρεπε να διαθέτει πλέον η εταιρεία, για να βγάζει ποιοτικά αμάξια και να είναι ανταγωνιστική, την οδήγησε στο να χρωστάει πολλά λεφτά. Οι πιστωτές άρχισαν να ζητάνε τα λεφτά τους, ανάμεσα σε αυτούς και η εταιρία ελαστικών Michelin, η οποία τελικά αγόρασε την εταιρεία του Αντρέ Σιτροέν.
Ο Αντρέ Σιτροέν, καταβεβλημένος από τον καρκίνο του στομάχου από τον οποίο έπασχε, πέθανε στο Παρίσι στις 3 Ιουλίου 1935.
Είμαι προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ. Γεννήθηκα στις 12 Φεβρουαρίου 1998 και μεγάλωσα στην Καλαμαριά του νομού Θεσσαλονίκης. Τα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα εντάσσονται στο χώρο της πολιτικής ιστορίας του νέου ελληνικού κράτους και στην διαμόρφωση των πολιτικών θεσμών και ιδεολογιών της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας.