Της Μαριάτζελας Δημητροπούλου,
«Πέρασε» από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με τις αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε κόμματα και εκπαιδευτική κοινότητα.
Από την ψηφοφορία απουσίαζαν δώδεκα βουλευτές, εννέα από το ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και ο Αλέξης Τσίπρας, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και τρεις του Κινήματος Αλλαγής. Ήταν όλοι δικαιολογημένοι. Με επιστολή πρόθεσης ψήφου στο προεδρείο έκαναν γνωστή τη θέση τους, η ψήφος τους όμως δεν προσμετράται στο τελικό αποτέλεσμα. Επίσης, απουσίαζαν από την ψηφοφορία που διεξήχθη ηλεκτρονικά και άλλοι έξι βουλευτές, όλοι από την αντιπολίτευση, οι οποίοι δεν έστειλαν επιστολή πρόθεσης ψήφου. Τα άρθρα που αφορούν στην επαναφορά της διαγωγής για τους μαθητές ψήφισαν οι βουλευτές της Ελληνικής Λύσης (168 ναι και 115 όχι), ενώ ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση στήριξαν το άρθρο για την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων (187 ναι και 96 όχι).
«Το νομοσχέδιο για την Παιδεία έχει ξεκάθαρη στόχευση να γίνει αλλαγή από τα θεμέλια, από τα χρόνια του νηπιαγωγείου και του δημοτικού που είναι εξαιρετικά κρίσιμα για την διαμόρφωση του ανθρώπου», δήλωσε η Υπουργός Νίκη Κεραμέως. «Στόχος μας ένα σχολείο πιο ουσιαστικό, πιο ανοιχτό και πιο δημιουργικό, να μεταδίδει την γνώση, αλλά να αναπτύσσει και δεξιότητες».
Στην κριτική για την εισαγωγή του νομοσχεδίου εν μέσω πανδημίας, η κα. Κεραμέως είπε ότι ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ παραδέχθηκε ότι έγινε «εκτενέστατη διαβούλευση» όταν σημείωσε τα 15.000 σχόλια. Όσο για το αν αυξήθηκε ο αριθμός των παιδιών στις τάξεις από 22 σε 25, η κα. Κεραμέως είπε ότι αυτό ίσχυε ήδη από την Β’ έως την ΣΤ’ Δημοτικού.
Για την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων και την εκτίμηση ότι στο παρελθόν είχε συμβάλει στην εκτίναξη της αποτυχίας στο Λύκειο, η κα. Κεραμέως είπε ότι η αύξηση της αποτυχίας σχετιζόταν με τους -νέους τότε- όρους προαγωγής από το 8 στο 10. Για την εισαγωγή των αγγλικών στα νηπιαγωγεία, είπε ότι ολοένα και περισσότερες χώρες εξοικειώνουν τα παιδιά με μια 2η γλώσσα ήδη από το νηπιαγωγείο. Το μήνυμα που θέλει να στείλει η Πολιτεία, είπε, ότι εμείς πρεσβεύουμε ένα σχολείο της εγρήγορσης, δημιουργικό, ανοιχτό, και υψηλών προσδοκιών και απαιτήσεων. Έναν στόχο υπηρετούμε, το πως θα δώσουμε καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας», είπε η κα. Κεραμέως. Όσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είπε ότι θα προχωρήσει μετά από εκτενή διαβούλευση με όλους τους φορείς.
Κυριότερες αλλαγές του νομοσχεδίου που αποτελεί πλέον νόμο του κράτους, είναι η πιλοτική εισαγωγή στο νηπιαγωγείο της αγγλικής γλώσσας μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, ενίσχυση της διδασκαλίας της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών, διεύρυνση των μεθόδων αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7), σύσταση τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο, εξορθολογισμός της διαδικασίας προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10), ενίσχυση του θεσμού Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται ακολούθως και η επέκταση του θεσμού, εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, παράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.