13.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΔιαφωνίες της ενδέκατης ώρας στη Lufthansa

Διαφωνίες της ενδέκατης ώρας στη Lufthansa


Του Κωνσταντίνου Λίκα,

Πριν έναν μήνα επετεύχθη συμφωνία μεταξύ της γερμανικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης και της Lufthansa AG, του εθνικού αερομεταφορέα της Γερμανίας, για ένα πακέτο σωτηρίας εις όφελος της τελευταίας. Η Lufthansa, που έως και το 2019 είχε υγιείς οικονομικές βάσεις, πλέον αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα λόγω του κορωνοϊού και προβλέπει ότι λόγω της παγκόσμιας επιδείνωσης της πανδημίας, δε θα ανακάμψει πλήρως η αεροπορική αγορά πριν από το 2023.

Σε αυτό το πλαίσιο κινείται η συμφωνία με το γερμανικό κράτος. Εννέα δισεκατομμύρια ευρώ σε δάνειο θα δοθούν από το Γερμανικό κράτος. Σε αντάλλαγμα θα αποκομίσει ένα 20% μερίδιο και 2 θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.

Αυτό, όμως, δε θα αρκέσει για να μην κόψει θέσεις εργασίας η Lufthansa ή για να μην περιορίσει τις οικονομικές της δραστηριότητες. Το ότι την περασμένη κιόλας Δευτέρα, η Lufthansa εξαφανίστηκε από τον κύριο δείκτη του DAX, είναι ενδεικτικό της δύσκολης συγκυρίας, όπως επίσης και η ανακοίνωσή της για απολύσεις 22.000 υπαλλήλων (από τους νυν 138.000), εκ των οποίων 11.000 στη Γερμανία και η γείωση 100 αεροσκαφών της, μεταξύ των οποίων όλα της τα Α380 έως και το 2022. Σε κάθε περίπτωση, όμως, 9 δισεκατομμύρια ευρώ, για μία εταιρεία με χρηματιστηριακή αξία €3,2 δις, είναι σημαντικού μεγέθους στήριξη.

Ενιαία αποδοχή, ωστόσο, δε χαίρει η συμφωνία. Ο μεγαλύτερος μέτοχος της Lufthansa είναι πλέον ο Heinz Hermann Thiele, 79 ετών, δισεκατομμυριούχος και γνωστός για την εταιρεία φρένων που έχει. Δε συναινεί ότι η συμφωνία ήταν η μοναδική δυνατή λύση για τη σωτηρία της εταιρείας, κατηγορεί το ΔΣ για έλλειψη διαφάνειας και διαφωνεί κάθετα στη συμμετοχή του κράτους στην εταιρεία, αντιπροτείνοντας τη συζήτηση εναλλακτικών και την έμμεση συμμετοχή του γερμανικού δημοσίου μέσω της κρατικής τράπεζας KfW. Ως εκ τούτου, αύξησε το μερίδιό του στο 15,52% επί της εταιρείας και είναι πλέον ο μεγαλύτερος μέτοχος. Απειλεί δε, στην επόμενη γενική συνέλευση στις 25 Ιουνίου να ασκήσει βέτο επί της συμφωνίας.

Heinz Hermann Thiele, billionaire and majority owner of Knorr-Bremse AG, poses for a photograph beside the bull statue outside the Frankfurt Stock Exchange in Frankfurt, Germany, on Friday, Oct. 12, 2018. Knorr-Bremse AG will generate proceeds of about 3.9 billion euros ($4.5 billion) in one of Germany’s largest initial public offerings as Thiele broadens the shareholder base of the maker of truck and train brakes. Photographer: Alex Kraus/Bloomberg via Getty Images

Εν μέρει, οι ανησυχίες του δεν είναι αδικαιολόγητες. Μέρος της συμφωνίας διάσωσης είναι η παραχώρηση δύο θέσεων στο ΔΣ της εταιρείας και ένα μερίδιο 20% επί αυτής. Έστω και εάν το Γερμανικό δημόσιο αποσκοπεί στο να σορτάρει το μερίδιο αυτό το 2023, θα εκτόπιζε τον Thiele ως μεγαλύτερο μέτοχο και θα είχε τον πρώτο λόγο στις αποφάσεις τις επιχείρησης. Συν τοις άλλοις, το ότι η Lufthansa θα υποχρεωθεί να παραχωρήσει 24 takeoff and landing δικαιώματα σε άλλες εταιρείες στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου-προκειμένου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συγκεκριμένα η DG Comp, να συναινέσει στο πακέτο σωτηρίας- δε βοηθάει την παρούσα κατάσταση.

Στις 25 Ιουνίου, ημέρα Πέμπτη, θα γίνει η ειδική συνδιάσκεψη των μετόχων της εταιρείας, όπου θα απαιτηθεί πλειοψηφία 2/3 για να εγκριθεί ή να απορριφθεί το πακέτο. Αναλογιζόμενος το ρίσκο της χρεοκοπίας, ο Olaf Scholz (SPD), Υπουργός Οικονομικών της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, προσκάλεσε τον Thiele στο Υπουργείο Οικονομικών χθες, Δευτέρα 22 Ιουνίου, για μία συζήτηση περί του ζητήματος και του πακέτου σωτηρίας. Παράλληλα, αναμένεται συμφωνία με τα σωματεία και της Lufthansa για την αναδιάρθρωση της εταιρείας και τις μαζικές απολύσεις, διότι η εταιρεία το βλέπει ως ευκαιρία για μία νέα αρχή και για την επιβίωσή της.

Είναι σημαντικό, κατά την άποψη του ΥΠΟΙΚ Scholz και του ΔΣ της Lufthansa, να υπάρξει συμφωνία την Πέμπτη 25 Ιουνίου. Ο Scholz θεωρεί μεν ότι θα υπάρξει συμφωνία, αλλά σε διαφορετική περίπτωση δε το ΔΣ της Lufthansa θα αναγκαστεί να κηρύξει χρεοκοπία, καθώς τα χρηματικά της αποθέματα εξαντλούνται.

Βέβαια, ας ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει χρεοκοπία. Η κήρυξη πτώχευσης της Lufthansa δε θα οδηγήσει σε εκκαθάριση της εταιρείας. Απλά θα παύσει τις πληρωμές της στους πιστωτές της και θα τεθεί υπό κρατική προστασία περιουσιακών στοιχείων, ενώ θα ξεκινήσει διαδικασία σχεδίου εξυγίανσης, με αναδιάρθρωση στη δομή της επιχείρησης και στα χρέη της. Το πώς ακριβώς θα εξελισσόταν κάτι τέτοιο δεν είναι ακόμη γνωστό, διότι αυτό θα συνάγει ακόμη μεγαλύτερες απώλειες σε θέσεις εργασίας από αυτές που ήδη έχουν προγραμματιστεί. Σαν να μην έφταναν 22.000 λιγότερες θέσεις εργασίας, σε περίπτωση χρεοκοπίας θα έχαναν οι μέτοχοι μεγάλο μέρος της αξίας των μεριδίων τους επί της εταιρείας. Ήδη η Lufthansa έχει μια χρηματιστηριακή αξία μόλις €3,2 δις.Υπάρχουν και άλλες ίντριγκες, εκτός Γερμανίας μάλιστα. Η Lufthansa είχε 5 θυγατρικές εντός ΕΕ: τη Germanwings, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss International Airlines και την Eurowings. Οι πρώτες δύο αντιμετωπίζουν ιδιάζουσες καταστάσεις, καθώς η μεν Germanwings έκλεισε στις 7 Απριλίου 2020, αφήνοντας πλέον 4. Για τη δε Brussels Airlines, βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με το βέλγικο δημόσιο για πακέτο σωτηρίας €300 εκατομμυρίων, αλλά το βέλγικο δημόσιο ζητάει -όπως και το γερμανικό- μερίδιο επί της Brussels Airlines, πράγμα που η Lufthansa απορρίπτει. Αναμένονται ούτως ή άλλως, βέβαια, περικοπές 1.000 εκ των 4.000 θέσεων εργασίας εκεί. Είχαν κυκλοφορήσει φήμες ότι in extremis θα άφηνε η Lufthansa τη Brussels Airlines να χρεοκοπήσει, αλλά η Lufthansa απέρριψε αυτό το ενδεχόμενο δημόσια.

Επομένως, η Lufthansa αντιμετωπίζει προβλήματα εντός και εκτός Γερμανίας και σίγουρα θα βγει πιο αδύναμη από την κρίση του κορωνοϊού από πριν. Αυτό όμως δεν αφορά μόνο την ίδια, αλλά και όλες τις εταιρείες της βιομηχανίας. Το θέμα είναι πόσο αίμα θα χυθεί μέχρις ότου σταθεροποιηθεί η κατάσταση και βρεθεί μια τροχιά βελτίωσης, αλλά το 2020 είναι σκοτεινό έτος για την αεροπορική βιομηχανία γενικότερα. Η Lufthansa, όπως και οι θυγατρικές της και οι ανταγωνιστές της, δεν αποτελεί εξαίρεση.


Κωνσταντίνος Λίκας

Γεννήθηκε το 1995 στον Πειραιά. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και μεταπτυχιακός φοιτητής στο ΠΜΣ Εφαρμοσμένα Οικονομικά και Χρηματοοικονομικά του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Master of Finance της Frankfurt School of Finance and Management. Ενδιαφέρεται κυρίως για διεθνή χρηματοοικονομικά, τραπεζικά, φορολογικά και εμπορικά ζητήματα, όπως και για γερμανικά, αλβανικά, ιαπωνικά και διεθνή πολιτικά ζητήματα. Ενδιαφέρεται επίσης για ζητήματα άμυνας και ασφάλειας. Είναι υπότροφος της διεθνούς ακαδημαϊκής υποτροφίας (IPS) του Γερμανικού Κοινοβουλίου και της DAAD. Μιλάει αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, τουρκικά, αλβανικά και ελληνικά.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος Λίκας
Κωνσταντίνος Λίκας
Γεννήθηκε το 1995 στον Πειραιά. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και μεταπτυχιακός φοιτητής στο ΠΜΣ Εφαρμοσμένα Οικονομικά και Χρηματοοικονομικά του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ενδιαφέρεται κυρίως για διεθνή χρηματοοικονομικά, τραπεζικά, φορολογικά και εμπορικά ζητήματα, όπως και για γερμανικά και διεθνή πολιτικά ζητήματα. Ενδιαφέρεται επίσης για ζητήματα άμυνας και ασφάλειας. Είναι υπότροφος της διεθνούς ακαδημαϊκής υποτροφίας (IPS) του Γερμανικού Κοινοβουλίου. Μιλάει αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, τουρκικά και ελληνικά.