Της Μαριάννας Πέιου,
Αποτελεί γεγονός ότι το Διαδίκτυο μας επιτρέπει να μοιραζόμαστε ιδέες και απόψεις όσο ποτέ άλλοτε και ότι η διαδικτυακή πραγματικότητα έχει διευρυνθεί σε μεγάλο βαθμό, προβάλλοντας νέα μέσα. Podcasts λοιπόν, μία σχετικά καινούργια λεξιλογική έννοια στον χώρο των ψηφιακών μέσων. Ενδέχεται να είναι ένα άρθρο, ένα κείμενο, μια ιστορία που, αντί να τη διαβάζεις, μπορείς να την ακούς, καθώς ηχογραφείται για να ακουστεί ετεροχρονισμένα από οποιοδήποτε χρήστη των διαδικτυακών πλατφορμών.
Πολλοί τα κατονομάζουν ηχητικά ντοκιμαντέρ, άλλοι ως αυτοτελή ηχητικά επεισόδια. Ακόμη, από πολλούς έχουν χαρακτηριστεί ως το ραδιόφωνο του μέλλοντος. Προσοχή, όμως! Αξίζει να σημειωθεί ότι μια ραδιοφωνική εκπομπή που απλώς μετά την αναπαραγωγή της ανεβαίνει στο ίντερνετ δεν αποτελεί podcast. Ειδικότερα, έχουν γίνει εξαιρετικές πηγές για αφήγηση ιστοριών, προσωπικούς μονολόγους, συνεντεύξεις και δημοσιογραφικές εκπομπές. Διαρκούν από μερικά λεπτά έως και περισσότερο από μία ώρα και δίνουν την ευκαιρία στους δημιουργούς τους να μιλήσουν απευθείας στους ακροατές χωρίς περισπασμούς, δίνοντάς τους έναν νέο τρόπο να μάθουν καινούρια πράγματα κατά τη διάρκεια της διαδρομής προς τη δουλειά, της γυμναστικής ή της χαλάρωσης. Επιπλέον, ο κάθε άνθρωπος τα βρίσκει αναμφισβήτητα αρκετά εύκολα σε εφαρμογές όπως τα iTunes, Spotify, Apple Podcasts και Google Play.
Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν παγκοσμίως περισσότερα από 800 χιλιάδες ενεργά podcasts σε περισσότερες από 100 γλώσσες. Άρα, συνολικά τα επεισόδια ή αλλιώς εκπομπές ανέρχονται στα 30 εκατομμύρια. Τα παραπάνω νούμερα δείχνουν ότι αναφερόμαστε σε ένα καινοτόμο μέσο με σταθερό ρόλο πλέον στη ζωή του δυτικού κόσμου. Ταυτόχρονα, είναι αποδεδειγμένο ότι η διαδικασία της ακρόασης αποτελεί και μια επιστροφή σε κάτι πολύ οικείο. Για κάθε άνθρωπο, η προσεκτική παρακολούθηση διά της ακοής για κάτι που του κεντρίζει την προσοχή είτε μέσω ίντερνετ, τηλεόρασης είτε μέσω του προφορικού, άμεσου διαλόγου είναι κύριος και ακράδαντα σημαντικός καταλύτης στην κατανόηση του επικοινωνιακού χαρακτήρα ενός θέματος.
Παρόλο που το φαινόμενο αυτό είναι πλέον αρκετά σύνηθες στο εξωτερικό, έχει παρατηρηθεί ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται φιλότιμες προσπάθειες και στην Ελλάδα. Ο χώρος των podcasts στη χώρα μας έχει πλέον αρχίσει να ακμάζει. Φάνηκε εξάλλου και κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού μας εν μέσω κορωνοϊού. Οι νέοι εισχωρούν πλέον σιγά σιγά στον κόσμο των podcasts. Τα αγαπάνε γιατί μαθαίνουν καινούρια πράγματα γεμάτα με ενδιαφέρουσες πληροφορίες, άμεσα και εύκολα από ποικίλες πλατφόρμες. Επιπρόσθετα, πολλές ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, εταιρείες, άνθρωποι του τύπου και των μέσων μαζικής ενημέρωσης της ελληνικής κοινωνίας δημοσιεύουν πολυποίκιλα podcasts συνεχώς.
Εν κατακλείδι, τα podcasts έχουν δώσει βήμα σε όλους όσοι έχουν να πουν κάτι και θέλουν να προσεγγίσουν κάποιο κοινό. Το πώς θα επηρεάσει όμως τον ρουν της ψηφιακής ιστορίας είναι ακόμη πολύ νωρίς για να το πούμε…