Του Στέφανου Σταγάκη,
Ένα εξαιρετικά σύνηθες πρόβλημα στην καθημερινότητα των περισσότερων από εμάς είναι η τάση να αναβάλλουμε τις εργασίες που έχουμε να κάνουμε. Από το να συμπληρώσουμε ένα ερωτηματολόγιο που μας έστειλε ένας φίλος που χρειάζεται βοήθεια στο μεταπτυχιακό του, μέχρι το να τακτοποιήσουμε τα βιβλία ή να πάμε σε αυτό το ραντεβού με το γιατρό που το έχουμε αλλάξει ήδη δύο φορές. Είναι από εκείνες τις στιγμές που οτιδήποτε μας φαίνεται πιο ενδιαφέρον από το να κάνουμε ό,τι είναι να κάνουμε. Η αναβλητικότητα εμφανίζεται συχνά στη ζωή μας και είναι ένα μάλλον σύνθετο φαινόμενο. Δεν προκαλείται από την αδιαφορία απέναντι στις υποχρεώσεις, αλλά εξαρτάται από τις συνθήκες της καθημερινής ζωής.
Πολλοί είναι οι παράγοντες που μας επηρεάζουν σε ό,τι αφορά τη συνέπειά μας απέναντι στα καθημερινά ζητήματα. Πρώτα απ’ όλα, είναι ο μεγάλος όγκος των εργασιών που αναλαμβάνουμε. Ο άνθρωπος σήμερα είναι πολυάσχολος. Το προσωπικό, επαγγελματικό, κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον συχνά παρεισφρέουν το ένα στο άλλο και οι υποχρεώσεις αυξάνονται. Παράλληλα, οι ταχύτατοι ρυθμοί ζωής και το πλαίσιο που δημιουργούν, δυσκολεύουν περισσότερο την κατάσταση. Η συνεχής ροή πληροφοριών και η πληθώρα μηνυμάτων που δεχόμαστε, θέτουν εμπόδια στην οργάνωση της σκέψης και στην αποτελεσματικότητά μας. Άλλωστε, οι αμέτρητες ευκαιρίες αντιπερισπασμού που απλόχερα μας προσφέρουν τα κοινωνικά δίκτυα αρκούν για να επιβεβαιώσουν τη βασική θέση αυτής της συζήτησης.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις συγκεκριμένες δυσκολίες και γενικότερα το πρόβλημα της αναβλητικότητας, χρειάζεται καλή οργάνωση και σωστή διαχείριση χρόνου. Είναι αρκετά εύκολο να καταγράψουμε τις εργασίες μας σε ένα τετράδιο ή στον υπολογιστή μας, να τις κατατάξουμε με βάση το πότε πρέπει να γίνουν και να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε πάνω σε αυτές. Πλέον, υπάρχουν ακόμη και εφαρμογές που μπορούν να μας βοηθήσουν σε αυτή μας την προσπάθεια. Ακόμα, όσο κοινότυπο και αν ακούγεται, είναι επιτακτικό· όταν προσπαθούμε να συγκεντρωθούμε σε κάτι, πρέπει να απομακρύνουμε τους περισπασμούς. Είναι βέβαιο ότι η παραμικρή ενόχληση είναι αρκετή ώστε να μας αποσπάσει από τη δουλειά μας. Φυσικά είναι πολύ καλύτερο για τη συγκέντρωση, αλλά και την απόδοσή μας αν δουλεύουμε σε χώρους καθαρούς, συμμαζεμένους, με φυσικό φως και ιδανική θερμοκρασία. Οποιαδήποτε δουλειά κι αν κάνουμε, οι συνθήκες του περιβάλλοντος παίζουν καθοριστικό ρόλο. Τέλος, δεν υπάρχει καλύτερη συμβουλή από την απλή λέξη έναρξη. Το πιο δύσκολο απ’ όλα είναι να ξεκινήσουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε. Το επιβεβαιώνει και το αρχαίο ρητό: Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.
Κλείνοντας, αυτός ο προβληματισμός γύρω από την αναβλητικότητα μπορεί εύκολα να προβληθεί στον εργασιακό τομέα. Οι αυξημένες υποχρεώσεις μπορεί να μας καταβάλουν και να μας στρεσάρουν. Έτσι, αν κάνουμε την αναγωγή της σωστής οργάνωσης και διαχείρισης από τον προσωπικό μας χώρο στο εργασιακό περιβάλλον, ίσως μπορούμε να διαχειριστούμε αντίστοιχες καταστάσεις με μεγαλύτερη άνεση. Φυσικά, τον πιο σημαντικό ρόλο στην όλη συζήτηση παίζει η ξεχωριστή μας ψυχοσύνθεση, οι ικανότητές μας αλλά και ο τρόπος δουλειάς μας. Όλα αυτά διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, όμως κάποιες γενικές σκέψεις σίγουρα μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία εσωτερικής αναζήτησης και αναστοχασμού. Και με αυτόν τον τρόπο, ίσως κάποια άλλη συζήτηση μόλις ξεκίνησε.