12 C
Athens
Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμη«Μεγάλος περίπατος» σε μια Αθήνα που αλλάζει: Το πλάνο και τα πρώτα...

«Μεγάλος περίπατος» σε μια Αθήνα που αλλάζει: Το πλάνο και τα πρώτα προβλήματα


Του Κωνσταντίνου-Ειρηναίου Σταμούλη,

Αθήνα. Πολλά συναισθήματα και σκέψεις συνοδεύουν το άκουσμα της λέξης αυτής. Άλλα θετικά και άλλα αρνητικά. Παράλληλα όμως, έρχονται στον νου και τα προβλήματα συνοδευόμενα από τις δυσκολίες που επιφέρει στην καθημερινή ζωή των πολιτών η διαρρύθμιση του κέντρου. Δυσκολίες στη μεταφορά, τόσο επιβατών ΙΧ και Μέσων Μαζικής Μεταφοράς όσο και πεζών, καθιστώντας το κέντρο της πόλης απροσπέλαστο σε ώρες αιχμής.

Για τον λόγο αυτό, μια σειρά παρεμβάσεων βρίσκεται έτοιμη προς υλοποίηση από τη Δημοτική Αρχή μετά και την επίσημη εγκαινίαση της ανανεωμένης πλατείας Ομονοίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Δημάρχου, Κώστα Μπακογιάννη και του επιτελείου του, προβλέπεται η αναβάθμιση του κέντρου, με την έμφαση να δίνεται στην οδό Πανεπιστημίου και χαρακτήρα φιλικό προς τους πεζούς, τους ποδηλάτες καθώς και τους επιβάτες των ΜΜΜ.

Αναλυτικότερα, με βάση το πλάνο για την οδό Πανεπιστημίου προβλέπεται:

  • Η δημιουργία ενός ποδηλατοδρόμου μήκους 900 μέτρων, ο οποίος θα κατασκευαστεί με υλικά τελευταίας τεχνολογίας και με πλήρη σήμανση σε όλο το μήκος του. Αυτός πρόκειται να καλύψει τη μία από τις υπάρχουσες λωρίδες κυκλοφορίας.
  • Η διαμόρφωση ενός πεζόδρομου, που καλύπτει δύο από τις υφιστάμενες λωρίδες κυκλοφορίας. Ο συγκεκριμένος πεζόδρομος θα έχει επίσης μήκος 900 μέτρων και συνολική έκταση 7.000 τ.μ. Παράλληλα, θα τοποθετηθούν σε αυτόν παγκάκια, φυτά και περισσότερες από 250 ζαρντινιέρες.
  • Η δημιουργία μίας λωρίδας αποκλειστικής χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σε μία από τις ήδη υπάρχουσες λωρίδες. Με τον τρόπο αυτό, θα μειωθεί σημαντικά η διάρκεια των δρομολογίων των Μέσων με παράλληλη αύξηση του αριθμού των δρομολογίων και αναμενόμενη μείωση του αριθμού των επιβατών ανά δρομολόγιο.
  • Δύο ελεύθερες λωρίδες, απαλλαγμένες από την παράνομη στάθμευση θα συνεχίσουν να λειτουργούν για τη διέλευση των Ι.Χ.

Ταυτόχρονα, ο «Μεγάλος Περίπατος» περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές τόσο στη Βασιλίσσης Όλγας όσο και στη Βασιλέως Κωνσταντίνου μέχρι και τη Βασιλίσσης Αμαλίας. Για τις οδούς αυτές, προβλέπεται τμηματική πεζοδρόμηση. Η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας, αναμένεται να δημιουργήσει περίπου 10.500m2 νέου δημόσιου χώρου. Με αυτή την παρέμβαση και σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου, το Ζάππειο θα ενοποιηθεί με τον Ναό του Ολυμπίου Διός και η Διονυσίου Αρεοπαγίτου θα συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον Λόφο του Αρδηττού.

Ορισμένες από τις παρεμβάσεις έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή με πιλοτικό όμως χαρακτήρα. Με τον τρόπο αυτό θα προσφερθεί ο απαραίτητος χρόνος προκειμένου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ο σχεδιασμός και να αποφασιστεί η οριστική του εφαρμογή. Το έως τώρα δείγμα γραφής όμως, δείχνει ότι χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά προκειμένου οι αλλαγές αυτές να αποδώσουν, χωρίς να δημιουργηθούν κυκλοφοριακά προβλήματα στο κέντρο. Συγκεκριμένα, τις πρώτες μέρες πιλοτικής εφαρμογής ορισμένων σχεδίων του «Μεγάλου περιπάτου», παρατηρήθηκε πλήθος προβλημάτων με την κίνηση στους συγκεκριμένους δρόμους να ξεπερνά τα 2 χιλιόμετρα και τη σύγχυση αναφορικά με τη διάταξη του κέντρου να είναι κάτι παραπάνω από έκδηλη.

Η σκέψη για τις αλλαγές αυτές όμως, δεν ξεκίνησαν τώρα. Ήδη από το 1985 σχεδιάζονταν παρεμβάσεις στην οδό Πανεπιστημίου, οι οποίες μάλιστα είχαν συμπεριληφθεί και στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας. Ο Αντώνης Τρίτσης το 1991, ως Δήμαρχος Αθηναίων, ήταν εκείνος που έκανε το όραμα αυτό να μοιάζει υλοποιήσιμο. Αυτό όμως δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, αφού ο ίδιος πέθανε το 1992.

Και πράγματι, είναι καιρός για μια ανάπλαση της Αθήνας. Για να γίνει η πόλη μας μία σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Μια πόλη που θα αποπνέει τον σεβασμό τόσο προς τους πολίτες της όσο και προς τους επισκέπτες της. Μια πόλη, που ο πολίτης θα μπορεί να περπατήσει ή να αθληθεί, ο οδηγός να μετακινηθεί σύντομα και με ασφάλεια και ο επισκέπτης να γνωρίσει διασχίζοντάς τη. Οι πρώτες ημέρες δοκιμής δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Αυτό δεν είναι λόγος για την ακύρωση του σχεδίου, αλλά αντίθετα οφείλει να αποτελέσει αφορμή για την περαιτέρω βελτίωσή του. Η φωνή της Αθήνας και των πολιτών της αυτά τα χρόνια φώναζε την ανάγκη της για αλλαγή. Για να γίνει η Αθήνα που ξέρουμε ακόμα καλύτερη. Αναμένουμε τις οριστικές εργασίες. Αναμένουμε τη νέα Αθήνα.


Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2000. Σπουδάζει Πολιτική Επιστήμη και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Ασχολείται ενεργά με το αντικείμενο των σπουδών του, αρθρογραφώντας και συμμετέχοντας σε συνέδρια και εκδηλώσεις σχετικά με την Πολιτική, τη Διεθνή διπλωματία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης
Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2000. Σπουδάζει Πολιτική Επιστήμη και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Ασχολείται ενεργά με το αντικείμενο των σπουδών του, αρθρογραφώντας και συμμετέχοντας σε συνέδρια και εκδηλώσεις σχετικά με την Πολιτική, τη Διεθνή διπλωματία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.